۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین برجام ما را از حقوق‌مان در NPT هم عقب‌تر رانده/ رئیس‌جمهور هم به بدعهدی آمریکا اذعان دارد
کد خبر: ۲۱۳۴۵۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

برجام ما را از حقوق‌مان در NPT هم عقب‌تر رانده/ رئیس‌جمهور هم به بدعهدی آمریکا اذعان دارد

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه برجام ما را از حقوق هسته‌ای‌مان در NPT هم عقب‌تر رانده، گفت: امروز کار برجام به جایی رسیده که حتی رئیس‌جمهور هم که کرارا زبان به تمجید از برجام می‌گشود، می‌گوید که آمریکایی‌ها آزمون خوبی را در برجام پس ندادند.

برجام ما را از حقوق‌مان در NPT هم عقب‌تر رانده/ رئیس‌جمهور هم به بدعهدی آمریکا اذعان دارد

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در روند اجرای برجام گفت: رهبر معظم انقلاب همواره قبل و در حین مذاکرات هسته‌ای بر بدعهدی و پیمان‌شکنی و غرض‌ورزی طرف مقابل تصریح داشتند و امروز بعد از گذشت حدود 6 تا 7 ماه از اجرای برجام هنوز ما شاهد هستیم که آثاری از برجام دیده نشده و طرف مقابل به ویژه آمریکا به تعهداتشان در برجام عمل نکرده‌اند.

وی افزود: آمریکایی‌ها آزمون خوبی در برجام پس ندادند، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی وزارت امور خارجه نیز بر بدعهدی آمریکا تاکید داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:  امروز ما کسی را نداریم که از برجام تصویر مثبت صددرصد ارائه دهد و اگر کسانی می گویند که برجام به ما عزت داده، باید از آنها پرسید که برجام چه کرده که به ما عزت داده است.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: کسانی که از برجام حمایت می‌کنند و آن را مایه عزت می‌دانند می‌گویند که در برجام حق هسته‌ای ما به رسمیت شناخته شده که باید به آنها گفت حق هسته‌ای ما به رسمیت شناخته شده بود. ما عضو NPT هستیم و خود NPT این حق را به ما داده است و ما سر سوزنی از آن حقوقی که در NPT به ما داده شده جلوتر نرفته‌ایم.

وی افزود: سالیان سال است که در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی حق عضویت پرداخت می‌کنیم و خود آنها تعهداتشان را در قبال ما انجام نداده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است که به کشورهای عضو سرویس و خدمات دهد و آنها را در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کمک و یاری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما نه تنها از NPT جلوتر نیستیم و از همه حقوقمان استفاده نکرده‌ایم بلکه طلبکار نیز هستیم و امروز هم که برجام را اجرا کرده‌ایم از 8 تا 25 سال محدودیت را پذیرفته‌ایم و ما را حتی از حقوقمان در NPT پایین‌تر آوردند یعنی از 8 تا 25 سال برای عادی‌سازی، پرونده ما را عقب نشاندند.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما در برجام در مواردی هم که پیشرفت داشتیم به عقب برگشتیم. به عنوان نمونه در نطنز 19 هزار سانتریفیوژ داشتیم. تعداد سانتریفیوژهای آن را به 5060 کاهش دادیم. در فردو 3 هزار و 500 سانتریفیوژ داشتیم که تعداد آن به هزار و 44 عدد تقلیل یافت. ذخایر اورانیوم ما که نزدیک به 12 تن بود یا فروختن و یا به سوخت تبدیل کردیم و یا موظف بودیم که اکسید کنیم که این هم به معنای عقب‌ گرد از موقعیت قبلی است.

وی افزود: آب سنگینی که داشتیم مجبور شدیم تا با قیمت پایین‌تر از سطح جهانی به آمریکایی‌ها و چند کشور دیگر بفروشیم. قلب راکتور اراک نیز خارج و در آن بتن تزریق شد که علل‌الابد قابل بازگشت نیست و از جایگاهی که پس از 12 سال تلاش‌مان به آنجا رسیده بودیم در برجام از آن عقب نشستیم.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند که امروز ما آب سنگین‌مان را می‌فروشیم. در دنیا منعی برای فروش آب سنگین نیست بلکه خریداران آب سنگین آن را برای خودشان موهبت می‌دانند و منع خاصی وجود ندارد که کسی آب سنگین بفروشد.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: در روند اجرای برجام تحریمی برداشته نشده، رئیس کل بانک مرکزی، مسئولین بورس، اتاق بازرگانی، وزیر اقتصاد و دستگاه‌های ذیربط همه به این مسئله اذعان دارند که ما شاهد هیچ تحولی در عرصه اقتصادی بعد از برجام نبوده‌ایم و تحریمی برداشته نشده و اتفاقی در این باره نیفتاده است.

وی افزود: نکته دیگری که حامیان برجام به آن تکیه می‌کنند این است که می‌گویند برجام سایه تهدید را از سر کشور ما برداشته است که این مسئله کاملا وارونه است چراکه اگر بناست تحریمی وجود داشته باشد احتمال بعد از برجام بیشتر از قبل برجام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اولا تهدیدی وجود نداشت که بخواهد برداشته شود و رئیس‌جمهور و سایر مقامات آمریکایی به این مسئله بارها اذعان داشتند که اگر می‌شد مشکل ایران را با بمباران حل کرد هرگز ما با ایران مذاکره نمی‌کردیم و خود آنها اقرار می‌کنند که با اقدام نظامی نمی‌توان با ایران مواجه شد.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز به سطحی از بازدارندگی دست پیدا کرده است که اگر دشمن بخواهد علیه ما اقدام نظامی داشته باشد ضرر آن بیش از فایده‌اش خواهد بود.

وی افزود: دشمن تا پیش از برجام از توانمندی‌های ما اطلاع دقیقی در دست نداشت و پس از برجام سعی آنها بر این است تا ازطریق نفوذ بضاعت و توان ما را بررسی کنند. اگر در برداشت بعدی خود به این نتیجه برسند که می‌توان با جمهوری اسلامی ایران مقابله کرد در اینجا با توجه به اینکه ابهامات قبلی برای دشمنان در خصوص توانمندی‌های ما برطرف شده زمینه تهدید بیشتر شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: یکی از اهداف پسابرجام برای طرف غربی این است که با سرک کشیدن توانمندی‌های نظامی ما را بررسی کنند که در این صورت فکر اینکه تهدید نظامی علیه ایران داشته باشند تقویت خواهد شد.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: انسجام و ولایتمداری مردم ما، قدرت نیروهای مسلح ما، مقاومت سی و چند ساله ملت ایران درس تلخی که در دفاع مقدس به استکبار و ایادی آن دادیم سایه تهدید را از سر ملت ما برداشته نه برجامی که دشمن در آن سر سوزنی به تعهدش عمل نکرده و معلوم هم نیست عمل کند.

وی افزود: بنابراین کسانی که مرتب مانور می‌دهند برجام مایه عزت و اقتدار شد بستگی به این دارد که مسئولین و دیپلمات‌ها بعد از این چگونه عمل کنند و طرف‌های مقابل عملکردشان چگونه باشد که آیا به تعهداتشان عمل کنند یا نه.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که همه این مذاکرات و رفت و آمدها برای این است که تحریم‌ها لغو شود و اگر این گونه نباشد خسارت محض است. آنچه را که داشته‌ایم از دست داده‌ایم و چیزی به دست نیاورده‌ایم.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان