۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین عراقچی; وقت چیدن ثمرات برجام است/ زیربنای تحریم‌ها از هستی ساقط شد/ بدعهدی آمریکایی‌ها از موانع برجام است
کد خبر: ۲۱۳۸۶۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

عراقچی; وقت چیدن ثمرات برجام است/ زیربنای تحریم‌ها از هستی ساقط شد/ بدعهدی آمریکایی‌ها از موانع برجام است

رئیس ستاد اجرایی برجام در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برجام ثمره مقاومت ملت ایران و تدابیر مدبرانه رهبر انقلاب بوده و حالا وقت چیدن ثمرات برجام است.

عراقچی; وقت چیدن ثمرات برجام است/ زیربنای تحریم‌ها از هستی ساقط شد/ بدعهدی آمریکایی‌ها از موانع برجام است

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، به ارائه گزارشی از جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: حاج شیخ حسن خجسته نماینده جبهه الوفاق بحرین در جلسه امروز کمیسیون حضور یافت.

وی افزود: در ابتدای این جلسه، آقای بروجردی رئیس کمیسیون با اشاره به شرایط مستبدانه و سرکوب‌گر حقوق اولیه مردم مظلوم بحرین و رفتار برخلاف حقوق بشر و حقوق شهروندی و برخلاف اصول دموکراسی حکومت بحرین گفت که حتی علما و چهره‌های معنوی و روحانی از دست رژیم مستبد بحرین در امان نیستند، در این زمینه دخالت عربستان سعودی به ویژه انگلیس نقش اصلی را ایفا می‌کند.

نقوی ادامه داد: بروجردی همچنین گفت که ملت اسلامی و انقلابی ایران، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، بار دیگر اقدامات مستبدانه و سرکوب‌گرایانه حکومت بحرین را محکوم می‌کند و حمایت مجدد خود را از مطالبات به حق مردم بحرین و مبارزات شیخ عیسی قاسم اعلام می‌دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در ادامه این جلسه شیخ حسن خجسته در سخنانی ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت که پیرو اصلاحاتی که خلیفه در بحرین شروع کرد، مجلس مشورتی در بحرین تشکیل شد اما در سال‌های بعد پادشاه قانون اساسی را زیر پا گذاشت و قانون اساسی 2002 را بنیان گذاشت که پادشاه در آن اختیارات تام داشت و مجلس فرمایشی شد که 40 کرسی آن دولتی و فقط 18 کرسی برای مخالفین پیش‌بینی شد، همین امر موجب گردید جنبش مردمی بحرین با مطالبات مردمی و شهروندی آغاز شود ولی این مطالبات به حق با مقابله شدید نیروهای سپر جزیره روبرو شد و با خشونت شدید سرکوب شد.

نقوی همچنین یادآور شد: شیخ حسن خجسته در ادامه سخنانش تصریح کرد که دولت بحرین سعی کرد جنبش به حق مردم بحرین را به دعوای شیعه و سنی تبدیل کند و مخالفین را به این بهانه سرکوب نماید، در چنین شرایطی نقش برجسته شیخ عیسی قاسم با هوشمندی و خردمندی با سیاست‌های سرکوب‌گرایانه حکومت به طور مسالمت‌آمیز مقابله کرد و سیاست حکومت بحرین مبنی بر دعوای بین شیعه و سنی توسط او و مجمع علما خنثی و قرار شد جمعیت الوفاق و مجلس شورا و سایر گروه‌های اجتماعی شرایط را کنترل کنند و اعتراضات را مسالمت‌آمیز مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: شیخ حسن خجسته تاکید کرد که در مقابل دولت با سرکوب علیه ملت وارد شد و شیخ علی سلمان را بازداشت کرد، جمعیت را مورد هدف قرار داد و بالاخره اقدام خلاف قانون سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را عملی نمود و این اقدام در حالی بود که به بسیاری از افراد دیگر تابعیت داد و اتباع کشورهای دیگر را جذب کرد، آنچه که امروز در بحرین اتفاق می‌افتد، یک فاجعه انسانی و آپارتاید مذهبی است و عربستان و انگلیس نیز پشت سر این اقدامات هستند، امروز ملت بحرین تنهاست و فریاد یاری‌طلبی و حمایت و کمک را سر داده است.

نماینده ورامین در مجلس همچنین متذکر شد: در پایان صحبت‌های شیخ حسن خجسته، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجددا ضمن درود بر ارواح طیبه شهدای بحرین، حمایت همه‌جانبه از مطالبات به حق مردم بحرین را اعلام کرده و اقدام سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و سایر مردم بحرین که قرن‌ها در این کشور زندگی کرده‌اند را به شدت محکوم کرد.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از این جلسه، عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد اجرایی برجام در جلسه کمیسیون حضور یافت و گفت که در حال حاضر ما در جریان اجرای برجام هستیم، تعامل بین مجلس و دستگاه دیپلماسی به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اهمیت ویژه‌ای دارد، برجام ثمره مقاومت همه ملت ایران و تدابیر مدبرانه مقام معظم رهبری است و حالا وقت چیدن ثمرات آن است و در این شرایط همه باید متحد و منسجم در پی کسب حقوق و منافع جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نقوی ادامه داد: عراقچی همچنین در جلسه گفت که قرارداد اصلی طراحی و ساخت سایت اراک بین سازمان انرژی اتمی و یک شرکت ایرانی منعقد می‌شود و کارخانه آب سنگین اراک هم کار خودش را ادامه می‌دهد و محصول آن هم فروخته می‌شود، ما سالانه حدود 20 تن آب سنگین تولید می‌‌کنیم و مصرف خودمان سالی یک تن است، مابقی آن فروخته می‌شود، غنی سازی اورانیوم هم ادامه دارد، تحقیق و توسعه هم طبق برنامه برجام با 7 نوع ماشین جدید در حال اجرا است، کیک زرد خریداری شد تا مواد اولیه نیز تامین شود و مطابق نظر مقام معظم رهبری ابتدا کیک زرد وارد شد و بعد ما اورانیوم را ارسال کردیم.

وی اضافه کرد: عراقچی تاکید کرد که مادر فردو، خط قرمز مقام معظم رهبری را دقیقا رعایت کردیم، در مورد بازرسی‌ها، پروتکل الحاقی اجرا می‌شود به علاوه بازرسی‌های پذیرفته شده در برجام و تاکنون گزارشی از سوءاستفاده از بازرسی‌ها نداشته‌ایم؛ پرونده PMD هم که منشا تمام اتهامات به ایران بود و قطعنامه‌های مختلف را علیه ما در پی داشت، بسته شد و زیربنای تحریم‌ها از هستی ساقط شد و هیچ گونه موضوع دیگری در ارتباط با PMD مطرح نشده است.

نقوی در ادامه تاکید کرد: عراقچی در بخش دیگری از گزارش خود گفت که همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی در تمامی زمینه‌ها آغاز شده است و پروژه‌های متعددی در این راستا مورد گفت‌وگو، مطالعه و اجرا قرار گرفته است و خلاصه می‌توان گفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در حال حاضر امری تثبیت شده است و عرصه بین‌المللی هم آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده ورامین در مجلس همچنین یادآور شد: عراقچی در بحث تحریم‌ها گفت که زیربناها و قوانین تحریمی طرف مقابل همه روی کاغذ لغو و برداشته شده است، قطعنامه‌های شورای امنیت لغو شده، دستورات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا لغو شده، اتحادیه اروپا نیز قوانین تحریمی خود را لغو کردند اما اینکه آیا این لغو تحریم‌ها اثر عملی و مبنایی داشته، موضوع ثانوی است، مشکل الان در میدان اجراست و الا تمامی تحریم‌ها مطابق برجام روی کاغذ لغو شده ولی در آثار عملی باید بحث کرد، تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف بوده‌‌اند.

وی تصریح کرد: عراقچی با بیان اینکه در تمامی حوزه‌ها گشایش‌هایی اتفاق افتاده به غیر از حوزه بانکی، گفت که در حوزه بانکی هم مشکل عدم ورود بانک‌های بزرگ به همکاری با جمهوری اسلامی ایران است، علت آن هم فضای عدم اعتمادی است که در طول تحریم‌ها رخ داده و رفع آنها نیازمند زمان است، از نظر برجام همه وجوه ایران در خارج از کشور آزاد شده است و بانک مرکزی در مدیریت وجوه مذکور با مشکل روبرو نیست، مطابق آخرین آماری که ما داریم حدود 220 بانک کوچک و متوسط با ایران همکاری می‌کنند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد. البته در تبدیل ارزها به یکدیگر ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و به ویژه اینکه ما با حوزه دلار هیچ ارتباطی نداریم.

نقوی افزود: عراقچی همچنین تاکید کرد که در بحث بیمه، همه مشکلات حل شده به ویژه در حوزه نفت‌کش‌ها و کشتیرانی، ما در حوزه انرژی هیچ مشکلی نداریم و تمامی بازارهای قبلی احیا شده و در فاصله کوتاهی به تولید و صادرات قبلی رسیده‌ایم؛ در حوزه حمل و نقل نیز تقریبا تمامی مشکلات رفع شده است، چه حمل و نقل دریایی، ریلی، زمینی و هوایی، فروش هواپیما به ایران که جزء تحریم‌های اولیه بود آغاز شده و توافقات و قراردادهای خرید هواپیما در حال اجرا است، تحریم واردات فرش ایران و تحریم واردات مواد غذایی از ایران هم از تحریم‌های اولیه آمریکایی‌ها بود که لغو شد. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: عراقچی در این جلسه با بیان اینکه شیطنت و بدعهدی آمریکایی‌ها از موانع و مشکلات برجام است، گفت: تداخل تحریم‌های اولیه در اجرای برجام مشکلاتی ایجاد می‌کند، عوامل تندروی آمریکایی، صهیونیست‌ها و عربستان سعودی از جمله عوامل مشکل‌تراش علیه اجرای برجام هستند، ایران‌هراسی دشمنان هم از موانع اجرای برجام و احقاق حقوق ملت ماست. 

وی خاطرنشان کرد: عراقچی در جمع‌بندی خود گفت که ما و مواضع و رفتارهای ما نباید به ایران‌هراسی دامن بزند چون به ضرر ماست، نباید طوری رفتار کنیم یا موضع‌ بگیریم که پیام ناامنی و وجود فضای تحریم به سرمایه‌گذاران و سایر کشورها بدهد.

نقوی ادامه داد: پس از ارائه گزارش عراقچی، اعضای کمیسیون امنیت ملی دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند و ارزیابی خود از گزارش وزارت امور خارجه و سخنان عراقچی را ارائه دادند، ذوالنوری، جمالی، کریمی قدوسی، فلاحت‌پیشه، کواکبیان، نجفی و گودرزی در این جلسه اظهارنظر کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عراقچی همچنین گفت که ما ارزش راهبردی فردو را حفظ کردیم و این موضع، خط قرمز مقام معظم رهبری بوده است و در اراک نیز ماهیت آب سنگین اراک حفظ شده است و با حفظ آن تولید پلوتونیوم آن را کاهش دادیم.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان