۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین فراکسیون امید؛ از ابهام در تعداد اعضا تا چالش برای استیضاح
کد خبر: ۲۱۴۰۵۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

فراکسیون امید؛ از ابهام در تعداد اعضا تا چالش برای استیضاح

فراکسیون امید مجلس دهم در حالی در ابتدا با عضویت بیش از یکصد نماینده کار خود را آغاز کرد اما این روزها فراکسیون امید با تشکیل فراکسیون اعتدال دچار ریزش تعداد نفراتش شده است.

فراکسیون امید؛ از ابهام در تعداد اعضا تا چالش برای استیضاح

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، مجلس دهم از هشت خردادماه سال جاری با حضور 286 نماینده مجلس و 2 فراکسیون «ولایت» و «امید» کار خود را آغاز کرد.

در ابتدای تشکیل مجلس دهم، فراکسیون ولایت دارای حدود 180 عضو و فراکسیون امید دارای حدود 106 عضو بود و مهم‌ترین موضوع پیش روی مجلس دهم در ابتدا انتخابات هیأت رئیسه موقت و دائمی به ویژه انتخاب رئیس مجلس بود.

در حالی که اعضای فراکسیون امید تلاش می‌کردند تا محمدرضا عارف بتواند بر کرسی ریاست پارلمان تکیه بزند، اما تقدیر به گونه دیگری ورق خورد و علی لاریجانی با حمایت فراکسیون ولایت در ریاست ابقا شد.

هیأت رئیسه مجلس دارای 12 عضو بوده و به جز رئیس، دارای 2 نایب رئیس، 6 دبیر و 3 ناظر است، در جریان انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس مسعود پزشکیان و محمد دهقان به عنوان نواب هیأت رئیسه موقت برگزیده شدند اما در انتخابات هیأت رئیسه دائم این علی مطهری بود که توانست در رقابت با محمد دهقان به نایب رئیسی دوم مجلس دست یابد که به نظر می‌رسد فراکسیون امید توانست در این زمینه موفق عمل کند اما در انتخاب دبیران هیأت رئیسه،‌از میان 6 دبیر 4 نفر از فراکسیون ولایت توانستند به این سِمت دست یابند و 2 نفر از فراکسیون امید.

در انتخاب ناظران هیأت رئیسه نیز 2 نفر از فراکسیون ولایت و یک نفر از فراکسیون امید انتخاب شدند که در مجموع 7 کرسی هیأت رئیسه مجلس هم‌اکنون در اختیار فراکسیون ولایت و 5 کرسی در اختیار فراکسیون امید است.

مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس پس از برگزاری هیأت رئیسه موقت مجلس که در آن انتخابات هم علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس برگزیده شده بود، با تأکید بر اینکه 50 نفر از اعضای لیست امید به لاریجانی رأی دادند، گفته بود آنها گر چه میثاق‌نامه امید را امضا کرده بودند و عکس یادگاری با ما گرفتند، اما زنبیل را جای دیگری بردند.

وی با تأکید بر اینکه واقعاً برای دوستان خودم متأسفم که مسیر را چنین پیش‌ بردند، افزوده بود اگر آن عده پای کار فراکسیون می‌ایستادند، قطعاً نتیجه بر عکس می‌شد، مطمئنم 50 نفر از لیست امید به‌ آقای لاریجانی رأی دادند.

اما انتخابات هیأت رئیسه مجلس هم گذشت و نوبت به انتخاب رؤسای 13 کمیسیون تخصصی مجلس رسید. در جریان انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها باز هم این فراکسیون امید بود که علیرغم همه تبلیغات رسانه‌ای که مبنی بر داشتن اکثریت مجلس توسط طرفداران این فراکسیون در رسانه‌ها و سایت‌های گوناگون انجام می‌شد، اما از میان 13 کمیسیون تخصصی، ریاست 11 کمیسیون به نمایندگان عضو فراکسیون ولایت رسید و ریاست 2 کمیسیون‌ هم از آنِ فراکسیون امید شد که همه این موارد نشان‌دهنده عملکرد ضعیف و بعضاً نامناسب تشکیلاتی فراکسیون امید مجلس است.

در این میان ناگفته نماند که عده‌ای از رؤسای شعب در جریان جای‌گیری نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی، به دنبال حضور بیشتر نمایندگان عضو فراکسیون امید در کمیسیون آموزش و تحقیقات بودند تا شاید از این طریق بتوانند عارف را به ریاست این کمیسیون برگزینند اما خبر به هیأت رئیسه مجلس رسید و از ادامه این اقدام ناپسند جلوگیری شد و در نهایت هم محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان به عنوان رئیس کمیسیون اموزش و تحقیقات انتخاب شد.

بالاخره انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی هم پایان یافت و مجلس تقریباً کار خود را آغاز کرد تا آنکه کم‌کم خبرهایی مبنی بر پیگیری استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی توسط نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس به گوش رسید تا آنجا که محمدعلی وکیلی عضو اصلاح‌طلب هیأت رئیسه مجلس که در لیست فراکسیون امید هم قرار داشت، خبری را به رسانه‌ها داد مبنی بر اینکه 60 نماینده که خود وی یکی از آنان است، استیضاح علی ربیعی را امضا کردند.

این موضوع واکنش‌های متفاوتی را از جانب اعضای فراکسیون امید به دنبال داشت و حتی شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با انتقاد از عملکرد فراکسیون امید در موضوعات مختلف، درباره پیگیری استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی توسط نمایندگان عضو این فراکسیون، خطاب به آنان گفته بود وقتی رئیس‌ فراکسیون می‌گوید استیضاح در دستور کار نیست، باید دلیل این اصرار را از آقای وکیلی پرسید، چون باید قاعدتاً برنامه‌ای در کار باشد تا کار تشکیلات انجام شود، وقتی لیستی درمی‌آورند اصول کار تشکیلات همین است و باید پاسخگو باشند که چرا به این شکل عمل می‌کنند، کار تشکیلاتی باید با برنامه باشد.

اما تزلزل‌ها و دوگانگی‌های مواضع در فراکسیون امید به اینجا ختم نشد و چندی پیش که جلسه فراکسیون امید مجلس با دستور کاری مهم برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه دائمی این فراکسیون برگزار شد، تنها 70 نفر از اعضا در این جلسه بسیار مهم حضور یافتند، حال آنکه انتظار می رفت نمایندگان عضو فراکسیون امید برای کاندیداتوری در سِمت‌های مختلف این فراکسیون استقبال بیشتری از جلسه نشان دهند.

در آن جلسه محمدرضا عارف بدون داشتن رقیب به عنوان رئیس فراکسیون امید انتخاب شد.

شنیده‌ها حاکی از آن بود که اختلافات سیاسی درون فراکسیون امید که موضوع استیضاح وزیر کار‌ آن را تشدید کرده بود، موجب ترک جلسه فراکسیون توسط برخی اعضا و کاندیدا نشدن نمایندگان برای عضویت در هیأت رئیسه دائم فراکسیون امید بود.

حدود یک ماه پیش بود که خبری مبنی بر تشکیل فراکسیون اعتدال (مستقلین) در مجلس با حدود 70 عضو و به ریاست کاظم جلالی در رسانه‌ها منتشر شد.

برخی از آنجایی که آخرین جلسه فراکسیون امید با حضور 70 نفر از اعضا تشکیل شده معتقدند بیشتر اعضای فراکسیون مستقلین مجلس دهم را نمایندگان عضو فراکسیون امید تشکیل داده‌اند، اما سیدمهدی فرشادان نماینده سنندج در مجلس که خودش نایب رئیسی فراکسیون مستقلین را بر عهده دارد، در این زمینه می‌گوید نمی‌تواند درباره اینکه قالب اعضای تشکیل‌دهنده فراکسیون مستقلین را قضاوت کند.

فراکسیون امید انتقاداتی را نسبت به اعضای دیگر مطرح می‌کنند حال باید دید امیدی‌ها می‌توانند انسجام فراکسیونی خود را پس از تشکیل فراکسیون اعتدال مستقلین حفظ کنند یا نه.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان