۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ساکنان مهرگان از مشکلات خود می‌گویند/ فقر فضای آموزشی، فرهنگی و بهداشتی در ناحیه شهری مهرگان
کد خبر: ۲۱۳۸۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۴ ساعت: ۱۹:۲۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

ساکنان مهرگان از مشکلات خود می‌گویند/ فقر فضای آموزشی، فرهنگی و بهداشتی در ناحیه شهری مهرگان

پای درد و دل مردم مهرگان که می‌نشینی حرف‌های زیادی از کمبودها و مشکلات برای گفتن دارند از قطع شدن مداوم آب و برق و نبود نظارت بر قیمت‌ و کیفیت نان‌ها گرفته تا نبود پزشک متخصص و امکانات ورزشی و تفریحی.

ساکنان مهرگان از مشکلات خود می‌گویند/ فقر فضای آموزشی، فرهنگی و بهداشتی در ناحیه شهری مهرگان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ...مرضیه فلاح امینی؛
 شریفی مرد تقریبا میانسالی است که به همراه همسرش در حال قدم زدن در پارک مهرگان است، وی می‌گوید: در فاز 1 مشکلاتی همچون پارکی که سرویس بهداشتی و آب خوردن ندارد وجود دارد.
همسرش ادامه می‌دهد: در مجتمع مسکونی ما بوی فاضلاب می‌پیچد و قطع آب و برق و مشخص نبودن علت قطعی این قطع و وصل‌های مداوم سبب آزار ما ساکنین شهرک مهرگان است. زمان تماس علت را نمی‌گویند و فقط این جمله را می‌شنویم که تا 2 ساعت دیگر وصل می‌شود.
معلوم نیست مهرگان دست چه کسی است، زیباشهر یا قزوین؟
شریفی با اشاره به بی‌کیفیتی نان سنگک و لواش، بیان می‌کند: نبود هیچ ناظری که بر قیمت‌ها و کیفیت نظارت داشته باشد امری نگران کننده است. هر کس برای خود یک شهردار است و جلوگیری از هیچ چیزی وجود ندارد. با وجود اعتراض به صنف نانواها هیچ پیگیری‌ای صورت نگرفته و در پاسخ می‌گویند همین است که هست.
وی با بیان اینکه رسیدگی نیروهای انتظامی ضعیف است، گفت: اذیت کردن موتوری‌ها ساعت 3 یا 4 سبب سلب آسایش می‌شود. این جا نیاز به حداقل 3 کلانتری است. سربازها اطراف دور می‌زنند ولی وقت دعوا، سربازی نیست.
شریفی در ادامه بیان کرد: معلوم نیست مهرگان دست چه کسی است، زیباشهر یا قزوین؟ تکلیف ما را روشن کنند.
احمدی یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر می‌گوید: حدود یک سال از افتتاح درمانگاه فاز 1 مهرگان روبروی پارک گلستان5 می‌گذرد پزشک ندارد؛ وقتی علت را می‌پرسیم می‌گویند تجهیزات پزشکی نداریم و دکتر به اینجا نمی‌آید چراکه برایش سخت است.
همسرش که به بیماری قند مبتلا است افزود: من که قند دارم باید از مهرگان تا زیباشهر بروم چراکه داروخانه‌ها هر دفعه یک قرص را ندارند. حداقل داروخانه را در صورت نداشتن تجهیزات پزشکی آماده کنند.
کشاورز مرد جوانی که ساکن مهرگان است، می‌گوید: مهرگان یک شهرک تازه تاسیس که هنوز امکانات لازم را ندارد. تعداد واحدها زیاد و ساکنینش از قوم و قبایل مختلفی هستند و خو گرفتن با آن‌ها مشکل است. امکانات شهری که باید را ندارد مانند سیستم پسماند زباله، نظافت، سرویس های بهداشتی عمومی مشکل دارد.
وی با بیان اینکه از لحاظ امکانات ورزشی و تفریحی دارای چند سوله و استخر است، ادامه داد: برخی از آن‌ها هنوز راه اندازی نشده و آن‌ها را به امان خود ول کرده‌اند. یک درمانگاه شبانه روزی دارد که تا 12 بیشتر باز نیست و اگر برای کسی مشکلی پیش بیاید باید به زیباشهر برود.
همسر کشاورز ادامه می‌دهد: بیشتر واحدهای مسکونی استاندارد نبوده و سیستم لوله کشی و برق کشی دارای مشکل است و نم می‌دهد که خودش سبب ایجاد اختلاف و مشکلات دیگر می‌شود. ساختمان‌ها اصولی درست نشده‌اند.

ما آسایش و امنیت می‌خواهیم
کشاورز در ادامه با بیان اینکه با توجه به مبلغ وام می‌توانستند بهتر عمل کنند، ادامه داد: روی پیمانکارها نظارتی نبوده و متاسفانه هنوز این مشکلات وجود دارد. یکسری از بانک مسکن و یک سری از بانک ملی وام گرفته‌اند و بحث سود مشارکت این وام‌ها پول اضافه ای‌ است که اگر مردم اینجا دارای توان مالی بودند به اینجا نیامده و در خود قزوین ساکن می‌شدند.
رضایی از دیگر ساکنین این شهرک، می‌گوید: سیستم پارکینگ‌های ماشین که باید در همان ابتدا تعبیه می‌شد و در حال حاضر مجبور به پارک کردن ماشین ها در جلوی در هستیم.
وی افزود: مشکلات امنیت مهرگان شامل وجود سارق اگر در باز باشد قفل انباری را شکسته و یک دفعه می‌بینیم از انباری وسیله کم شده است.
از لحاظ اخلاقی هم اینجا مشکل داریم که به دلیل ارزان بودن قیمت خانه و اجاره خانه‌های مجردی زیادی وجود دارد که حتی از شهرها و استانهای طراف می‌آیند.نیروی انتظامی هم امکانات ندارد و برای شهر به این بزرگی تنها دارای یک ماشین است.
اورژانس مهرگان تنها 2 ماشین دارد و گاهی که با آن تماس می‌گیریم می‌گویند ماشین در ماموریت است چراکه هم برای شهرک و هم در راه استفاده می‌شود. از مسئولین استان به خصوص فرماندار البرز و نمایندگان مجلس می‌خواهیم رسیدگی بیشتری به این شهر داشته باشند.
وی ادامه داد: تقریبا 4 میلیون تومان سود مشارکت وام است که چیزی غیر منطقی است علاوه بر سود خود وام است و مبلغ سود بانک ملی بیشتر از بانک مسکن است.
از مسئولین تقاضا داریم تا این موضوع را بررسی کنند و به مردم اینقد فشار نیاید و ما 300 تومان ماهیانه قسط میدهیم و این خانه برای خودم حدود 50 میلیون درآمده ولی اگر بخواهیم بفروشیم پول خرج کرد ما در نمی‌آید و متاسفانه شهرک به این بزرگی تنها دارای یک ناحیه از شهرداری است و تنها اسم آتش نشانی در اینجا وجود دارد.
برای چند خانه ای که در مهرگان آتش سوزی یا حادثه ای اتفاق افتاده نتوانستند کاری کنند و رسیدگی نمایند. انتظار داریم برای جمعیت اینجا که روز به روز در حال افزایش است و سیاست دولت تدبیر و امید فقرزدایی است درخواست داریم تا در حد توان به مشکلات اینجا بیشتر رسیدگی کنند.
خانه های تکمیل نشده که به حال خود رها شدند خود جرم آفرین هستند. ما شهید دادیم که این مملکت امنیت داشته باشد. ما که صبح تا شب مشغول به کاریم تا دست رنجی برای ادامه زندگی کسب کنیم. ما آسایش و امنیت می‌خواهیم.

مشکلات شهرک مهرگان یکی دوتا نیست
اراذل و اوباشی وجود دارند که هرروز عربده کشی کرده و ما را آزار میدهند. نیروی انتظامی اینجا واقعا ضعیف عمل میکند. از فرمانده انتظامی استان میخواهیم امکانات اینجا را زیاد کرده و جوری شود که مردم مهرگان در آسایش باشند.
آقای کرمی مشکلات شهرک مهرگان یکی دوتا نیست. خط واحد یکی از این مشکلات است، فرزندان ما دانشجو هستند وقتی سوار خط میشوند باید کل مهرگان را دور بزند و از ساعت 6 صبح حرکت کند و بعد از تمام شدن کلاس هم به دلیل همین دور زدن اتوبوس ها دیر میرسد درواقع توانی برای آنها نمی‌ماند. کی برسد وکی درس بخواند.
تاکسی هم همین طور است. مشکلات نانوایی و غیره به کنار.خیلی ها به دلیل این مشکلات از مهرگان میروند و آنهایی که ماندند هم از سر اجبار است.
خیلی از افراد بار اولی ای که آپارتمان نشین میشوند و برخی مسائل را رعایت نمیکنند و هزینه های شارژ را همه پرداخت نمیکنند. و این که کنتورها با هم است مشکل ساز است. اینقدر مشکلات زیاد است که بیشتر افراد سر 2 یا 3 ماه میروند.
اصلا اینجا بانک وجود ندارد و برای پرداخت فیش های بانکی باید کلی راه تا قزوین رفته و از پول و وقت و انرژی هزینه کنیم. چند عابربانک دارد ولی خیلی از کارها را با عابر بانک نمیتوان انجام داد.
واقعا اینجا زندگی خیلی سخت است و امثال ما که مانده‌اند تنها از روی اجبار است چراکه فرزند دانشجو داریم و مجبوریم هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت کنیم.
مدارسی که در مهرگان قرار دارد نمونه دولتی است که تنها پول را میگیرند و کاری نمیکنند. اگر بخواهیم فرزندانمان را به مدارس قزوین بفرستیم باید کلی هزینه سرویس بدهیم و خیلی سخت است.
از لحاظ ساخت خانه ها محکم کاری ندارد. با زدن یک میخ از آن سمت دیوار به بیرون می‌آید. یک آسانسور دارد که بیمه و استانداردی ندارد. حتی منزل ما که ساخت شرکت خودمان است و تنها از ما پول میخواستند.
هیچ کس راضی نیست فقط برای اینکه در خانه مردم نشینیم مجبوریم 
این همه جمعیت تنها یک پارک وجود دارد. پارک بزرگی که در این جا وجود دارد را 4 سالی است که می‌خواهند افتتاح کنند. چیزی که میبینیم در این 4 سال تغییری نکرده. شهردار برای مهرگان کاری نمیکند. به دلیل خاک و غبار فراوان حتی نمیتوانیم پنجره منزل خود را باز کنیم.
خانم اصغری به خاک و مشکلات چمن اشاره کزد و گفت پارک اینجا حتی یک گل ندارد. چکنهایش رو به تخریب است واز اینجا هیچ مراقبتی نمیشود تنها ساخته اند و رفته اند.
تنها یک رشته در اینجا وجود دارد و آن هم رشته انسانی است. پرونده های ما را نیز برای رفتن از این مدرسه نمیدهند.
اینجا یک لباس فروشی ندارد. وقتی به سه شنبه بازار میرویم انگار به سر مزرعه میرویم!
جای تاپ گذاشتند ولی تاب نمیگذارند، اینجا بچه ها با طناب به جای تاب آویزان می‌شوند. وجود عوارضی باعث نقل مکان ما شده. شغل همسرم رانندگی است، پس از چند بار حساب و کتاب متوجه شدم که اگر پول عوارض را سر کرایه بگذاریم میتوانیم در شهر قزوین ساکن شویم.
گاهی آنقدر خط واحدها مهرگان را دور میزنند که آدم دلش میخواهد خود را از آن به بیرون پرت نماید.
مدزسه ها همش از ما پول میخواهند. میگویند دولت پول و امکانات نمیدهد. شما پول بدهید تا برای فرزندتان امکانات فراهم کنیم. چند بار در جلسات مدارس اعلام کردند بعدها از ما گله نکنید که به فرزندتان بد درس دادیم. پول نباشد ما نمیتوانیم.
خود معلم ها از آموزش و پرورش شکایت دارند. میگویند دولت پول گاز و برق ما را نمیدهد.
یکی از دانش آموزان این مدرسه میگوید سال اول تعداد ما به نسبت کم بود، از ما پول گرفتند تا مدرسه را هوشمند کرده و لوازم ورزشی تهیه کنند. نه اینکه این کار را برای مدرسه نکردند ولی ما را به مدرسه دیگری انتقال دادند و مدرسه بعدی هم از ما پول گرفتند ولی وسیله نگذاشتند و حالا هم که ما از این شهر میرویم.
درمانگاه این جا خصوصی است و ویزیتش بالا است. دو درمانگاه بالا و کنار هم است ولی اینجا درمانگاهی ندارد. خانه بهداشت فاز 1 مدت ها است که افتتاح نشده. برای مراجعه به بهداشت باید در زیباشهر پرونده تشکیل دهیم.
تنها دو باشگاه آن هم در فاز 2 وجود دارد که از اینجا دور بوده و سرویسی ندارد.
خانم جوانی از امکانات رفاهی و مدارس گله میکرد که فاز1 مدرسه راهنمایی ندارد و پسرم مجبور است تا فاز 2 برای مدرسه برود.
یک ماه دیگر مدرسه ها باز میشود ولی هنوز تکلیف مدرسه دخترانه مشخص نیست، اگر نشود مجبوریم بچه ها را به مدارس زیباشهر بفرستیم که خیلی ها شاید توان پرداخت این هزینه‌ها را نداشته باشند. صندلی ها در پارک کم است، درختان کمی دارد.
از فروشنده ها ی سه شنبه بازار هر هفته نفری 5 تومن میگیرند ولی این هزینه صرف چه میشود؟
هر کس را می‌بینیم در حال رفتن از این شهرک است 
هنگام بردن آشغال از آسانسور رعایت نمیکنند و فرهنگ آپارتمان نشینی رعایت نمیشود. در3 سال گذشته دو بار پول کنتور گاز و برق و آب دادیم. نماهای زشت خانه ها. ما اینجا در طبقه ششم دو سال بدون آسانسور زندگی کردیم.
اینجا مسجدش خیلی خوب است.در زیباشهر پارک است اینجاهم پارک است. این جا همه چیزش داغون است و علت را نمیدانیم چیست در صورتی که مردم اینجا جز این پارک تفریحگاه دیگری ندارند. آقای اصغریها مشکلات مهرگان یکی دوتا نیست.
اولین مشکل از قولنامه کردن و خرید این منازل شروع میشود. بعضی از این خانه‌ها به چند نفر فروخته شده، قوانین مربوط به مسکن و شهرسازی و انتقال حساب بانکی بماند. باید قولنامه های دست به دست گشته باشد و صاحبان قولنامه در قید حیات باشند.
مشکل بعد خیابون ها، جدول کشی، فشار کم آب، اینکه در برخی از ساختمانها به دلیل سیم کشی نامناسب امکان راه اندازی تلفن نیست.
سرو صدای ساختمان ها بحث دیگری است که اگر مبحث12 یا 100 در ساختمان ها بر اساس مصوبه شهرداری لحاظ شده است چرا از نظر صدا راحت از واحدی به واحد دیگر قابل شنود است.
مشکل زیرساختی فضا شامل نشتی آب و فاضلاب، شکستن کاشی ها و غیره.
مشکل آسانسورهای مهرگان، چه از نظز کیفیت، سرعت، اندازه اصلا قابل قبول نیست. نحوه پرت بودن فضای خونه ها. انگار نظارتی بر آنها نبوده است.
متاسفانه مسکن مهر هم مانند گوشی های موبایل اول آمد و بعد از آن مشغول فرهنگ سازی هستیم. شهرداری چرا برای ثبت نام کنندگان مسکن مهر حداقل چند کلاس فرهنگ آپارتمان نشینی را نگذاشت که با وارد شدن به مشکن مهر بتوانند با همسایگان درست ارتباط گرفته و از خیلی از مشکلات جلوگیری میشد.
مشکل بعدی نخاله های ساختمانی است که نمدانیم چرا مسئولین ذی ربط پیگیری نمیکنند. 5 سال است که خانه ساخته شده و تمام واحدها ساکن شدند ولی باز نخاله های ساختمانی وجود دارد.
امنیت ساختمان های نیمه کاره که بعضی واحدها ساکن شدند مسئول تامین امنیت نداشته آنها چه کسی است؟!
اگر از مدیر ساختمان بخواهیم شکایت کنیم به کدام ارگان باید مراجعه کنیم.
هیچ نظارتی به اجاره ساختمان ها وجود ندارد و با اجاره دادن به افراد مجرد خیلی از مضرات فرهنگی بوجود میآید. قوه قضاییه شکایت همه همسایگان را لازم میداند و خیلی ها از روی ترس حاضر به شکایت نیستند. نیروی انتظامی تنها باب تذکر را باز کرده و خیلی از مشکلات فرهنگی بعدها خود را نشان خواهد داد.
بعضی از ساختمان ها کیفیت ساخت خوبی دارند ولی مشکل موجود مشکل آینده است، 14 سال باید اقساط پرداخت کنیم. آیا پس از 10 سال پس از پایان اقساط و عمر مفید 25 ساله ساختمان باز هم افراد صاحب خانه باید معادل پول یک خانه هرینه کنند تا صاحب خانه شوند؟
اگر این منازل زودتر از عمر مفید در نظر گرفته شده تخریب شوند وضعیت آن چیست و چه کسی پاسخگو خواهد بود چرا که هیچ کس صاحب اصلی مسکن مهر نیست.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

داوود حاجنصیری / ۰۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰

شهرک مهرگان، همانطور که بقیه ساکنین گفتند دارای مشکلات متعددیست که به نوعی بیان شده. اما عجیبترین و غیر بهداشتیترین مشکل، مربوط به خضور اوباش و اراذل در پارکهاست. هیچ پلیس و مأموری هم نیست که اینها را جمع و جورشان کند. جدیدا هم تعدادی از مردم بیمسئولیت، اقدام به آوردن سگ به پارکها و رها کردن آنها در محوطه پارک میکنند که با کمال بیخیالی از پیامدهای این معذل عنوان میکنند که میخوایم اونا هم هوا بخورند. خود من چندین و چند بار با نیروی انتظامی تماس و پیامک گرفتم ولی دریغ از یک عنایت سطحی
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان