۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین تورهای غیرمجاز گردشگری تنها به سود خود می‌اندیشند
کد خبر: ۲۱۴۴۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۸ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

تورهای غیرمجاز گردشگری تنها به سود خود می‌اندیشند

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین بیان کرد: از منظر صیانت از حقوق شهروندی به موضوع نگریسته شود ابعاد عمیق تر و گسترده تری می یابد؛ زیرا گردانندگان تورهای غیر مجاز تنها به سود خود فکر کرده و حقوق مصرف کنندگان را پایمال می‌کنند.

تورهای غیرمجاز گردشگری تنها به سود خود می‌اندیشند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، به منظور بررسی موانع و مشکلات سرمایه گذاران حوزه گردشگری، هشتمین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با محوریت بررسی مشکلات تورهای غیرمجاز، عدم شمولیت قانون نظام صنفی در تاسیسات گردشگری، هماهنگی‌های ترافیکی برای تورهای ورودی و بررسی مشکلات کاروانسرای اردکانی صبح امروز(پنج شنبه) با حضور دکتر حبیبی معاون امور عمرانی استانداری قزوین، حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه و سرمایه گذاران پروژه‌های گردشگری در دفتر امور عمرانی استانداری برگزار شد.
در این جلسه محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی قزوین با اشاره به ضرورت برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت مجریان تورهای غیرمجاز گردشگری گفت: سابقه دخالت افراد غیرمجاز در برگزاری تورهای گردشگری بسیار طولانی است و متاسفانه فعالیت مجریان تورهای غیر مجاز در قالب دفاتر، هیأت‌ها، مساجد، نهادها به دلیل عدم آگاهی از حساسیت‌های تورگردانی علاوه بر تضییع حقوق مسافران و گردشگران، امنیت شغلی کسانی که به صورت قانونی و با اخذ مجوز در این مسیر فعالیت می‌کنند را متزلزل کرده و باید در خصوص سهل انگاری‌هایی که در برخورد با اجرای این تورها صورت می‌گیرد چاره‌جویی اساسی و تدبیر ویژه اندیشیده شود.

وی در ادامه افزود: مسافران و گردشگران متقاضی حضور در این تورها نسبت به هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنند خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند.
این مسئول ادامه داد: اگر از منظر صیانت از حقوق شهروندی به موضوع نگریسته شود ابعاد عمیق تر و گسترده تری می یابد زیرا گردانندگان تورهای غیر مجاز تنها به سود خود فکر کرده و حقوق سرمایه گذاران قانونی و مصرف کنندگان را پایمال می‌کنند.
این مسئول یادآور شد: افراد واجد شرایط برای برگزاری تورهای گردشگری مجاز می‌توانند به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مراجعه و پس از اخذ پروانه و مجوزهای لازم به صورت قانونی در این مسیر قدم بردارند.
حضرتی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ضرورت تامین نیازهای اقامتی استان برای جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران ابراز داشت: کاروانسرای اردکانی در خیابان مولوی و بخشی از بافت تاریخی قزوین واقع شده که بخش عمده‌ای از این بنای تاریخی را مالک بنا با همکاری میراث فرهنگی مرمت کرده و در اختیار اصناف مختلف قرار داده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون درخواستی را مبنی بر تبدیل این بنا به فضای اقامتی و پذیرایی برای استان ارائه داده که با توجه به موقعیت مناسب آن نسبت به آثار تاریخی پیرامون و نیز تجربه موفق راه اندازی هتل سنتی بهروزی، اجرای این طرح علاوه بر اینکه بخش عمده‌ای از نیازهای اقامتی استان را تامین می‌نماید، فرصت‌های تازه‎ای را در حوزه سرمایه گذاری در استان و به ویژه درشهر قزوین به وجود می‌آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین درباره عدم شمولیت قانون نظام صنفی در تاسیسات گردشگری استان ابراز داشت: تاسیسات گردشگری دارای قوانین خاصی بوده و طبق نظر کمیسیون اقتصادی مجلس و معاونت حقوقی ریاست جمهوری از قوانین اتاق اصناف و مجامع امور صنفی تبعیت نمی‎کنند؛ به همین دلیل مجوز این مراکز توسط سازمان میرراث فرهنگی صادر شده و خدمات رسانی آنها متناسب با نیاز گردشگران است که باید اداره این مراکز با ضوابط و معیارهای خاص این سازمان صورت پذیرد.
حضرتی افزود: در مکاتبات سلطانی‌فر معاون محترم رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به وزرای مختلف نیز تاکید شده که براساس قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، نرخ گذاری و سایر خدماتی که توسط این تاسیسات انجام می‌شود باید توسط سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد و هم اکنون نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته که مقرر شده با تعیین فرصت شش ماهه، این مسئله از طریق ملی حل و فصل شود.
این مسئول همچنین مشکلات ترافیکی و روند اخذ مجوز اتوبوس‌های گردشگری برای تردد در شهر را از دیگر معضلات این حوزه اعلام کرد و اظهار کرد: مسیری که برای اخذ مجوز تورها و گروه‌های گردشگری ورودی به شهر طی می‌شود به زمانی طولانی احتیاج دارد.
وی ادامه داد: در شهرهای دیگر برای سرعت بخشیدن به روند اخذ مجوز، با هماهنگی پلیس راهنمایی به مرکز اطلاع رسانی گردشگری اتیکت‌هایی داده می‌شود که جلوی اتوبوس حامل گردشگران نصب شده و امکان حضور در شهر را پیدا می‌کنند که امیدواریم در شهر قزوین نیز با همراهی فرماندهی محترم و همکارن خدومشان در پلیس راهنمایی استان یک روال سریع و آسانی برای امکان حضور گردشگران در شهر پیش بینی شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان