۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین استان قزوین رتبه اول توليد زغال اخته کشور را به خود اختصاص داد+ تصاویر
کد خبر: ۲۱۴۴۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۶ ساعت: ۱۵:۲۶ ↗ لینک کوتاه

به همت باغداران قزوینی؛

استان قزوین رتبه اول توليد زغال اخته کشور را به خود اختصاص داد+ تصاویر

استان قزوین رتبه اول سطح زیرکشت و تولید محصول زغال اخته را در کشور به خود اختصاص داد.

استان قزوین رتبه اول توليد زغال اخته کشور را به خود اختصاص داد+ تصاویر
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، احمد مستخدمی، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات زغال اخته  استان  در سال جاری 710 هکتار  با عملکرد 3هزار و 500 کیلوگرم در هکتار است .
وی پیش بینی کرد : با توجه به وجود سرمازدگی بهاره در سال‌جاری در زمان تشکیل گل؛ میزان عملکرد محصول نسبت به سال گذشته کاهش یابد.
این مسئول عنوان کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول در استان را شهرستان قزوین ، مناطق الموت و طارم سفلی است که در منطقه الموت روستاهای بخش رودبار شهرستان شامل؛ روستای هیر و در منطقه طارم سفلی دهستان کوهگیر روستای یوزباش چای به خود اختصاص داده است .
وی افزود: در این مناطق محصول زغال اخته از عملکرد و مرغوبیت بیشتری نسبت به دیگر مناطق برخوردار است . 
مستخدمی خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده های محلی موجود، زمان برداشت این محصول از اوایل مردادماه تا اواخر مهر ماه می باشد که یک مزیت برای استان محسوب می شود .
این مسئول اعلام کرد: استان قزوین رتبه اول سطح زیرکشت و تولید محصول زغال اخته را در کشور دارد.
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: زغال اخته محصولي مناسب براي صادرات محسوب می شود كه معمولا به صورت تازه خوری مصرف مي شود ولي به صورت خشك، مربا، كنسرو، آب ميوه، سس، ژله، سركه، لواشك و قرص هاي آنتي اكسيدان نيز قابل استفاده می باشد.

مستخدمی افزود: خواب راحت و عميق، تب بر، رفع اسهال، ضد عطش، جلوگيري از پوسيدگي دندان، ضد پيري را از جمله فوايد درماني زغال اخته است.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: در راستای شناسایی هرچه بهتر پتانسیل ها و ظرفیت های تولیدی این محصول در استان و مزایای بالای تغذیه ای آن، امسال مقرر است جشن برداشت زغال اخته به همت باغداران و همکاری سازمان جهاد کشاورزی،میراث فرهنگی، بخشداری و سایر ارگان های همراه در برگزاری جشنواره های بخش کشاورزی،  در شهریور ماه در بخش الموت روستای هیر برگزار شود که زمان دقیق اجرای این جشنواره در صورت تصویب نهایی از طریق رسانه های عمومی متعاقبا اعلام می شود.






انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان