۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خصومت آمریکا نسبت به کوبا حتی بعد از برقراری رابطه کم نشده/ همکاری ایران-کوبا پس از انقلاب اسلامی مثال‌زدنی است
کد خبر: ۲۱۳۴۵۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

خصومت آمریکا نسبت به کوبا حتی بعد از برقراری رابطه کم نشده/ همکاری ایران-کوبا پس از انقلاب اسلامی مثال‌زدنی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیشرفت روابط دو کشور ایران و کوبا بعد از انقلاب اسلامی مثال‌زدنی است، گفت: با همکاری دو کشور ایران و کوبا می‌توان امیدوار بود که غیرمتعهدها آینده امیدوارکننده‌ای نسبت به گذشته داشته باشند.

خصومت آمریکا نسبت به کوبا حتی بعد از برقراری رابطه کم نشده/ همکاری ایران-کوبا پس از انقلاب اسلامی مثال‌زدنی است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری صبح قزوین ، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز با کاستیاس فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا دیدار کرد، در این دیدار، کاستیاس نماینده ویژه رئیس‌جمهور کوبا پیام رئیس جمهور این کشور را تقدیم علی‌اکبر ولایتی کرد تا تقدیم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شود.

ولایتی در این دیدار با تأکید بر اینکه ما به مواضع انقلابی کوبا اطمینان داریم، گفت: علی‌رغم همه مشکلات، کوبا توانست از انقلاب خود محافظت کند و تاکنون موانع سخت را پشت سر بگذارد و انقلاب و استقلال خود را تثبیت کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا گفت: شما توانستید مرکز صدور انقلاب در آمریکای لاتین و احیای ارزش‌های مختص آمریکای لاتین که آثارش در کشورهای این منطقه از جمله برزیل، آرژانتین، پرو، ونزوئلا و دیگر کشورهای آن منطقه دیده می‌شود، باشید.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از استقلال نسبی موجود در آمریکای لاتین، معلول و نشأت گرفته از امواج انقلاب صادر شده از کوبا است، گفت: اگر احیای این ارزش‌ها نبود، آمریکا کماکان آمریکای لاتین را حیات‌خلوت خود می‌دید، شما نشان دادید که به دنبال استقلال واقعی کشورهای آمریکای لاتین هستید و امروز این موضوع تا حدود زیادی محقق شده است.

ولایتی با اشاره به سفر وزیر امورخارجه کشورمان به آمریکای لاتین و بازدید از کشور کوبا در آینده‌ای نزدیک گفت: همکاری ایران-کوبا در غیرمتعهدها یک واقعیت انکارناپذیر است. بدون همکاری جمهوری اسلامی ایران و کوبا نمی‌توان به آینده عدم تعهد امید بست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با همکاری دو کشور ایران و کوبا می‌توان به آینده امیدوار بود و اینکه غیرمتعهدها آینده امیدوارکننده‌ای نسبت به گذشته داشته باشند.

ولایتی خاطرنشان کرد: بعد از برقراری رابطه آمریکا با کوبا، کماکان دشمنی آمریکایی‌ها با کوبابیی‌ها وجود دارد و خصومت آنها نسبت به شما هیچ کم نشده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های ایران و کوبا در زمینه‌های از جمله ساخت واکسن و سرم‌سازی گفت: ما می‌دانیم که آقای فیدل کاسترو خود شخصاً در زمینه بهداشتی اقدامات خوبی کردند و کوبا نیز پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، پیشرفت روابط دو کشور در بین دو کشور جهان سوم و غیرمتعهد مثال‌زدنی است که هم‌چنان نیز رو به جلوست و امیدواریم در آینده این روابط باز هم گسترش پیدا کند.

ولایتی با اشاره به زمینه‌های موجود برای توسعه روابط ایران و کوبا گفت: بعد از فروپاشی شوروی و پایان دوره دوقطبی، جمهوری کوبا کماکان به سیاست استقلال‌طلبی خود ادامه داد و با قدرت، استقلال خود را حفظ کرده است که این نشان می‌دهد انقلاب کوبا یک انقلاب واقعی و متکی به خود است.

ولایتی در پایان ضمن آرزوی توسعه روابط هر چه بیشتر ایران و کوبا گفت: بنده پیام رئیس‌جمهور کوبا را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد.

در ادامه این دیدار، کاستیاس فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا و وزیر اقتصاد این کشور، با بیان اینکه برقراری روابط بین کوبا و آمریکا به معنای عادی‌سازی روابط نیست، گفت: این روند عادی‌سازی روابط، یک پروسه طولانی را می‌طلبد.

وی در ادامه به سفر ظریف به آمریکا لاتین به ویژه کوبا خبر داد و گفت:‌ این سفر نقطه عطف روابط ایران و کوبا است.

کاستیاس همچنین با اشاره به مبارزات مردم کوبا در راه کسب استقلالشان گفت: ما به خاطر ارزش‌ها و پایمردی‌های رهبرانمان، پیشرفت‌های خوبی را تجربه کردیم. البته فروپاشی شوروی ضربه شدیدی در زمینه اقتصادی داشت و این فروپاشی به معنای دوران جدیدی برای ماست که ما از آن به عنوان دوران ویژه یاد می‌کنیم.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا، خاطرنشان کرد: پس از این فروپاشی ما دو مرحله داشتیم؛ یک مرحله چهار ساله که من از آن به عنوان بقا یاد می‌کنم، چرا که در آن دوران ضربات بسیار شدید و جانکاه بود، آن هم به خاطر سطح رابطه‌ای بود که ما با شوروی داشتیم.

وی افزود: مرحله بعد را من مرحله مقاومت نام می‌گذارم که همین مقاومت ملت انقلاب و رهبری آن بود که ما را به وضعیتی که امروز هستیم رسانده است.

کاستیاس افزود: رهبر کوبا به ما می‌گفت باید به گونه‌ای باشیم که اگر یک روز دیدیم شوروی در کار نیست، این آمادگی را داشته باشیم که هم بتوانیم مقاومت کنیم و هم انقلابمان را حفظ کنیم که همینطور نیز شد و خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه با فروپاشی شوروی بود که امپریالیسم آمریکا پیچ تحریم‌ها را علیه ما سفت و سفت‌تر کرد، گفت: اما ما به لطف رهبری فیدل کاسترو انقلابمان را حفظ کردیم. الان یکسال است که اوباما رئیس‌جمهور آمریکا رسماً اعتراف به شکست سیاست‌های تحریمی‌شان علیه کوبا کرده‌اند و این یعنی پیروزی کوبا و پیروزی مواضع انقلابی کوبا.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا در ادامه با بیان اینکه امروز ما به دنبال نظام اصلاحی جدید برای اداره کشورمان هستیم، گفت: ما در چارچوب حفظ نظام و انقلابمان به دنبال انجام یکسری اصلاحات بدون دست کشیدن از اصول انقلابی‌مان هستیم. به لطف همین حفظ اصول‌مان ما می‌توانیم با ایران به عنوان یک کشور انقلابی روابطمان را گسترش دهیم.

وی در پایان با اشاره به لزوم همکاری‌های ایران و کوبا در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، گردشگری، انرژی و دیگر موضوعات گفت: همین موارد می‌تواند ما را در آینده‌ای نزدیک به همکاری‌های بیشتر برساند، در همین خصوص، در سفر وزیر خارجه ایران به کشورمان موافقت‌نامه‌ای در چارچوب همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور امضاء خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان