۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تلاش و پشتکار بزرگترین عامل موفقیت در کنکور است
کد خبر: ۲۱۴۴۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۸ ساعت: ۱۵:۳۷ ↗ لینک کوتاه

نفر برتر کنکور سراسری در قزوین:

تلاش و پشتکار بزرگترین عامل موفقیت در کنکور است

نفر برتر کنکور سراسری در قزوین بیان کرد: من به افرادی که کنکور دارند این است که علاوه بر تلاش به خدا توکل و توسل به ائمه معصوم(ع) را فراموش نکنند، دعای خیر پدر و مادر را پشت سر داشته باشند چراکه تاثیر دعای مادر را در موفقیتم دیدم.

تلاش و پشتکار بزرگترین عامل موفقیت در کنکور است
به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ، قبولی در کنکور می‌تواند یکی از مراحل مهم و تعیین کننده زندگی هر فردی باشد که با عبور از این مرحله آینده خود را رقم می‌زند.
با اعلام نتایج کنکور سال ۱۳۹۵ خبرنگار شاخص، به گفت‌وگو با یکی از نوجوانان موفق قزوینی که توانسته رتبه خوبی در کنکور کسب کند پرداخته است.

خودتان را معرفی کنید؟
سید محمدرضا خالقی هستم و موفق به کسب رتبه ۵۰۹ رشته ریاضی و فیزیک کنکور ۹۵ در منطقه شده‌ام.

آیا انتظار کسب چنین رتبه‌ای را داشتید؟
بله. با توجه به اینکه تلاش و زمان زیادی را صرف درس خواندن کرده بودم انتظار داشتم تا با رتبه خوبی در کنکور قبول شوم.

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کرده بودید؟
من از اواخر شهریور سال گذشته به طور جدی درس خواندن برای کنکور را شروع کردم و روزهایی که به مدرسه می‌رفتم حدود ۵ ساعت برای مطالعه وقت می‌گذاشتم و در روزهای تعطیلی سعی می‌کردم تا ۱۰ ساعت درس بخوانم.

آیا در ایام کنکور برنامه‌های دیگر زندگیتان را تعطیل کرده بودید؟
خیر. من در این زمینه تک بعدی نبودم که فقط درس بخوانم بلکه در پایگاه بسیج و هیات‌های مذهبی به فعالیت می‌پرداختم.

آیا در کلاس‌های کنکور شرکت می‌کردید؟
خیر. من در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و فقط از آزمون‌های سازمان سنجش استفاده می‌کردم.

در ایام کنکور، اوقات فراغت و استفاده از فضای مجازی(تلگرام و اینستاگرام) را چگونه مدیریت می‌کردید؟
پیش از کنکور از فضای مجازی استفاده می‌کردم اما در سال آخر نزدیک به کنکور، گوشی هوشمند را کنار گذاشتم و از گوشی‌های معمولی استفاده کردم تا وقتم بیهوده هدر نرود و در آینده موجب پشیمانی‌ام نشود.

برای موفقیت در کنکور چه میزان باید زمان گذاشت؟
برنامه ریزی درست و دقیق مهم‌تر از صرف وقت است چراکه عده‌ای زیاد درس می‌خوانند اما بدون برنامه که نتیجه خوبی هم نمی‌گیرند، من توصیه می‌کنم حتما در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت و میزان یادگیری خود را بسنجند.

برای انتخاب رشته چه برنامه‌ای دارید؟
فعلا برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌ام اما هدفم رشته مکانیک دانشگاه امیرکبیر است و همچنین در کنار آن هدف دیگرم ورود به دانشگاه امام صادق(ع) و تحصیل در رشته‌های علوم انسانی است.

آیا به رشته ریاضی فیزیک علاقه‌مند بودید یا به پیشنهاد دیگران وارد این رشته شدید؟
رشته ریاضی و فیزیک را از روی علاقه انتخاب کردم و اجباری در آن نبود.

به کسانی که می‌خواهند در دبیرستان انتخاب رشته کنند چه پیشنهادی دارید؟
به نظر من بهتر است مسیری که واقعا به آن علاقه مند هستند را انتخاب کنند و در زمینه‌هایی که هیچ گرایشی به آن ندارند وارد نشوند چراکه هر کسی بر حسب علایقی که دارد می‌تواند موفق باشد.

آیا از مشاوره خاصی برای دوران کنکور استفاده کردید؟
به نظر من بهترین مشاوران کسانی هستند که در سال‌های گذشته کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند بر این اساس من هم از تجارب و مشاوره چنین افرادی بهره بردم که واقعا تا موثر بود.

آیا معتقد هستید که باید حتما هزینه زیادی برای موفقیت در کنکور صرف کرد؟
خیر. درس خواندن هزینه زیادی نمی‌خواهد اگر دانش آموزی تنها یکسری کتاب درسی در اختیار داشته باشد و با بهره گیری از مشاوره و تجارب دیگران برنامه ریزی مناسبی را در نظر بگیرد قطعا موفق خواهد بود.
من معتقدم اگر زیاد خود را با کلاس‌های متنوع کنکور و کلاس های خصوصی درگیر نکنیم بهتر است زیرا عده‌ای از افراد هستند که برای چنین کلاس‌هایی وقت زیادی صرف کردند اما نتیجه خوبی هم نگرفتند.
زیرا فرد با درگیری در این کلاس‌ها وقت کم می‌آورد و از طرفی اعتماد به نفس کاذبی به او دست می‌دهد موجب باز ماندن از کتب درسی شده و به همان مطالب محدود کلاس‌های فوق العاده اکتفا می‌کند.

آیا به صورت گروهی با دوستانتان درس می‌خواندید یا به صورت انفرادی؟
من به تنهایی درس می‌خواندم زیرا معتقد به درس خواندن گروهی نیستم زیرا ممکن است موجب سرگرم شدن با مسائل دیگر شود و از مسیر اصلی باز بمانیم برای مثال عده‌ای از همکلاسی‌هایم به صورت گروهی مشغول مطالعه می‌شدند اما با وجود اینکه از امیدهای اول مدرسه بودند متاسفانه نتیجه خوبی از کنکور نگرفتند.

خانواده اجباری در درس خواندن و انتخاب رشته شما داشتند؟
خانواده‌ام از همان ابتدا توصیه می‌کردند وارد رشته مورد علاقه‌ام شوم و البته در نحوه درس خواندنم نظارت داشتند.

به نظر شما استعداد و آی.کی.یو در قبولی در کنکور چقدر موثر است؟
آی.کی.یو تا حدودی می‌تواند موثر باشد اما نقش آن تنها ۵ درصد است مابقی موفقیت در کنکور برمی‌گردد به میزان تلاش و پشتکاری که به خرج می‌دهیم.

چه چیزی موجب گرایش شما به فعالیت در بسیج و هیات‌های مذهبی شد؟
با توجه به مذهبی بودن خانواده و روابط و دوستی‌هایی که بر این اساس داریم موجب شد تا همراه با دوستانم از همان ابتدا در کلاس‌های نهج‌البلاغه و اخلاق شرکت کنیم و کم کم وارد بسیج و هیات شدیم.

این گونه فضاهای مذهبی چه تاثیری در زندگی نوجوانان دارد؟
این فضاها موجب ارتباط بیشتر با خداوند و بالا رفتن حس توکل و توسل به ائمه (ع) که از مهم ترین رموز موفقیتم است، از طرفی حضور در این فضاها باعث آرامش روح و جان و باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد می‌شود.
من به همه نوجوانان توصیه می‌کنم وارد چنین فضاهایی شوند چراکه امروز بهترین دوستان من همان دوستان هیاتی‌ام هستند و وقتی نوجوانان در این محیط‌ها پرورش یابند و فعالیت کنند از نگرانی والدین هم کاسته می‌شود .

فضاهای مذهبی و بسیجی چه ویژگی داشتند که موجب جذب شما شدند؟
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افرادی که در این محیط‌ ها هستند با خدا بودن آنهاست و صمیمیت آرامش ذاتی دارند که خود به خود انسان را مشتاق و مجذوب به این جمع می‌کند.

برای تاثیر گذاری در جامعه و کشورتان چه هدفی را دنبال می‌کنید؟
یکی از ملاک‌هایم برای انتخاب رشته همین است که بتوانم در آینده به مملکتم کمک کنم و معتقدم با تحصیل در دانشگاه امام صادق(ع) می‌توانم کمکی برای کشورم باشم چراکه مقام معظم رهبری فرمودند؛ مشکل ما این است که به علوم انسانی بها نمی‌دهیم و اگر به این رشته بها داده شود خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد.
از این رو یکی از اهدافم حضور در دانشگاه امام صادق (ع) و کمک به جامعه است.

آیا اساتیدی دارید که بخواهید از آن‌ها تشکر کنید؟
بله من قدردان همه اساتیدم هستم. آقای خاک پور دبیر فیزیک ، آقای حاتمی دبیر شیمی ، آقای میجوزی دبیر هندسه تحلیلی و گسسته، آقای سلطان لو دبیر دیفرانسل و آقای هاشم فر هم از اساتیدی بودند که زحمات زیادی برای دانش‌آموزانشان کشیدند.

به عنوان صحبت آخر دوست دارید چه بگویید؟
توصیه من به افرادی که کنکور دارند این است که علاوه بر تلاش به خدا توکل و توسل به ائمه معصوم(ع) را فراموش نکنند، دعای خیر پدر و مادر را پشت سر داشته باشند چراکه تاثیر دعای مادر را در موفقیتم دیدم و توصیه می‌کنم که احترام به پدر و مار را جدی بگیرند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان