۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دلخوری‌های شما از استاندار ربطی به "فصل شیدایی" ندارد/ حوزه فرهنگ استان در خواب خرگوشی است
کد خبر: ۲۱۴۸۱۴ نویسنده: امیرعلی رضایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۳ ساعت: ۱۲:۳ ↗ لینک کوتاه

سخنانی که مدیرکل ارشاد قزوین باید با گوش جان بشنود؛

دلخوری‌های شما از استاندار ربطی به "فصل شیدایی" ندارد/ حوزه فرهنگ استان در خواب خرگوشی است

اقدام اخیر مدیرکل ارشاد قزوین در اعتراض به فصل شیدایی ثابت کرد که سبقه سیاسی وی بر سبقه فرهنگی اش غلبه دارد و برای خوش آمد و رضایت هم قطارانش حاضر است هر اقدام فرهنگی و انقلابی را زیر سئوال ببرد در حالی که حوزه فرهنگ استان در خواب خرگوشی به سر می‌برد.

دلخوری‌های شما از استاندار ربطی به "فصل شیدایی" ندارد/ حوزه فرهنگ استان در خواب خرگوشی است
صبح قزوین ؛---امیرعلی رضایی.

واکنش غیرفرهنگی آقای اسکندری نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نسبت به نمایش فاخر و ارزشمند "فصل شیدایی" که ابتدا در یک روزنامه محلی حامی میرحسین موسوی در استان منتشر و سپس در رسانه‌های حامی فتنه باز نشر یافت، حامل پیام‌ها و نکاتی است که باید به درستی بدان پاسخ داده شود.
در ابتدا حمایت از کنسرت‌ها و مقاومت در مقابل خیرخواهی منتقدین کنسرت‌ها و حاشیه‌های ضد فرهنگی آن سناریویی است که در کشور توسط حامیان دولت روحانی با هشدار اخیر روحانی کلید خورده است و سخنان مدیرکل ارشاد در ضدیت با کار بزرگ و فاخری مانند نمایش « فصل شیدایی» که طرفداران زیادی دارد و توانسته مخاطب 100هزار نفری داشته باشد، برای التهاب بخشی به جامعه و در راستای فراموش کردن مطالبات اصلی مردم در رابطه با بحث هفت سنگان و فیش‌های کثیف نجومی بوده و خواهد بود.
صد البته که رسانه‌های انقلابی از مطالبات اساسی و اصلی مردم غفلت نخواهند کرد و دفاع از « بیت المال» را الویت اول خود می‌دانند.

در مرحله دوم استاندار قزوین در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که از او پرسیده بود چرا بسیاری از کارهای فرهنگی در استان تعطیل است، می‌گوید: قرارگاه فرهنگی و اجتماعی استانداری بجای شورای فرهنگ عمومی فعالیت‌های فرهنگی را انجام می‌دهد.
وی درباره تعطیلی شورای فرهنگ عمومی در استان تاکید می‌کند: تعطیل بودن شورای فرهنگ عمومی به معنای تعطیلی دستگاه‌های فرهنگی استان نیست و در استانداری قرارگاه فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که فعالیت‌های فرهنگی استان را پیگیری می‌کند.
همتی همچنین درباره برنامه فصل شیدایی می‌گوید: نمایش فصل شیدایی، یک کار خوب فرهنگی بود که به خوبی مورد استقبال مردم قزوین قرار گرفت و ما نیز هزینه مناسبی به این برنامه اختصاص دادیم.
استاندار قزوین با بیان اینکه، نمایش "فصل شیدایی" مایه آبروی استان شد، در این نشست ادامه می‌دهد: فصل شیدایی با استقبال بی‌نظیر مردم روبرو شد، این برنامه فرهنگی عظیم ثابت کرد می‌توان در تیپ‌های دیگر مناسب با بافت فرهنگی برنامه‌های خوبی را انجام داد.

گویا طرح مسئله وجود قرارگاه فرهنگی در استانداری باعث دلخوری مدیرکل فرهنگ و ارشاد شده است که وی با تصمیم شتاب زده هنوز چند روزی از تعریف و توصیف و بیان واقعیت آقای همتی استاندار قزوین، رحیمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری، محمدی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و آیت اله عابدینی نماینده محترم ولی فقیه در استان، از برنامه فرهنگی فصل شیدایی نگذشته است که با موضع‌گیری شدید خود می‌خواهد این اثر فاخر را کم مخاطب و پر هزینه معرفی کند.
ناراحتی وی این است که آقای استاندار بجای اسم بردن از قرارگاه فرهنگی استان باید از مدیرکل ارشاد دفاع می‌کرد، اما باید گفت عدم حمایت استاندار از شما چیزی از آبروی استان در استقبال از « فصل شیدایی» نمی‌کاهد و اگر هم مخالفت 100 درصدی شما با سخنان استاندار، نقض غرض باشد بر بینندگان نمایش تاثیری ندارد.

در کلام دیگر آقای اسکندری نژاد با انتقاد از سنگ اندازی برخی‌ها در برنامه‌های فرهنگی می‌گوید: همین چندی پیش، گروهی قصد برگزاری یک کنسرت تک نوازی سنتور داشتند که هیچ یک از ادارات، سالن در اختیار آنان قرار ندادند.
وی همچنین تاکید می‌کند: کل بودجه فرهنگی این اداره کل برای یک سال کمتر از مبلغ هزینه شده برای نمایش فصل شیدایی بوده و چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان است، اگر این هزینه میلیاردی که برای فصل شیدایی شد را قرار بود ارشاد هزینه کند، سه برنامه معادل این نمایش در قزوین برگزار می‌کرد.
اما پاسخ به این که بودجه فرهنگی ارشاد کم است واگر بودجه بود، شما کارهای بزرگی انجام می‌دادید، این هم وعده ای است از جنس وعده‌های دولت روحانی که با 100 روز شروع تا 1000روز، حتی ماه‌ها پس از برجام هم ادامه دارد و دولت با همان وعده و گفتار درمانی اوقات خویش می‌گذراند.
جناب آقای اسکندری نژاد، گویا یادتان رفته است در مصاحبه مطبوعاتی قسم خوردید که تا ماه مرداد حتی یک هزارتومانی ابلاغیه فرهنگی هم دریافت نکرده اید! خوب پس چطور شما می‌توانستید کارهای در این سطح انجام دهید؟

اداره‌ای که به علت نپرداختن فیش‌های آب، برق و گاز مشکل دارد، فقط می‌تواند با سرمایه گذاران برگزارکننده کنسرت قرارداد مشارکتی ببندد و تبلیغات کاذب فرهنگی راه بیاندازد نه کار فرهنگی اصیل و انقلابی مورد رضایت همه اقشار جامعه.

اما چند نکته؛

نکته اول
/
مدیرکل ارشاد باید عینک سیاسی خود را کنار می‌گذاشت و زیباتر به این موضوع می‌نگریست و کمتر دچار اشتباهات ضدفرهنگی می‌شد.
وی هرچه فریاد دارد سر نهادهای انقلابی می‌زند و شکایت از بودجه کم اداره ارشاد دارد. اما شایسته نیست برای مدیرکلی که عقده و ناراحتی، خود را عدم تخصیص اعتبارات اداره و کم کاری خود را که از ناتوانی دولت اوست، عملا با نادیده گرفتن و کم تاثیر دانستن کار شاخص فرهنگی جبران نماید.

نکته دوم/

خوب نیست مدیرکل اداره فرهنگ استان، برگزارکنندگان یک کارهنری و انقلابی را در استان نشناسد، ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قزوین، متولی برگزاری نمایش فصل شیدایی است و در اهمیت این نمایش همین بس که نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه قزوین به حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایش «فصل شیدایی» اشاره و تأکید دارد: این اثر امضا و تأیید رهبری را به همراه دارد و یک دور مرور بر تاریخ ناب دینی ماست و از اهمیت به سزایی برخوردار است.
کمک و مشارکت و در اختیار گذاشتن برخی امکانات از سوی یک نهاد انقلابی برای خلق یک اثر اعتقادی، دینی و هنری با هنرمندی هنرمندان جوان انقلابی، نه اینکه نباید مورد سرزنش و حسادت قرار بگیرد، بلکه باید توسط شما متولی فرهنگ و ارشاد استان مورد تقدیر و ستایش قرار می‌گرفت اما حیف که چنین نشد.

اما نکته آخر؛

برخی در استان شما را برای مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مناسب نمی‌دانستند، برای ما جای سئوال داشت، چرا؟ زیرا معتقد بودیم شما در بخش فرهنگ امتحان نشدید و شاید دوستان دارند برای شما پیش داوری می‌کنند. اما این اقدام اخیر بخش فرهنگی شما ثابت کرد که سبقه سیاسی شما بر سبقه فرهنگی تان غلبه دارد و برای خوش آمد و رضایت هم قطاران خود حاضر هستید هر اقدام فرهنگی و انقلابی را زیر سئوال ببرید در حالی که حوزه فرهنگ استان در خواب خرگوشی به سر می‌برد.
مردم شناسی شما از جایی زیر سئوال می‌رود که تماشا و استقبال بی نظیر 100 هزار نفری مردم را از رایگان بودن بلیط می‌دانید، آیا در تمامی کنسرت‌های برگزار شده در شهر و تئاترهای شبهه برانگیز شهر توانسته‌اید، بیش از 1000 نفر جذب کنید؟!

اگر اندکی منصف بودید برای مردمی که در خارج از ظرفیت پذیرش، در بیابان و روی خاک بدون صندلی و به صورت سرپا خستگی را تحمل می‌کردند و با بچه‌های خردسال خود در کنار خانواده به تماشایی نمایش فصل شیدایی می نشستند احترام می‌گذاشتید چنین قضاوتی نمی‌کردید.
آیا رایگان بودن بلیط برای تماشای یک اثر، خدمت به مردم است یا خیانت و اگر بلیط کنسرتی 50هزار یا در بازار سیاه 100 هزار تومان توسط مرفهان بی درد خریداری شود بر ارزش کار هنر می‌افزاید یا مقدمات گناه را فراهم می‌کند.
پس شایسته بود بهتر قضاوت می‌کردید.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

عبدی / ۰۳ شهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

احسنت چقدر زیبا و پر مغز جوابیه قاطع و مستدلی بود اینجاست که باید گفت مرحبا به ناصرنا جانا که سخن از زبان ما می گویی
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان