۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قصه آزمون هايى كه سر دراز دارند/ اما و اگرهاى كنكور دكتراى تخصصى
کد خبر: ۲۱۳۹۴۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

قصه آزمون هايى كه سر دراز دارند/ اما و اگرهاى كنكور دكتراى تخصصى

وزارت بهداشت باز هم آزمونى برگزار و نتايجى را اعلام كرد كه از پايان مهلت انتخاب رشته اين آزمون، حاشيه هاى آن يكى پس از ديگرى نمايان مى شود.

قصه آزمون هايى كه سر دراز دارند/ اما و اگرهاى كنكور دكتراى تخصصى
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ پاسخ دادن به تماس هایی که گله از نحوه پذیرش دانشجو در وزارت بهداشت دارند، برای رسانه ها امری عادی شده و مرکز سنجش این وزارتخانه این بار پس از اعلام نتایج دکترای پزشکی و انتخاب رشته این داوطلبان، باید منتظر پرسش های پی در پی اهل قلم باشند. 

دیرور آخرین مهلت انتخاب رشته دکترای پزشکی بود که با پایان این مهلت تمدید شده،اعتراض ها نمایان شد. 

نرجس داوطلب آزمون دکترای پزشکی رشته سلامت در یکی از معترضان تغییر ظرفیت پذیرش دانشجو، اظهار کرد: باتوجه به دفترچه ای که در تاریخ 21مرداد ماه از سوی مرکز ازمون سنجش پزشکی منتشر شد، ظرفیت برای رشته سلامت در بلایا ، حدود پنجاه درصذ کاهش یافته و فقط سه دانشگاه از هفت دانشگاه اعلام شده پذیرنده دانشجوی این رشته هستند. 

وی افزود: این برخلاف اطلاعیه شماره دو مرکز سنجش پزشکی مبنی بر اعلام دانشگاه های پذیرنده در سال تحصیلی 95_96 که قبل از ثبت نام و برگزاری آزمون منتشر شد، است. 

محمدحسین پورکاظمی رییس مرکز سنجش پزشکی در پاسخ به این ادعا گفت: امسال اولین سالی است که ظرفیت ها به این میزان افزایش داشته و حتی قبل از برگزاری آزمون قرار بر پذیرش کمتر از هزار دانشجو بود که بعد از اعلام نتایج ظرفیت ها به هزار و 250 نفر افزایش یافت. اگر هم این مورد بیان شده صحیح باشد، موردی خاص و "فقط در همین یک رشته" است. 

اما مستندات ما نشان می دهد رشته هایی همچون نانوفناوری پزشکی ،اپیدمیولوژی ،ارگونومی و بیوشیمی بالینی هم از این موارد خاص هستند و به گفته رییس مرکز سنجش، کنار "فقط در همین یک رشته" جا خوش کرده اند. 

در سایه همین کاهش ظرفیت ها ،بسیاری از دانشگاه ها که پیش از آزمون آمادگی خود را برای پذیرش دانشجو اعلام کرده بودند، از این مسئولیت جا زدند که رییس سازمان سنجش به این ابهام اینگونه پاسخ داد: ظرفیت و تعداد اساتید برخی دانشگاه ها کم است و دوره گذشته، آبان ماه دانشجو پذیرش کردند،بنابراین به علت فاصله زمانی کوتاه به طور طبیعی جایی برای دانشجویان دیگر ندارند. 

البته اینکه چرا اگر ظرفیت پذیرش دانشجو ندارند و قبل از آزمون اعلام آمادگی کردند را هنوز متوجه نشده ایم. 

الهام متقاضی رشته زیست فناوری پزشکی می گوید: مسئله فقط کاهش ظرفیت ها نیست، نوع و شکل سوالات آزمون که به شدت غیر استاندارد بود. درسی مثل ایمنولوژی که سه سال پیش ضریب یک داشت و در این سه سال ضریب آن دو شده است، در حد درس تخصصی سولات سختی داشت و سوالات درس سلولی مولکولی که ضریب پنج دارد و از دروس تخصصی این رشته محسوب می شود، بسیار ساده و غیر استاندارد طراحی شده بود. 

از سوالات که بگذریم و کوتاهی ها را با بهانه وجود دید شخصی، توجیه کنیم،اظهارات حدود صد نفر از داوطلبان نشان از غیر اصولی بودن تعیین رد یا قبولی آن ها می داد. اعلام نتایج این دانشجویان در همین یک کلمه خلاصه شده و کارنامه اصلی پس از انجام مصاحبه ها، نیمه اول مهرماه منتشر می شود. 

حتی به گفته محسن، داوطلب رشته بیوشیمی بالینی، ممکن است همین یک کلمه ای بودن نتایج، با خطای سیستمی همراه شود که این اتفاق هم افتاد. داوطلبان این رشته با 107 پاسخ صحیح خالص، به مصاحبه دعوت نشده و فردی با 98 و یا 86 پاسخ صحیح خالص به مصاحبه دعوت شده است.
 
البته هنوز هیچ پاسخی از مرکز سنجش و آموزش پزشکی برای این مطالبات دریافت نکردیم و صبح قزوین همچنان پيگير این موضوع است.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان