۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تفاهم برد-برد وزارت علوم و دانشگاه آزاد؟/ دو عضو از يك كميته سه‌نفره خودي هستند!
کد خبر: ۲۱۴۴۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۶ ساعت: ۱۵:۵۶ ↗ لینک کوتاه

در دانشگاه آزاد چه خبر است؟

تفاهم برد-برد وزارت علوم و دانشگاه آزاد؟/ دو عضو از يك كميته سه‌نفره خودي هستند!

در اتفاقی عجیب، دو عضو از سه عضو کمیته تصمیم‌گیر برای تایید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی، از خودِ همین دانشگاه هستند که به نوعی رای تک نماینده وزارت علوم را خنثی می کنند.

تفاهم برد-برد وزارت علوم و دانشگاه آزاد؟/ دو عضو از يك كميته سه‌نفره خودي هستند!
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ،در اتفاقی عجیب، دو عضو از سه عضو کمیته تصمیم‌گیر برای تایید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی، از خودِ همین دانشگاه هستند که به نوعی رای تک نماینده وزارت علوم را خنثی می‌کنند.

قانون تایید رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت ماه 1367 به تصویب مجلس رسید. بر اساس تبصره 4 این قانون، کمیته ای سه نفره متشکل از نماینده وزارت علوم، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول بررسی رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی ابتدا در مهرماه 1369 بهمن یزدی صمدی را به عنوان نماینده شورا در کمیته سه نفره انتخاب کرد. وی هم اکنون نماینده تام الاختیار ریئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت امنای استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام، و عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است.

این شورا سپس در تیرماه 1374 علی محمد رنجبر را جایگزین یزدی صمدی کرد.

با این حال، در اتفاقی عجیب، علی محمد رنجبر با وجود آنکه همچنان به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته سه نفره شناخته می‌شود، عضو شورای راهبردی دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد، نماینده تام الاختیار رییس دانشگاه آزاد در هیات امنای استان‌های همدان، مرکزی و لرستان، رئیس هیات عالی نظارت منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی هم فعالیت می‌کند!

به بیان ساده تر، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، خود عضوی از دانشگاه آزاد است! این بدان معناست که دانشگاه آزاد، در شورای سه نفره تصمیم گیر در خصوص رشته های تحصیلی، به صورت غیررسمی دو نماینده دارد و طبیعی است که حضور یا عدم حضور عضو سوم یعنی نماینده وزارت علوم هیچ تاثیری در تصمیمات نهایی این کمیته ندارد.

این گمانه زمانی تقویت می شود که بدانیم علی محمد رنجبر درباره مواضع حمید میرزاده نظر بسیار مثبتی دارد! او معتقد است: "پس از استقرار تیم مدیریت جدید به رهبری دکتر میرزاده تحرک جدیدی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است. متأسفانه در مهلت چندین ماهه تیم مدیریت قبلی بسیاری از امور دانشگاه دچار اختلال جدی شد که با حضور دکتر میرزاده و بازسازی سازمان مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی شاهد رشد مناسبی در دانشگاه آزاد اسلامی بودیم."

طبیعی است که در این شرایط "حضور یا عدم حضور"، "مخالفت یا موافقت" نماینده وزارت علوم در کمیته سه نفره ای که دو عضو آن در دانشگاه آزاد اسلامی سمت اجرایی دارند، کاملا بی‌تاثیر است.

به نظر می‌رسد وزارت علوم دولت روحانی و دانشگاه آزاد اسلامی که هاشمی رفسنجانی همچنان نقش اصلی را در آن ایفا می کند، به یک توافق برد – برد رسیده اند(!) که بر اساس آن دست دانشگاه آزاد برای اخذ هر تصمیم و انجام هر اقدامی کاملا باز باشد! اتفاقی که در اوایل دولت سابق، عکس آن رخ داده بود و این دو بارها بر سر موضوعاتی مانند نحوه اداره دانشگاه آزاد و میزان شهریه ها روبروی هم قرار گرفته بودند! 

انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان