۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۴۳ هزار آزاده ایرانی از ابوترابی خاطره دارند
کد خبر: ۲۱۴۴۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۸ ساعت: ۱۰:۵۸ ↗ لینک کوتاه

نویسنده کتاب پاسیاد پسر خاک:

۴۳ هزار آزاده ایرانی از ابوترابی خاطره دارند

محمد قبادی با اشاره به جایگاه مرحوم ابوترابی در بین اسرا گفت: ۴۳ هزار آزاده ایرانی از ابوترابی خاطراه دارند.

۴۳ هزار آزاده ایرانی از ابوترابی خاطره دارند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ 26 مرداد، روزهای منتهی به آن و روزهای پس از آن، یادآور حادثه ای است که 26 سال پیش در این کشور روی داد، ورود آزادگان سرافراز ایران به میهن اسلامی، آزادگانی که برخی از آنها بیش از 18 سال را در اردوگاه ها و شکنجه‌گاه‌های رژیم بعث سپری کرده بودند.

آزادگانی که برخی از آنها هیچ اطلاعی از سرنوشت خانواده‌های خود نداشتند همانگونه که خانواده‌های آنها نیز کمترین اطلاعی از زنده بودند یا شهید شدن فرزند خود نداشتند.

هرچند ورود آزادگان به کشور بهره‌ای نبود که خاص یک استان و شهر باشد بلکه تمام گستره این آب و خاک از برکت وجود آنها برخوردار گشت با این حال نام قزوین و اسرای قزوینی دفاع مقدس برجستگی خاصی در میان همه استان‌های ایران دارد.

چنانکه مقام معظم رهبری از میان همه آزادگان سرافراز کشور تنها دو تن از آنها را مفتخر به لقب‌های سردار آزادگان و سیدالاسرا نمودند. که این هر دو یعنی حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی و شهید لشگری- با سابقه 18 ساله اسارت- قزوینی هستند.

موقعیت برجسته و استثنایی شهر قزوین فرصت مناسبی برای ثبت و انتقال میراث این دو شخصیت بی نظیر به نسل‌های فعلی و آینده قزوین است، برهمین اساس تاکنون در تکریم زندگی و شخصیت این دو چهره ملی دو کتاب با عناوین: «6410» و «پاسیاد پسرخاک» به ترتیب درباره سرتیپ خلبان حسین لشگری و مرحوم ابوترابی نوشته شده است.

در این بین به مناسب سالروز ورود آزادگان به خاک مقدس ایران حوزه هنری قزوین چهارشنبه شب نشستی را تحت عنوان بررسی و نقد کتاب پاسیاد پسر خاک (زندگی و زمانه حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی فرد) در تالار قلم قزوین برگزار کرد.

تلاش سردار آزادگان برای حفاظت از اسرای ضعیف
رییس شورای اسلامی شهر قزوین در این نشست گفت: ابوترابی در برخورد با دیگران نیز آرام، باوقار و با طمانینه بود و این ارتباط شهید عامل تاثیرگذاری بین ایشان با دیگران بوده که در نوع خود بی نظیر است.

فرج الله فصیحی رامندی ادامه داد: اسرا هر زمانی که سربازان عراقی به اردوگاه می‌آمدند باید بلند می‌شدند وگرنه مورد ضرب و شتم آنها قرار می‌گرفتند ولی سید آزادگان، مرحوم حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی فرد همیشه قبل از اینکه آنها بیایند بلند می‌شد و معتقد بود با این شیوه برخورد با دشمنان در آنها تاثیرگذار می‌شود و می تواند فشار آنها را بر روی اسرا کاهش دهد.

رییس شورای اسلامی شهر قزوین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: دولت عراق ماهانه مقرری بسیار ناچیزی را برای تهیه اقلام اولیه اسرا به صورت حواله‌ای پرداخت می‌کرد مقرری که باید با آن تیغ، شکر و سایر اقلام تهیه می‌شد که در این بین برخی از اسرا این مقرری را صرف تهیه سیگار می‌کردند.

فصیحی رامندی ادامه داد: در این بین بیم این وجود داشت که با وجود ناچیز بودن مقرری و نیاز اسرا بعضا برخی از آنها به سوی بعثی‌ها جذب شوند تا از این طریق برخی از مایحتاج خود را تامین کنند اما حجت الاسلام ابوترابی متوجه این موضوع شده بود و برای همین نیز همان مبلغ ناچیز مقرری را هم در حمایت از اسیرهای ضعیف و محروم وقف می‌کرد.

آزاده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به برخورد سید علی اکبر ابوترابی با اسرایی که رابطه چندانی با ایشان نداشتند، گفت: در آسایشگاه‌ها افرادی بودند که از نظر ما از جهاتی قابل اصلاح نبودند و ما به آنها امیدی نداشتیم اما حجت الاسلام ابوترابی به گونه‌ای صمیمی و با احترام با آنها برخورد می‌کرد که ما تعجب می‌کردیم اما در نهایت این برخوردهای ایشان پاسخ می‌گرفت و بسیاری از آنها به شخصیت این مرد بزرگ اقتدا می‌کردند.

نقش بی بدیل ابوترابی در هدایت و رهبری اسرا
رئیس شورای شهر قزوین و از آزادگان سرافراز هشت سال دفاع مقدس به بیان خاطراتی از دوران اسارت و شخصیت سید علی اکبر ابوترابی در اردوگاه های بعثی پرداخت.

وی بیان کرد: اگر جان فشانی‌ها و هدایت‌های سید آزادگان، شهید ابوترابی‌فرد در اسارت نبود به جرأت می‌توانم بگویم، بیش از 50 درصد اسرا، با نقص عضو برمی‌گشتند ولی این هدایت‌ها موجب تقویت جسمانی و فکری آنها می‌شد.

رییس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به دیگر ویژگی‌های سید آزادگان، شهید حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی فرد در اردوگاه گفت: برخورد ایشان با اسرای اردوگاه و دشمنان بعث در تحول انسان تاثیرگذار و هدایت‌گر بود.

فصیحی رامندی ادامه داد: به طوری که انسانی نبود که با شهید ابوترابی دست بدهد و از شخصیت معنوی و روح بلند ایشان تاثیر نپذیرد زیرا هر کسی با ایشان دست می‌داد، این شهید بزرگوار چنان دستش را با عطوفت و مهربانی می‌فشرد که طرف مقابل جذبش می‌شد، این ویژگی در ابوترابی منحصر به فرد بود.

43 هزار آزاده ایرانی از ابوترابی خاطره دارند
در ادامه این نشست، نقد و بررسی کتاب پاسیاد پسر خاک با حضور محمد قبادی، نویسنده کتاب و مسعود آتشگران مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قزوین برگزار شد.

محمد قبادی در ادامه این نشست اظهار داشت: کتاب پاسیاد پسر خاک حاصل بیش از 80 ساعت مصاحبه بنده در شهرهای قزوین، مشهد و تهران است که این حجم از مصاحبه گذشته از خاطراتی است که آزادگان هشت سال دفاع مقدس از این انسان بزرگوار داشتند.

وی ادامه داد: آقای حداد عادل پیشنهاد داده بودند که فصلی به این کتاب افزوده شود، فصلی که دربردارنده زندگی حجت الاسلام ابوترابی در سال‌های آخر حیات ارزشمند ایشان است که البته پیشنهاد آقای حداد عادل کاملا بجا و درست بود اما فعلا نمی‌توان تا دو سال مطالب جدیدی به این کتاب افزود.

مسعود آتشگران با اشاره به ارزش‌های انکارناشدنی کتاب پاسیاد پسر خاک بیان کرد: علی رغم ارزش بی بدیل این کتاب با این حال مواردی نیز در متن کتاب وجود دارد که رفع آنها می‌تواند در ارتقای ارزش‌های این کتاب و رضایت مخاطب سودمند و موثر باشد.

وی اضافه کردن توضیحات در مورد اشخاص و وقایع در پاورقی که سبب رفع ابهام از کتاب می‌شود و نیز اصلاح برخی از ایرادات نثر کتاب را از جمله مواردی برشمرد که می‌تواند در چاپ‌های بعدی مورد توجه قبادی نویسنده کتاب قرار گیرد.

شأن سردار آزادگان فراتر از یک کتاب است
علی هوشمند با اشاره به ضرورت تکریم شخصیت آزاده سرافراز مرحوم سید علی اکبر ابوترابی بیان کرد: هر چند شأنیت سید علی اکبر ابوترابی فراتر از یک کتاب است با این حال هرگونه پرداختن به جنبه‌های گوناگون شخصیت‌های گرانسنگ و ارزشمندی چون سید علی اکبر ابوترابی حرکتی ارزشمند و در خور تقدیر است.

وی افزود: ثبت و ضبط میراث ارزشمندی که در حال حاضر از تجارب، زندگی و آرمان‌های آزادگان و شهدای ما وجود دارد می‌تواند گام بسیار ارزشمندی در اشاعه فرهنگ ناب اسلامی در نسل‌های آینده ایران زمین باشد.

قبادی به خوبی زندگی حجت الاسلام ابوترابی را ثبت کرده است
رئیس حوزه هنری قزوین با اشاره به ارزش‌های کتاب پاسیاد پسر خاک افزود: آشکار کردن ابعاد شخصیتی بارزترین چهره ایران در دوران اسارت یعنی سید علی اکبر ابوترابی یکی از ویژگی‌های ارزشمند کتاب پاسیاد پسر خاک است که جناب آقای محمد قبادی به خوبی از پس آن برآمده است.

وی ادامه داد: مجاهدت های رزمندگان اسلام تنها منحصر در هشت سال دفاع مقدس، شهادت و یا جانباز شدن رزمندگان نمی شود بلکه اسارت نیز بخش مهمی از جلوگاه ایثارگری های رزمندگان اسلام در مسیر دفاع از عزت و آزادگی ملت ایران بود.

کتاب «پاسیاد پسر خاک» شرح زندگی و احوال مرحوم سیدعلی‌اکبر ابوترابی‌فرد در دو فصل پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین شده است. محمد قبادی، در فصل اول به پیشینه خانوادگی، تولد، تحصیل، فعالیت های سیاسی و آشنایی مرحوم ابوترابی‌ با شهید سیدعلی اندرزگو پرداخته است.

فصل دوم این اثر، شرح فعالیت‌های سیدعلی‌اکبر ابوترابی در کمیته استقبال از امام خمینی(ره)، دوران دفاع مقدس و احوال و فعالیت‌های وی در دوران اسارت در زندان‌‌های رژیم صدام را شامل می شود.

"پاسیاد پسر خاک"، نوشته محمد قبادی، با قطع رقعی، با شمارگان 2500 نسخه، در سال 1390 توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/9003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان