۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیماری آبله گوسفند و بز در دشتی مشاهده نشده است
کد خبر: ۲۱۴۷۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲ ساعت: ۲۱:۲۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس دامپزشکی دشتی:

بیماری آبله گوسفند و بز در دشتی مشاهده نشده است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی گفت: با تلاش های صورت گرفته و واکسیناسیون به موقع در دو سال نیم اخیر هیچ بیماری آبله گوسفند و بز در این شهرستان مشاهده نشده است.

بیماری آبله گوسفند و بز در دشتی مشاهده نشده است
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، بیماری آبله گوسفند و بز از جمله بیماری‌های ویروسی حاد دامی است که در صورت بروز در جمعیت دامی حساس دارای واگیری بالا بوده است.

وی افزود: از لحاظ خسارات اقتصادی به دلیل ایجاد کاهش تولید شیر، آسیب به کیفیت پوست و پشم و دیگر تولیدات، احتمال سقط، حساس شدن دام به سایر بیماری‌ها به‌ویژه عفونت‌های تنفسی و تلفات در دام‌های جوان نیز دارای اهمیت زیادی است.

ایزدی بیان کرد: انجام واکسیناسیون سالیانه موثرترین روش پیشگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری آبله گوسفند و بز است که به مدت ۲ سال و نیم پیش تا کنون با واکسیناسیون موثر، بموقع و هدفمند دام های واجد شرایط  درشهرستان دشتی کانون بیماری آبله تایید نشده است.

وی ادامه داد: دامداران نیز با رعایت اصول قرنطینه می توانند حاشیه امنیت بیشتری در خصوص این بیماری و سایر بیماری ها  برای دام ها ایجاد کنند.

ایزدی بیان کرد:  در سال ۹۴ با استفاده از پتانسیل‌های بخش دولتی و خصوصی تعداد پنجاه هفت هزار و ۶۲۶ راس بز و ۴۹ هزار و ۱۴۸ راس گوسفند بر علیه بیماری آبله به‌صورت رایگان واکسینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ نیز همزمان با هفته دولت واکسیناسیون سراسری آبله در دام‌های واجد شرایط به‌صورت کاملا رایگان شروع خواهد شد که پیش بینی می شود با همکاری دامداران با اکیپ های تخصصی واکسیناسیون بخش خصوصی و دولتی در انجام واکسیناسیون، امسال نیز شاهد بیماری آبله گوسفند و بز در شهرستان دشتی نباشیم.

انتهای پیام/1404

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان