۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین مرگ روزانه ۸ نفر بر اثر اعتیاد/ ۵۰ درصد ورودی زندانها مصرف کننده مواد مخدر هستند
کد خبر: ۲۱۴۱۲۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

مرگ روزانه ۸ نفر بر اثر اعتیاد/ ۵۰ درصد ورودی زندانها مصرف کننده مواد مخدر هستند

قائم مقام وزیربهداشت گفت: ۵۰ درصد زندانیان جرایم مربوط به مواد مخدر دارند و ۲۶.۵ درصد آنها مصرف کننده الکل هستند.

مرگ روزانه ۸ نفر بر اثر اعتیاد/ ۵۰ درصد ورودی زندانها مصرف کننده مواد مخدر هستند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیربهداشت در نشست خبری سخنگو که امروز در ساختمان وزارت بهداشت صورت گرفت یکی از مهمترین مخاطرات آینده بشر را مقاومت به آنتی بیوتیک و داروهای ضد ویروسی خواند و گفت: این موضوع جنبه امنیتی و سیاسی در حوزه سلامت دارد و یک تهدید جهانی است در چند سال اخیر اکثر مقامات اول جهان اظهار نظر کردند.

وی ادامه داد: پیش بینی میشود تا  سال 2050، 3 الی 5 درصد کل درآمد ناخالص ملی باید صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مقاومت به آنتی بیوتیک و داروهای ضد ویروسی شود.

یکی از عوامل خطر ساز در این زمینه مصرف بی رویه و تجویز بدون پزشک این داروها است از طرفی برخی داروها غیر استاندارد هستند.

حریر‌چی بیان کرد: ایدز نیز یکی از بیماریهایی است که به علت شیوع مقاومت به آنتی بیوتیک و داروهای ضد ویروسی درمان سختی پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اهمیتی اعتیاد به مواد مخدر اظهار داشت: از نوزادان یک روزه تا افراد 90 ساله اعم از زن و مرد سالم یا غیر سالم در معرض خطرات اعتیاد به مواد مخدر هستند در کشور ما تصادفات رتبه اول علت مرگ و کیر، بیماری عروقی رتبه دوم، افسردگی رتبه سوم و اعتیاد رتبه چهارم را دارا است.

وی افزود: روزانه 8 نفر بر اثر اعتیاد جان خو را از دست می‌دهند، از طرفی 65 در صد افرادی که به ایدز مبتلا هستند به علت عفونت‌های تزریقی در گیر این ویروس شده‌اند.

قائم مقام وزیر بهداشت: 50 درصد مصرف کنندگان تزریقی هپاتیت c دارند و 14 درصد این افراد به ایدز مبتلا هستند. همچنین 50 درصد زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر را دارند و 26.5 درصد آنها مصرف کننده الکل هستند.

حریرچی دو رویکرد را برای برخورد با مواد مخدر معرفی کرد و گفت: حذف مواد مخدر و کاهش آسیب دو رویکرد برخورد در این حوزه محسوب می‌شوند. طبق بند 5 سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر استعمال مواد مخدر یا روانگردان‌های صنعتی مگر در موارد خاص جرم است. طبق بند 4 همین سیاستهای کلی پیشگیری اولیه در کاهش آسیب موثر است از طرفی بند 6 این سیاستها به درمان، بازتوانی و کاهش آسیب، بند 7 به حمایت اجتماعی، بند 9 به مشارکت اجتماعی و بند 10 و11 به پژوهش و اصلاح ساختار اشاره دارد.

وی افزود: از طرفی معتادانی که نسبت به درمان خود اقدام کنند از تعقیب کیفری معاف می‌شوند اما در غیر این صورت مجرم محسوب می شود.

حریرچی‌ ادامه داد : طبق ماده 15 اصلاحیه‌‍ مصلحت جلوگیری از تزریق مواد کم خطر به جای پر خطر یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت باید باشد و معتادانی که به مراکز دولتی و مجاز مراجعه می‌کنند سبب کاهش آسیب‌های جسمی و اجتماعی شده که اگر در جامعه تظاهر به اعتیاد نکنند از جنبه کیفری معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: استفاده معتادان از متادون به شرط مصرف درست موجب کاهش مصرف مواد افزونی، کاهش تزریق مواد، تزریق مشترک کاهش پرخاشگری در رفتار‌های مجرمانه معتادان، بهتر شدن وضعیت خلق و خوی یا کارکرد افراد در جامعه و بالا رفتن کیفیت زندگی کاهش جرایم مرتبط با معتادان کاهش ایدز و هپاتیت می‌شود.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت در صدد پیشگیری افراد به این مواد و کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان معتادان بوده و همیشه سعی کرده مواد را از زندگی‌های جامعه حذف کند.

حریرچی ابراز داشت: برنامه‌های مراقبت دیده‌ور یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت در زندان‌های بزرگ کشور بوده و افرادی که تازه وارد زندان می‌شوند یکسری غربالگری بر روی آن‌ها انجام شده تا وضعیت آنان از لحاظ بیماری‌های مختلف از جمله ایدز مشخص شود.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در همه افراد در زندان‌های سراسر کشور نظارت ویژه‌ای داشته باشیم زیرا وزارت بهداشت از محدودیت‌های فردی در جهت تشخیص نیز برخوردار است.

حریرچی‌ بیان کرد: اگر یک بیمارستان قرار است تأسیس شود وزارت بهداشت از نظر کارکرد و صلاحیت‌های لازم وضعیت آن بیمارستان را بررسی و سپس پروانه بهره‌برداری دائم یا موقت به صورت جداگانه صادر می‌کند و وزارت بهداشت نظارت خاصی بر تخلفات ساختمانی آن بیمارستان دارد.

حریرچی‌ اذعان داشت: وزارت بهداشت و مسئولین فنی و پزشکان هر بیمارستان تازه تأسیس به وسیله گروه پزشکی معتمد خود نظارت خاصی در آن بیمارستان دارد.وزارت بهداشت با سرمایه‌گذاران افراد غیر پزشک در بیمارستان‌های تازه تأسیس مخالفت ندارد زیرا که این کار هیچ منع قانونی ندارد.

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص سلامت زندان و تمایل نداشتن پزشکان به خدمت‌دهی در این سازمان‌ها گفت: وزیر دادگستری از وضعیت بهداشتی زندان‌ها به دلیل تراکم بالای آن‌ها راضی کننده نیست و ما معتقدیم که این مشکل با کم شدن کیفیت زندانیان و پیشگیری از ورود افراد به زندان‌ها قابل حل شدن است.

حریرچی‌ اظهار کرد: ما معتقدیم که برای زندانیان کشور باید شرایط بهداشتی و درمانی مطابق استانداردها ایجاد شود زیرا افرادی که به مرخصی می‌روند متاسفانه بیماری‌‌های زیادی را به خانواده و افراد جامعه منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: سرانه بهداشتی که برای زندانیان سراسر کشور است بالاتر از افراد معمولی بوده و ما معتقدیم که وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و سازمان امور زندان‌ها همانند یک مثلث در زمینه مشکلات بهداشتی زندانیان وارد عمل شده و هر یک در حوزه خودش هزینه‌های اجرایی این طرح را تقبل کند.

قائم مقام وزیر بهداشت ابراز داشت: تعداد محدودی از تخت‌های بیمارستان را برای خدمات سرپایی زندانیان در نظر گرفته‌ایم و برای بار اول در استان البرز اجرا شده است و پزشکانی که با زندانیان سر و کار دارند از میزان دستمزد و امکانات بالاتری برخوردار می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه خانوار‌های ایرانی هزینه‌ای که برای دندانپزشکی می‌دهند حدود 4 برابر پولی است که به پزشکان عمومی و تخصصی در طول زندگی پرداخت می‌کنند.

حریرچی ادامه داد:‌ به طور متوسط 10 الی 12 درصد هزینه‌های دندانپزشکی مربوط به قیمت تمام شده مواد دندان‌‌ها بوده که بیش از 80 درصد مردم توان مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی را نداشته و به همین خاطر تعداد قابل توجهی از مطب‌های دندانپزشکی خالی از بیماران است.

وی ابراز داشت: ‌تمهیداتی صورت گرفته تا بعضی از بیمه‌ها به صورت مستقل بخشی از هزینه‌های دندانپزشکی را پرداخت کنند.

حریرچی‌ اظهار داشت: ‌استفاده از رسانه و ظرفیت‌های آن سبب وحدت نظر بیشتری بین هنر و پزشکان شده و با این کار فرهنگ سازی خوبی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت:‌ 80 درصد الکل مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود که خوشبختانه سرانه مصرف الکل نسبت به سایر کشورهای پایین‌تر بوده اما میزان مصرف آن از بین افراد حرفه‌ای بین دیگر کشورها آمار نگران کننده‌ای وجود دارد.

در حال تکمیل/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان