۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مستند عزاداری‌های محرم در حسینیه امینی‌ها ساخته می‌شود
کد خبر: ۲۱۴۴۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۷ ساعت: ۱۱:۱۱ ↗ لینک کوتاه

توسط شبکه استانی سیمای مرکز قزوین؛

مستند عزاداری‌های محرم در حسینیه امینی‌ها ساخته می‌شود

مستند عزاداری‌های محرم در حسینیه امینی‌ها روایت این مجموعه وقایع به همنشینی یک سنت مذهبی(عزاداری) در یک بنای تاریخی و تاثیرات شکلی این دو بر یکدیگر می‌پردازد.

مستند عزاداری‌های محرم در حسینیه امینی‌ها ساخته می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، شبکه استانی سیمای مرکز قزوین عزاداری‌های محرم را در حسینیه امینی‌های قزوین در مستندی تلویزیونی به تصویر می‌کشد.
در این مستند سعی می‌شود با روایت عزاداری در حسینیه امینی‌ها زندگی و روح جاری در این بنای تاریخی به واسطه برگزاری مراسم عزاداری‌های محرم به صورت مداوم درآن به مخاطب ارائه شود.
با توجه به اینکه بناهای تاریخی ودارای ارزش فرهنگی طبق نظر کارشناسان فرهنگی در صورتی که فاقد هرگونه کاربری شوند در طول زمان از کارکرد اصلی خود دور خواهند شد و اگر این بناها دارای کاربری‌های مرتبط گردند به حفظ این آثار وزنده ماندن این بناها به لحاظ فرهنگی کمک خواهند کرد؛ مستند تلویزیونی مذکور به این مقوله توجه ویژه دارد.
گفتنی است؛ حسینیه امینی‌ها که یکی از خانه‌های قدیمی شهر قزوین است که در سال 1302قمری توسط حاج محمدرضاامینی وقف گردیده است؛ بر این اساس هر ساله طبق نیت واقف این حسینیه میزبان مراسم ویژه ایام محرم می‌باشد که این بنا در سال 1327 شمسی در فهرست آثارملی ثبت شده است و دهم 132 سال است که توسط وارثان مرحوم امینی و با نظارت سازمان میراث فرهنگی حفظ ونگهداری می گردد؛
نکته ای که در این حسینیه قابل توجه می باشد برگزاری مراسم عزاداری در یک بنای فرهنگی است که دراصل با هدف اصلی سازمان میراث فرهنگی مبنی بر جاری شدن زندگی و فرهنگ در آثار باستانی و میراث فرهنگی همخوانی دارد.

این بنا به واسطه نیت واقف آن در تمام این سال ها هیچوقت به صورت یک بنای تاریخی موزه‌ای صرف برای بازدید درنیامده است و در کنار ارزش‌های معماری وتاریخی خود روح زندگی را نیز درخود حفظ نموده است که مهمترین دلیل این امر برگزاری (شاید اجبارشرعی ووجدانی) مراسم ایام محرم به صورت پیوسته درآن می‌باشد.
گفتنی است؛ علاوه بر مراسم صبحگاهی وعظ و نوحه سرایی در ایام محرم، در روزهای پایانی منتهی به تاسوعا و عاشورا، دسته‌های سینه زنی عزاداری(علامت‌ها و طبل‌ها به دلیل عدم آسیب به بنا وارد حسینیه نمی‌شوند) به این حسینیه وارد و پس از عزاداری خارج می‌شوند.
لازم به ذکر است در روز تاسوعا طبق یک رسم و نذر قدیمی توسط نسل ششم نوادگان واقف به عزاداران نهار داده می‌شود که این نهار در مطبخ همین بنا واقع در ضلع شمالی تهیه و پخته می‌شود .این طرح با روایت این مجموعه وقایع به همنشینی یک سنت مذهبی(عزاداری) در یک بنای تاریخی و تاثیرات شکلی این دو بر یکدیگر می‌پردازد که در قالب مصاحبه با افراد مختلف و تهیه تصاویر این مراسم سعی می‌شود به یک روایت جذاب و مستند تولید شود.
این برنامه به تهیه کنندگی مسعود ساکت اف به مدت 30 دقیقه در سیمای مرکز قزوین تولید خواهد شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان