۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین نمایش فصل شیدایی مصداقی از هنر متعالی است/ مدیران فرهنگی نباید سلایق شخصی را در حوزه‌های مأموریتی دخالت دهند
کد خبر: ۲۱۴۳۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۶ ساعت: ۱۲:۴۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس امور فرهنگی:

نمایش فصل شیدایی مصداقی از هنر متعالی است/ مدیران فرهنگی نباید سلایق شخصی را در حوزه‌های مأموریتی دخالت دهند

کارشناس امور فرهنگی بیان کرد: اگر در وانفسای تهاجم فرهنگی، مدیر یک نهاد فرهنگی و ارزشی، هنر متعالی را با کارهای بازاری و زیر زمینی جابه‌جا کند یا متوجه امور نیست یا کار ارزشی را نمی‌شناسد.

نمایش فصل شیدایی مصداقی از هنر متعالی است/ مدیران فرهنگی نباید سلایق شخصی را در حوزه‌های مأموریتی دخالت دهند
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، طیب ملکی پور، کارشناس امور فرهنگی با اشاره به وظایف و اهداف اصلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: رشد فضایل اخلاقی، ترویج فرهنگ و هنر اسلامی از مهم‌ترین وظایف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌آید که در کمتر دستگاه فرهنگی و حاکمیتی تا این اندازه بر تعالی هنر متعهد و ارزشی تاکید شده است.
وی با بیان اینکه دلیل عدم حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین از نمایش بزرگ فصل شیدایی را نمی‌داند، افزود: نمایش فصل شیدایی نمونه‌ای از هنر متعهد و متعالی است که مورد توجه قرار گرفته و علاقه و دغدغه‌‌مند بودن مردم و فعالان فرهنگی استان را می‌رساند.
ملکی پور با تاکید بر اینکه در رسیدن به اهداف فرهنگی همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند، ابراز کرد: در این مورد خاص وظیفه اداره ارشاد اسلامی است که از سایر نهادهای فرهنگی همانند سپاه و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در برابر نفوذ و تهاجم نرم دشمن حمایت صدرصدی نماید.

نقش اداره ارشاد اسلامی قزوین در رویداد بزرگ فصل شیدایی باید پررنگ باشد
کارشناس امور فرهنگی اضافه کرد: در این رویداد بزرگ فرهنگی، نقش ارشاد اسلامی باید پررنگ تر باشد چراکه در رسته کارهای هنری، دینی و ارزشی می‌گنجد که اصلی‌ترین متولی آن اداره ارشاد اسلامی است و هیچ دلیل و توجیهی در عدم این همکاری پذیرفته نیست.
این کارشناس ادامه داد: شاید دلیل برخی اظهار نظرهای مدیر کل اداره ارشاد استان در خصوص عدم حضور این نهاد در اجرای نمایش فصل شیدایی، برنامه محور بودن طرح‌ها و پروژه‌های سالانه استان مطابق با نظارت و حمایت مالی استانداری باشد که شاید تا حدی در جهت توجیه موضوع کمک کند اما تجربه ثابت کرده که بنابر تشخیص مدیریت و اهمیت موضوع می‌شود این تعاریف و ضرورت‌ها را تغییر داد.
وی با بیان اینکه استانداری در تعامل با دستگاه‌های فرهنگی صرفا جایگاه حمایتی و نظارتی دارد، گفت: مدیر کل محترم اداره ارشاد قزوین می‌توانست حتی با یک حضور خشک و خالی حمایت و علاقمندی خود را به این اتفاق فرهنگی اعلام و مایه دلگرمی شود.
ملکی پور با اشاره به اینکه تاکنون از سوی دولت عملا اقدامی برای رفع دغدغه‌های فرهنگی انجام نشده، افزود: اگر استانداری‌ها دغدغه و رویکرد فرهنگی داشته باشند قطعا برای فعالیت‌های این‌گونه کمک‌های مالی حتی بصورت قطره چکانی وجود دارد و امروزه باید مسئولین توجه به فرهنگ و کار فرهنگی را به طور عملی نشان دهند.
کارشناس امور فرهنگی تصریح کرد: کنسرت‌ها در حوزه فعالیت اداره ارشاد اسلامی به عنوان یک رویداد فرهنگی هستند که اگر از خط قرمزهای دینی و مذهبی، اجتماعی، اخلاقی و ارزشی جامعه بگذرند نه تنها فرهنگ ساز نخواهد بود بلکه به عنوان یک اتفاق ضد ارزشی مطرح می‌شود.

کنسرت‌ها و هنر متعهد را نباید در یک جایگاه قرار داد
این کارشناس افزود: اگر مدیرانی که متولی ارشاد اسلامی هستند به فعالیت‌های فرهنگی هنجارشکنانه گرایش داشته باشند باید در محضر خداوند، مردم و شهدا پاسخگو باشند و اگر هنرمندان ارزشی و متعهد را همراهی نکنند جای بسی تاسف دارد.
وی با بیان اینکه ۲ رویداد کنسرت و نمایش فصل شیدایی قابل قیاس باهم نیستند، ادامه داد: اگر در این وانفسای تهاجم قدرت‌های بزرگ و شبکه‌های پیچیده فرهنگی، مدیر یک نهاد فرهنگی و ارزشی، هنر متعالی را با کارهای بازاری و زیر زمینی عوض کند باید گفت؛ یا متوجه امور و شرایط اجتماعی نیست یا کار ارزشی را نمی‌شناسد.
ملکی پور با بیان اینکه از گذشته همواره اداره ارشاد اسلامی استان قزوین از برخی ضعف‌ها رنج می‌برده است، گفت: اگر دغدغه ارزش مدارانه‌ای در هر سیستمی نباشد نشان از چند امر دارد از جمله اینکه یا در ماموریت دستگاه هنرمند واقعی و ارزشی تعریف نشده یا مدیر مجموعه متوجه ضرورت های جامعه نیست و یا اینکه بدون کارشناسی دقیق در این مسئولیت قرار گرفته است .

تعامل برای رسیدن به افق دید بلند در نظام جمهوری اسلامی یک ضرورت است
کارشناس امور فرهنگی تاکید کرد: تعامل دستگاه‌ها برای رسیدن به اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی یک ضرورت و تقابل نوعی خود خواهی و غیر قابل پذیرش است و نشان از سلیقه شخص افراد دارد.
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: برای هر تعاملی مدیری با افق دید بلند و شناخت وسیع از وضعیت موجود و آشنا به مدیریت و مسائل فرهنگی به خوبی می‌تواند گره گشا و اثر گذار باشد تا بتواند با اشراف بر محیط داخل و خارج و با همراهی دیگران مطابق اهداف حرکت کند.
وی در پایان افزود: اگر ضرورت و تعاملی در کارها برای رسیدن به اهداف بلند نباشد، انفعال و شکست در امور حتمی خواهد بود.
انتهای پیام/3009
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان