۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نمایندگان از اظهارات زنگنه قانع نشدند
کد خبر: ۲۱۴۷۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۳۱ ساعت: ۱۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

در مجلس؛

نمایندگان از اظهارات زنگنه قانع نشدند

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: پهلوی هم قرارداد نفتی را به مجلس ارائه داد.

نمایندگان از اظهارات زنگنه قانع نشدند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی  درباره ارزیابی خود از جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت با تأکید بر اینکه ایرادات وارده بر الگوی جدید قراردادهای نفتی کماکان و در توضیحات امروز زنگنه نیز عیان بود، خاطرنشان کرد: باید ذکر می‌شد که روی میادینی که ضریب بازیافت آن کم‌تر از 20 درصد است، خواهند رفت، اما وزیر گفت که بهتر است سراغ میادینی با ضریب بازیافت بالاتر از 20 درصد برویم.

* پهلوی هم قرارداد نفتی را به مجلس ارائه داد

خادمی با اشاره به اینکه ایراد مربوط به سهم 50-50 طرف‌های ایرانی و خارجی که حاکمیت ایران بر مخازن را خدشه‌دار می‌کند،‌ رفع نشده است، گفت: ما با اصل موضوع مشکل داریم و در جلسه امروز هم مخالفان مطرح کردند وقتی در دوران پهلوی اول بعد از الغای قرارداد دارسی، قرارداد جدید را به مجلس ارائه دادند، ای کاش در جمهوری اسلامی نیز دست‌کم الگوی قراردادهای جدید نفتی را در مجلس تصویب می‌کردند.

وی افزود: این قراردادها مطابق الگوی مصوبی که پیش‌تر تصویب شده باشد، نیست، بلکه طبق الگویی کاملاً جدید است که راهبرد و مسیر توسعه ایران را تغییر می‌دهد، بنابراین انتظار این است که الگوی آن به مجلس ارائه شده و تصویب شود و پس از آن بروند بر طبق آن هرچه قرارداد می‌خواهند، ببندند.

* مطابق الگوی جدید، خام‌فروشی نفت ادامه خواهد یافت

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: بحث خام‌فروشی طبق این الگو ادامه خواهد یافت، چراکه طبق مفاد آن 50 درصد از تولید خود را باید به پیمانکار بدهیم.
 
 وی خاطرنشان کرد: این توجیه برای الگوی جدید قراردادهای نفتی که می‌گویند ما نیازمند 180 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در میادین نفتی هستیم که منابع آن را در اختیار نداریم، سخنی نادرست است، چراکه شریک خارجی که این مبلغ را همین الان نمی‌خواهد بیاورد و اساساً این رقم بسیار بزرگ قابل جذب نیست.

* پیمان‌کار خارجی 180 میلیارد دلار وارد کشور نمی‌کند

خادمی با اشاره به اینکه پس از فروش محصولات میادین قبلی می‌توانیم سرمایه‌گذاری روی میادین جدید داشته باشیم، گفت: پیمانکاران این میزان پول نیز را که راجع به آن مبالغه می‌شود، وارد کشور نمی‌کنند.

وی ادامه داد:‌ این خیلی بد است که وزیر نفت 37 سال پس از استقرار جمهوری اسلامی بگوید مشکل ما در حوزه نفت، مشکل مدیریتی است؛ چگونه است که آقای وزیر و دوستانشان که دهه‌هاست وزارت نفت را در اختیار دارند،‌ امروز چنین سخنی می‌گویند؟

* نباید به خاطر مشکلات کوچک، مخازن نفت خود را به خارجی‌ها هبه کنیم

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت:‌ نباید به خاطر مشکلات کوچک مخازن نفت خود را به خارجی‌ها هبه کنیم.

وی به تغییر ناگهانی دستورجلسه امروز جهت ارائه گزارش وزیر نفت اشاره کرد و اظهار داشت: از دوستان هیأت رئیسه هم که سوال کردیم، پاسخ دادند به ما گفته‌اند که گزارش وزیر نفت را در دستور بگذارید.

* زنگنه در وقت کافی صحبت کرد اما به مخالفان چهار دقیقه فرصت داده شد

خادمی گفت: آقای وزیر در وقت کافی صحبت کردند، اما به مخالفان چهار دقیقه فرصت داده شد و هیچ متنی هم در اختیار نمایندگان قرار داده نشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیأت تطبیق قوانین نیز باید بر مبنای یک موضوع ارائه‌شده و مدون نظر خود را اعلام کند، تصریح کرد: این یک الگو و معجون جدید است که قبلاً وجود نداشته است و توسط بعضی از دوستان که در انگلستان بوده‌اند، مقدمات آن چیده شده است و اکنون در حال پرورانده شدن است.

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان