۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین وعده‌های کاذب کاهش قیمت‌ها درپسابرجام/خودنمایی کالاهای خارجی بر کالای داخلی+جدول قیمت‌ها
کد خبر: ۲۱۳۶۷۰ نویسنده: شیما شعبانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۴ ساعت: ۹:۵۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

وعده‌های کاذب کاهش قیمت‌ها درپسابرجام/خودنمایی کالاهای خارجی بر کالای داخلی+جدول قیمت‌ها

فروشنده لوازم خانگی با اشاره به وضعیت بازار و میزان خرید مردم می‌گوید: مردم در زمان پسا تحریم به دلیل این‌که خیلی از موانع تجارت و واردات برداشته شده، مردم انتظار دارند قیمت لوازم‌خانگی کاهش یابد.

وعده‌های کاذب کاهش قیمت‌ها درپسابرجام/خودنمایی کالاهای خارجی بر کالای داخلی+جدول قیمت‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی  صبح قزوین ؛-------شیما شعبانی

قیمت لوازم خانگی و وسایل زندگی این روزها با نوساناتی روبرو شده و نسبت به چند ماه گذشته افزایش یافته است. در کنار این افزایش قیمت کیفیت محصولات ایرانی و خارجی موضوعی است که تمام فروشندگان و خریداران بر سر آن بحث دارند و در این بین تبلیغات خوب بعضاً دروغ رسانه‌ها و شبکه‌ها اجتماعی برای فروش هر چه بیشتر محصولات خارجی بی‌تاثیر نبوده و مردم برای خرید این محصولات نسبت به کالا ایرانی راغب‌تر هستند. 

بی کیفیتی، مونتاژ بودن و گرانی دلایلی است که مردم را به خرید اجناس خارجی مشابه تولیدات داخلی سوق داده و به تدریج فرهنگ استفاده و خرید کالای خارجی در بین ایرانیان رواج پیدا کرده است.
با اینکه همه مردم بر بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی اذعان و  تاکید دارند اما با این حال باز هم بین کالای چینی و کالای ایرانی، کالای چینی را انتخاب می‌کنند. در این میان پدرانی که قصد دارند دختران خود را به خانه بخت بفرستند باید هزینه های کمر‌شکنی را پرداخت کنند. کافی است به بازار سری بزنیم تا ببینیم برای خرید لوازم خانگی شهروندان چه نوع محصولی را برای خرید انتخاب می‌کنند و نسبت به چند ماه گذشته چه تفاوت قیمتی را باید بپردازند.

 سری به فروشگاه‌های لوازم خانگی در خیابان فردوسی می‌زنیم و قیمت لوازم خانگی را از فروشندگان و نظر خریداران را در این باره جویا می‌شویم.

مردم برای خرید کالای ایرانی تمایلی ندارند

ستاری که نمایندگی فروش یکی از لوازم خانگی‌های معروف مارک خارجی را دارد، می گوید: لوازم این مارک 15درصد از سایر مارک‌ها گران تر است و در سه ماه اخیر نیز 10 الی 12 درصد به قیمتش افزوده شده است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: گرانی محصولات تاثیری در فروش ما نداشته است، مردم به دلیل کیفیت خوب محصولات خارجی از خرید این مارک استقبال خوبی می‌کنند.

ستاری تصریح می‌کند: در این چند ماه اخیر علاوه بر افزایش قیمت کالاهای خارجی، کالاهای ایرانی نیز گران شده است.

این فروشنده با اشاره به عدم تمایل مردم برای خرید کالای ایرانی اظهار می‌کند: متاسفانه به دلیل عدم تبلیغات خوب برای کالاهای ایرانی و همچنین در بعضی از موارد به دلیل کیفیت پایین، بیشتر خریداران از کالای خارجی استقبال می‌کنند و علت این امر بسته بندی زیبا، کیفیت و تبلیغات خوب محصولات خارجی است.

ستاری فروشگاهی را معرفی می‌کند که کالای ایرانی در آن عرضه می‌شود، برای اطلاعات بیشتر در زمینه کیفیت و قیمت کالای ایرانی به این فروشگاه می‌رویم.

کالاهای ایرانی از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار هستند

علی‌اکبری، فروشنده‌ای است که کالاهای ایرانی در فروشگاه خود عرضه می‌کند، وی با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی می‌گوید: در سه ماه اخیر کالاهای ایرانی 10 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته است اما با وجود گرانی از تعداد خریدارن کاسته نشده است.

وی با اشاره به قیمت لوازم خانگی ایرانی اعلام می‌کند: قیمت یخچال هیمالیا از 800 هزار تومان به یک میلیون 300 هزار تومان افزایش یافته، یخچال مارک پارس از 700 هزار تومان به 1 میلیون تومان تغییر قیمت داده است .

این فروشنده با بیان اینکه همه‌ی اجناس چه ایرانی و خارجی افزایش قیمت داشته است، عنوان می‌کند: مردم برای تامین جهیزیه فرزندشان و یا تهیه لوازم خانگی منزلشان مجبور هستند، با وجود گرانی کالاها لوازم ضروری زندگی را خریداری کنند.  

علی‌اکبری با اشاره به کیفیت کالای ایرانی تصریح می‌کند: کالاهای ایرانی از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار هستند، اما متاسفانه فرهنگ مرغ همسایه غاز است چند سالیست بین مردم رواج پیدا کرده است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: کالای ایرانی هرچند هم مرغوب باشند، نیازمند اعتماد مردم هستند تا بتوانند در بازار داخلی و جهانی با رقبای خود رقابت کنند و تا زمانی که در داخل کشور حمایت نشوند نمی توانند در بازارهای جهانی قد علم کنند.


بخاطر فرمایش مقام معظم رهبری کالای ایرانی می‌خرم

رامندی خریداری که در این مغازه حضور دارد، علت خرید کالای ایرانی را از وی جویا می‌شوم، می‌گوید: بر اساس فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین به دلیل رونق چرخ تولید و اقتصاد کالای ایرانی می‌خرم.

وی با بیان اینکه عده‌ای کیفیت کالا را مبنای خرید کالای خارجی قرار می‌دهند، اظهار می‌کند: ارتقای کیفیت اجناس داخلی باعث می شود که افراد تمایل بیشتری به خرید کالای ایرانی پیدا کنند.

وی در ادامه اضافه می‌کند: برای رونق چرخ تولید و اقتصاد نیازمند یک همت و همدلی ملی با صنعتگران  هستیم، همچنین تولیدکنندگان کالای داخلی به جهت ارتقای کیفیت کالاها و برابر با استاندار‌های جهانی تلاش کنند.

برای اطلاع بیشتر از قیمت لوازم خانگی و وسایل آشپزخانه به بازار سنتی قزوین کاروانسرای پنبه رفتیم.

قیمت کالاهای ایرانی مناسب است

فروشنده‌ای با اشاره به قیمت کالاها می‌گوید: وضعیت بازار مطلوب و رضایت بخش نیست به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی در چند ماهه اخیر قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

این فروشنده ابراز می‌کند: برخی خریداران بیشتر به دنبال کالای ایرانی و برخی به دنبال کالای خارجی هستند.

وی ادامه می‌دهد: کالاهای خارجی از قیمت بالایی برخوردار هستند، خریدارن به دلیل قیمت مناسب کالای ایرانی از محصولات ایرانی خریداری می‌کنند.

برخی وارد مغازه‌ها می‌شوند و قیمت می‌پرسند برخی هم کارت فروشگاه را می‌گیرند، برخی نیز خرید می‌کنند، مادر و دختر جوانی که برای خرید جهیزیه وارد مغازه شده‌اند، از قیمت بالای لوازم خانگی می‌گویند: زمانی که وام ازدواج 3 میلیون تومانی می‌دادند با سختی توانستیم بگیریم اما فقط توانستیم خرده ریزه‌های آشپزخانه را خریدرای کنیم.

دختر جوان با اشاره به کیفیت کالای ایرانی می‌گوید: کالاهای ایرانی مرغوبیت خوبی ندارند هرچند شاید گارانتی و خدمات پس از فروش آنها وطنی باشد اما آنچه از یخچال و گاز و ماشین لباسشویی خارجی می خواهیم در ایرانی نیست و اصلا ایرانی قدرت رقابت با خارجی را ندارد.

خریدار دیگری با اشاره به سود فروشندگان محصولات خارجی اظهار می‌کند: فروش لوازم خارجی سود بیشتری نسبت به تولیدات داخلی برای فروشندگان دارد، در نتیجه فروشندگان ترجیح می دهند بیشتر اجناس خودت را از مارک‌های خارجی خریداری کنند.

وی تصریح می‌کند: زمانی که برای خرید لوازم خانگی از فروشندگان مشورت می‌گیریم در درجه اول محصولات خارجی را معرفی می کنند.

مردم در زمان پسا‌برجام انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند

باقری فروشنده لوازم خانگی با اشاره به وضعیت بازار و میزان خرید مردم می‌گوید: مردم در زمان پسا تحریم به دلیل این‌که خیلی از موانع تجارت و واردات برداشته شده، مردم انتظار دارند قیمت لوازم‌خانگی و کاهش یابد.

وی ادامه می‌دهد: با وجود انتظاراتی که مردم از کاهش قیمت‌ها دارند، اما در حال حاضر اتفاق عکسی رخ داده و شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده افزایش قیمتی بین 6 تا 10 درصد داشته‌اند.

 باقری با بیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، بیان می‌کند: خریداران بیشتر برای بازدید به مغازه‌ها مراجعه  و به نگاه کردن از اجناس اکتفا می‌کنند، این انتظار مردم است که پس از برجام، بازار لوازم‌خانگی تغییرات قیمتی در جهت کاهش داشته باشد.

این فروشنده با اشاره به تفاوت قیمت محصولات ایرانی و خارجی عنوان می‌کند: محصولات ایرانی کیفیت مطلوب و قیمت مناسبی نسبت به محصولات خارجی دارند و الویت ما معرفی محصولات ایرانی با کیفیت به خریداران است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: به دلیل تبلیغات گسترده رسانه‌ها بازار خرید و احساس نیاز کاذب در بین مردم رواج پیدا کرده است که این موضوع نقش بسیار مهمی در اقتصاد خانواده و در وسعت بیشتر در جامعه و همچنین تولیدکنندگان داخلی دارد.

در جدول زیر تفاوت قیمت لوازم خانگی ایرانی و خارجی را می‌بینیم.



انتهای پیام/1404



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان