۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین قزوین تنها استان دارای سایت پسماندهای صنعتی است/ مرگ دریاچه اوان باعث حذف گردشگر می‌شود
کد خبر: ۲۱۴۸۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۵ ساعت: ۱۳:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان:

قزوین تنها استان دارای سایت پسماندهای صنعتی است/ مرگ دریاچه اوان باعث حذف گردشگر می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: استان قزوین تنها استانی است که دارای سایت امحای پسماند صنعتی است و در آینده نزدیک بیش از ۴۰ هزار واحد صنعتی به این شبکه متصل خواهند شد.

قزوین تنها استان دارای سایت پسماندهای صنعتی است/ مرگ دریاچه اوان باعث حذف گردشگر می‌شود
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، سیاوش شمسی‌پور اظهار کرد: در حوزه محیط‌زیست بعد از روی کار آمدن دولت برنامه‌های خوبی اجرا شده که بسیاری از آن‌ها با موفقیت همراه بوده است و درزمینهٔ محیط‌زیست نیز اولین اولویت ما فرهنگ‌سازی است که این امر نیاز به کمک رسانه‌ها دارد.

وی افزود: یکی از مواردی که درزمینهٔ محیط‌زیست انسانی مطرح است، موضوع پسماندها است که امروزه در کشور و جهان به یک معضل تبدیل‌شده و مردم را آزار می‌دهد، در استان قزوین طی 3 سال گذشته اقدامات مثبتی در بخش پسماندها صورت گرفته است به‌طوری‌که استان قزوین تنها استان دارای سایت امحای پسماندهای ویژه و صنعتی است، این در حالی است که امحای این پسماندها یکی از معضلات مهم کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین تصریح کرد: با توجه به این‌که قزوین استانی صنعتی است این تلاش شروع شد و در حال حاضر سایت امحای پسماندهای ویژه و صنعتی در حال بهره‌برداری است و پسماندهای بیش از 40 واحد صنعتی به این سایت منتقل می‌شود، این در حالی است که درخواست‌های بسیار زیادی از سایر استان‌ها برای انتقال پسماندها به این سایت وجود دارد که ما با حساسیت این موضوع را دنبال می‌کنیم و این یک اتفاق خوشایند برای محیط‌زیست استان است.

وی تأکید کرد: کارهای این حوزه باید تکمیل شود و سایر واحدهای صنعتی که دارای این پسماندها هستند با استقبال بیشتری به سمت این موضوع بیایند، تمام واحدهای صنعتی دارای این پسماندها شناسایی‌شده‌اند؛ در حال حاضر 115 واحد صنعتی دارای این شرایط است که تاکنون 42 واحد صنعتی پسماندهای خود را به این سایت منتقل می‌کنند.

72 درصد پسماندهای قزوین از نوع کشاورزی است

شمسی‌پور تصریح کرد: در پسماندهای عادی نیز وضع به همین شکل است، استان قزوین تنها استانی است که سایت متمرکز امحای پسماند عادی دارد و کلیه شهرهای استان به‌جز الموت و آوج که فاصله زیادی دارند موظف شدند که پسماندهای خود را به سایت محمدآباد منتقل کنند، درواقع 20 شهر باید این پسماندها را منتقل کنند که تاکنون 14 شهر استان پسماندهای عادی خود را به این سایت واقع در محمدآباد منتقل می‌کنند، در آینده ما یک سایت کامل خواهیم داشت که همه شهرهای استان پسماندهای خود را به آن منتقل می‌کنند.

وی افزود: همچنین در استان قزوین برای اولین بار در کشور کارگروه پسماند روستایی با همکاری استانداری تشکیل شد، با توجه به اهمیت این موضوع ترجیح دادیم که یک مجموعه جدا به‌صورت مستقل به این موضوع رسیدگی کند، این کارگروه پیشرفت بسیار خوبی داشته است به‌طوری‌که در دهستان بشاریات از شهرستان آبیک و تمام روستاهای شهرستان البرز به‌طور کامل پسماندهای روستایی را منتقل می‌کنند، همچنین بخش مرکزی قزوین نیز اعلام آمادگی کرده است که پسماندهای روستایی را منتقل کنند، به‌این‌ترتیب ما بخش زیادی از پسماندهای روستایی را نیز مدیریت می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با اشاره به پسماندهای پزشکی و بیمارستانی یادآور شد: تمامی مراکز بزرگ استان به سیستم امحای پسماند مجهز هستند، مشکل موجود در این بخش پسماندهای درمانگاه‌ها و مطب‌های پزشکی بود که با همکاری بخش خصوصی این مشکل تقریباً برطرف شد، در حال حاضر پسماندهای حدود 360 مطب و درمانگاه در قزوین توسط بخش خصوص جمع‌آوری و در بخشی از سایت محمدآباد، امحا و در بخش جداگانه‌ای دفن می‌شود، این کار در برخی از شهرستان‌ها نظیر آبیک و البرز شروع‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان قزوین در حوزه پسماند کشاورزی و سموم با مشکل روبه‌رو هستیم و باید بخش خصوصی نیز در این حوزه با اولویت امحای قوطی‌های حاوی سَم که در مزارع رهاسازی می‌شوند و فضولاتی دامی و مرغی ورود پیدا کند، ما انتظار داریم که سازمان جهاد کشاورزی این موضوع را جدی‌تر دنبال کند چراکه پسماندهای کشاورزی 72 درصد پسماندها را تشکیل می‌دهد.

شمسی‌پور یادآور شد: پسماندهای کشاورزی شامل پلاستیک‌های رهاشده، ضایعات کشاورزی رهاشده، سموم، امعاواحشا حیوانات ذبح‌شده، کودها و موارد دیگر است که در استان با اولویت امحای قوطی‌های سَم و شناسایی مراکز توزیع و فروش سم و فضولات دامی و مرغی قرار شده است این کار با سرعت دنبال شود.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مباحث موجود در پسماندها، پسماندهای الکترونیکی است که امروز دنیا را با مشکل روبه‌رو کرده است، هرچند حجم این پسماندها قابل‌توجه نیست ولی اثرات آن بر روی محیط و انسان چشمگیر و مخرب است، در این حوزه نیز یک بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که با جمع‌آوری باتری‌ها در این زمینه ورود پیدا کند که این کار نیازمند یکسری اقدامات زمینه‌ای است، به‌هرحال استان قزوین جزء استان‌های پیشرو در مدیریت پسماند است اگرچه باهدف نهایی فاصله‌داریم اما امیدواریم با هماهنگی موجود در استان در این حوزه با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

تکمیل طرح جامع مدیریت آلودگی هوای قزوین
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در ادامه با اشاره به آلودگی هوا تصریح کرد: آلودگی هوای شهری ناشی از تردد خودروها است برهمین اساس طرح جامع مدیریت آلودگی هوای قزوین را تکمیل کردیم و به تصویب کارگروه سلامت و امنیت غذایی رساندیم که برای تصویب شورای برنامه‌ریزی آماده‌شده است که امیدواریم این طرح تسهیل شود.

وی یادآور شد: طبق این طرح 16 دستگاه موظف هستند که در مسیر کاهش آلودگی هوا ازجمله افزایش فضای سبز و از رده خارج کردن خودروی فرسوده همکاری کنند، یکی دیگر از مسائل مربوط به آلودگی هوا ریز گردها هستند که طی چند سال اخیر در استان با روند رو به افزایش همراه بوده است.

70 درصد تالاب‌های کشور به سمت خشک شدن پیش می‌رود
شمسی‌پور تصریح کرد: ایام اوج بروز ریز گرد معمولاً از اردیبهشت ما تا تیرماه است، اما سال گذشته بروز این ریز گرد از بهمن‌ماه سال 94 در استان آغازشده است، این امر نشان می‌دهد که در این حوزه باید با جدیت موضوع را دنبال کنیم هرچند بیشتر این ریز گردها منشأ خارجی دارد اما برخی از کانون ریز گردها در داخل است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در حوزه محیط‌زیست با آن روبه‌رو هستیم خشک شدن تالاب‌های کشور است که در حال حاضر 70 درصد تالاب‌های کشور به سمت خشک شدن پیس می‌رود، در استان قزوین نیز دشت جنوبی قزوین به یک کانون ریز گرد تبدیل‌شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین یادآور شد: در دشت قزوین مدیریت منابع آب، چاه‌های غیرمجاز بسیار مهم است که سازمان حفاظت زیست در جذب کمک‌های مالی و اعتباری و توزیع آن بین دستگاه‌های مجری تلاش می‌کند و سایر دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهر قزوین به‌عنوان پایلوت جهانی شکوفایی شهری انتخاب‌شده است که این اتفاق هر 20 سال برای یک شهر در جهان اتفاق می‌افتد که فرصت مغتنمی برای قزوین است تا بتواند از توجه و کمک‌های بین‌المللی برای پیشبرد اهدافش استفاده کند.

وی یادآور شد: این طرح با پیگیری‌های شهرداری و محیط‌زیست تصویب‌شده و ما باید این برنامه را اجرایی کنیم که کار بسیار سنگینی است، قزوین مرکز شهرهای اسلامی است که پیوندی با محیط‌زیست دارد ضمن اینکه شاخص‌های شهری مثلاً دارا بودن 25 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری، بوستان باراجین و بسیاری از اقدامات شهرداری در حوزه محیط‌زیست سبب انتخاب شهر قزوین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین تصریح کرد: در حوزه محیط‌زیست طبیعی، اجرای طرح مدیریت مناطق از اهمیت برخوردار است در حال حاضر در استان قزوین یک منطقه تحت مدیریت با نام منطقه حفاظت‌شده باشگل داریم، این مناطق طرح‌هایی دارند که باید اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: ما برای استفاده مردم از این منطقه و افزایش مشارکت مردم در این بخش دو تعاونی از روستاهای منطقه باشگل تشکیل می‌دهیم که مباحث گردشگری و حفاظت توسط این تعاونی‌ها صورت بگیرد.

در حوزه دریاچه اوان مدیریت خوبی صورت نمی‌گیرد
شمسی‌پور تصریح کرد: دریاچه اوان به‌عنوان یک پتانسیل گردشگری در استان محسوب می‌شود و در مورد آن اقدامات خوبی صورت گرفته است، لایروبی و جلوگیری از ورود رسوبات در دریاچه انجام‌شده و پایش منطقه به‌صورت مستقیم انجام می‌شود، بااین‌وجود معتقدیم مدیریت خوبی در این منطقه صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: مدیریت برعهده میراث فرهنگی است اما گروه‌هایی که مدیریت به آن سپرده می‌شود به وظایف خود به‌خوبی عمل نمی‌کنند، با توجه به این‌که مسافران زیادی به این منطقه می‌روند فاضلاب‌ها به سمت دریاچه سرازیر می‌شود.

وی تأکید کرد: مدیران میراث فرهنگی باید با جدیت وارد شوند چراکه مرگ این دریاچه، از دست دادن بخش زیادی از گردشگران منطقه را در بردارد، بااین‌حال سطح آب دریاچه ارتقاء خوبی داشته و امیدوارکننده است.

شمسی‌پور خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که بعد از روی کار آمدن دولت پیشرفت چشمگیری داشته است افزایش تشکل‌های زیست‌محیطی است، در استان قزوین نیز 17 تشکل به‌صورت رسمی ثبت‌شده است و 12 تشکل بدون ثبت فعالیت می‌کنند.
انتهای پیام/3009

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان