۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین فضا باید برای مجرمین محیط زیست ناامن شود
کد خبر: ۲۱۳۲۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۲ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

معصومه ابتکار:

فضا باید برای مجرمین محیط زیست ناامن شود

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه فضا باید برای مجرمین محیط‌زیست ناامن شود، گفت: در راستای حمایت از اندوخته‌های طبیعی و در چارچوب قانون لزوم ارائه پیوست زیست محیطی، مجوز احداث ۱۵ سد در کشور داده نشد.

فضا باید برای مجرمین محیط زیست ناامن شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) نشست مشترکی با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور، رئیس دادگستری و مسئولان قضایی استان پیرامون حمایت قضایی از برنامه‌های عمل محیط زیست قزوین در سالن جلسات استانداری برگزار شد.
معصومه ابتکار در این نشست با اشاره به اهمیت مبحث عدالت در حوزه محیط زیست، گفت: عدالت همیشه به صورت بحث‌های متداول در جهان تعریف نمی‌شود بلکه بخشی از عدالت در حفظ محیط زیست تعریف می‌شود و امروزه یکی از موازنه‌های برهم خورده در دنیا، موازنه طبیعت است.
وی افزود: عدالت زیست محیطی موضوع مهمی است که نه تنها نیاز امروز جامعه و تعیین کننده نحوه زندگی انسان‌هاست بلکه به شکلی حیاتی در زندگی آیندگان نیز موثر است.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه میزان موفقیت حکومت‌ها در حفظ محیط زیست یکی از معیارهای مهم کارآمدی دولت‌ها است، بیان کرد: امروزه در شاخصه‌های رتبه‌بندی جهانی، عملکرد زیست‌محیطی و میزان فعالیت دولت‌ها در اجرای قوانین و پیشگیری از جرایم در مقابله با مجرمین در عرصه محیط زیست بسیار مورد توجه قرار دارد.

به 15 سد مجوز ساخت داده نشد

ابتکار ادامه داد: امروزه جرایم زیست‌محیطی به ویژه در بحث قاچاق حیاث وحش، اجزای حیات وحش و چوب رتبه چهارم را در دنیا بعد از قاچاق سلاح، مواد مخدر و انسان داراست.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم ارائه پیوست محیط‌زیستی در اجرای طرح‌های بزرگ، تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص هم اکنون اجازه انجام هیچگونه فعالیت صنعتی و عمرانی بدون مطالعه و پیوست زیست‌محیطی در کشور داده نمی‌شود.
رئیس سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: اگر مساله ارائه پیوست‌ها و ارزیابی‌های زیست‌محیطی نیز فرار از قانونی رخ داده باشد، به بی توجهی دست‌اندرکاران و دولت‌ها ارتباط دارد باید مورد بررسی قرار بگیرد.
ابتکار ادامه داد: در راستای حمایت از اندوخته‌های طبیعی و در چارچوب این قانون مجوز احداث 15 سد در کشور داده نشد و اگر دستگاهی در اجرایی شدن این قوانین کوتاهی کند مجرم است.
وی با اشاره مجدد به بیانات مقام معظم رهبری در اسفندماه سال 93 در خصوص اهمیت حفظ منابع طبیعی و زیست‌محیطی، گفت: یکی از مسائل مهم در دیدگاه مقام معظم رهبری تاکید بر جرم‌انگاری محیط‌زیستی است که از طبیعت به عنوان یک سرمایه ملی و حقوق مردم در برابر متخلفین دفاع می‌کند.
این مقام مسئول با اشاره به برداشت بی‌رویه منابع آبی در کشور، اظهار کرد: در شرایط سخت زیست‌محیطی و کم‌آبی، کشورها می‌توانند 40 درصد از منابع زیرزمینی خود را برداشت کنند اما در دوره‌ای 85 درصد از سفره‌های زیرزمینی‌ کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
ابتکار، آغاز آموزش‌های زیست‌محیطی را در سنین کودکی و جوانی بسیار مهم اعلام و بیان کرد: ابلاغ جدیدی در خصوص آموزش‌های زیست‌محیطی برای دانش‌آموزان و در سایر مقاطع در حوزه آموزش و پرورش خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: آسیب‌هایی که در محیط زیست کوچ به نظر می‌رسند، به مرور زمان تبدیل به بحران‌های جدی خواهند شد، فضا باید در این حوزه برای متخلفین ناامن شود به همین جهت این سازمان با وکلا و قوه قضایه همکاری خوب و مستمری را در برخورد با مجرمین دارد.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان