۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین برای مقابله با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در استان عزم جدی داریم
کد خبر: ۲۱۳۰۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۱ ساعت: ۱۴:۵ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

برای مقابله با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در استان عزم جدی داریم

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: متأسفانه مشاهده می‌کنیم که برخی‌ها ظالمانه در تلاش هستند تا مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری دهند؛ اما ما عزم جدی داریم تا در مقابل آنها بایستیم و مانع از این کار شویم.

برای مقابله با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در استان عزم جدی داریم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان پیش از ظهر امروز(پنج شنبه) در دیدار خانم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آقای همتی، استاندار قزوین و جمعی از مسئولان استان با تأکید بر اینکه باید اهمیت محیط زیست را از منظر اعتقادی مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: خدای متعال فرموده اگر مردم اهل ایمان و تقوا باشند از زمین و آسمان برای آنها برکات می‌بارد.
وی با بیان اینکه خداوند هر گرفتاری را که نصیب انسان می‌شود را از ناحیه خود انسان می‌داند، تصریح کرد: اگر امروز ریزگردها و برخی دیگر از مسائل طبیعی و محیط زیستی زندگی مردم را به مخاطره انداخته و آسایش و آرامش آنها را بر هم زده به این خاطر است که آن گونه که باید به دستورات دینی اهمیت نداده‌ایم.
امام‌جمعه قزوین، نمازهای جمعه را فرصت بسیار مناسبی برای فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست معرفی کرد و گفت: باید از فرصت نمازهای جمعه، ائمه جمعه، ائمه جماعت و مساجد برای فرهنگ‌سازی و رفع مشکلات و آسیب‌های محیط زیست و تشریح مخاطرات آن به مردم بیش از پیش استفاده کنیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه انسجام و دغدغه‌های بسیار زیادی در حوزه محیط زیست در استان قزوین وجود دارد، افزود: مشکلات حوزه محیط زیست در استان قزوین بسیار زیاد است؛ اما انسجام و دغدغه زیادی در بین مسئولان وجود دارد که می‌توان با تکیه بر آنها برای حل مشکلات این حوزه امیدوار بود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه نمی‌توان نگاه بخشی به حوزه محیط زیست داشته باشیم، اضافه کرد: کانون بسیاری از ریزگردهایی که زندگی مردم ما را با مشکل مواجه می‌کنند در کشورهای همسایه وجود دارد که در اثر جنگ و از میان رفتن پوشش گیاهی آن کشورها به وجود آمده است.

عابدینی بخش زیادی از مشکلات امروز حوزه محیط زیست را به اقدامات مخرب گروه‌های تروریستی و تکفیری مرتبط دانست و اظهار کرد: این گروه‌ها مردم منطقه را به صورت وحشیانه‌ای از میان می‌برند و اقدامات آنها آسیب‌های جدی و خطرناکی را به محیط زیست آن کشورها وارد کرده است.
امام‌جمعه قزوین به مظلومیت مردم کشورهای گرفتار جنگ اشاره کرد و گفت: آسیب‌ها و مخاطراتی که به خاطر مشکلات محیط زیستی به وجود می‌آیند مردم را به تدریج با مشکل مواجه می‌کند؛ اما جنگ‌های امروز منطقه مردم زیادی را در زمان کمی از میان می‌برد و باید به این مسائل توجه جدی شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه به موضوع نیروگاه شهید رجایی و استفاده از سوخت مازوت توسط این نیروگاه اشاره و تأکید کرد: استفاده از سوخت مازوت مشکلات و آلایندگی‌های خطرناکی را به همراه دارد که لازم است در تمام طول سال از سوخت گاز در این نیروگاه استفاده شود و این موضوع مقطعی نباشد.
وی به موضوع باغستان‌ها و خطر خشک شدن آنها هم اشاره و تصریح کرد: آثار باغستان قزوین حدود 4 هزار هکتار را نشان می‌دهد و گفته می‌شود این باغستان‌ها تا 6 هزار هکتار نیز می‌رسیده است اما آنچه که امروز از آن باقی مانده تنها 2 هزار و 400 هکتار است و باید تلاش کنیم تا آنها را احیا کنیم.

عابدینی با بیان اینکه جاده‌کشی از وسط باغستان‌ها مانند خنجری بر قلب باغات استان است، گفت: آبریزهایی که آب این باغستان‌ها را تأمین می‌کرد امروز مسدود شده و لازم است فکری برای آنها شود.
امام‌جمعه قزوین به موضوع بیابان‌زایی در دشت قزوین اشاره و گفت: دشت قزوین زمانی به واسطه خوش آب و هوایی برای تهران و کرج بسیار مفید بود اما امروز با مشکلات جدی مواجه شده و به کانون ریزگردها تبدیل شده است.
وی جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب و استفاده از روش‌های جایگزین نظیر فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف آب را راهکار مقابله با بیابان‌زایی در دشت قزوین و جلوگیری از افزایش ریزگردها معرفی کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به موضوع تغییر کاربری‌ها و مخاطرات زیست محیطی این پدیده هم اشاره و تأکید کرد: متأسفانه مشاهده می‌کنیم که برخی‌ها ظالمانه در تلاش هستند تا مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری دهند و برای مصارف مسکونی و سایر زمینه‌ها از آنها استفاده کنند اما ما عزم جدی داریم تا در مقابل آنها بایستیم و مانع از اینکار شویم.
عابدینی در این خصوص ادامه داد: متأسفانه چنین اقدامات ظالمانه‌ای تمام تلاش‌های مسئولان را در حوزه محیط زیست از میان می‌برد اما ما به صورت جد آستین بالا زده‌ایم تا مانع تغییر کاربری در استان قزوین بشویم و در این راستا نیازمند حمایت از سوی شما نیز هستیم.

امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: این ظرفیت در استان قزوین وجود دارد تا خواسته‌ها و نیازهایی که لازم است به مردم انتقال پیدا کند را با همکاری ائمه جمعه، جماعات و حوزه‌های علمیه به مردم منتقل کنیم و این آمادگی وجود دارد که کسانی که در این زمینه می‌خواهند وارد شوند در دوره و کارگاهی آموزشی شرکت کنند.

ابتکار: سیاست‌ کلی نظام در حوزه محیط زیست فرصتی برای توجه جدی به این حوزه است
معصومه ابتکار هم در ابتدای این دیدار با تقدیر از حمایت‌های آیت‌الله عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین در حوزه محیط زیست، با بیان اینکه حوزه محیط زیست بسیار مورد توجه رئیس جمهور قرار دارد، اظهار کرد: سال گذشته رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست را ابلاغ کردند که این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای توجه جدی به این حوزه را فراهم نمود.
وی گفت: سیاست‌های ابلاغ شده رهبری همگرایی بسیار خوبی را در بین مسئولان ایجاد کرد و همه ارکان نظام و آحاد مردم را در این حوزه پای کار آورد و حفظ محیط زیست به یک وظیفه ملی تبدیل شد.

معاون رئیس جمهور در ادامه به موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست هم اشاره و تأکید کرد: رئیس جمهور حفظ محیط زیست را از اوجب واجبات می‌داند و برنامه‌های این حوزه را یکی از اولویت‌های جدی معرفی کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: موضوع ریزگردها موضوع بسیار مهمی است که خطرات بسیاری را برای مردم به همراه دارد و حوزه کشاورزی را نیز با مشکل مواجه می‌کند و حل این مشکل بسیار ضروری است.
وی گفت: ما به حمایت‌های افراد ذی نفوذ، نمایندگان ولی‌فقیه در استانها و ائمه جمعه سراسر کشور در حفظ محیط زیست و رفع مشکلات موجود در این حوزه بسیار نیاز داریم و از آنها تقاضا می‌کنیم بیش از پیش ما را در این حوزه یاری کنند.
ابتکار در ادامه به ارزش زیست محیطی تالاب الله آباد آبیک اشاره کرد و گفت: متأسفانه این تالاب در معرض خشکسالی قرار دارد و لازم است به صورت ویژه از این خشک شدن آن جلوگیری کنیم.
معاون رئیس جمهور به موضوع نیروگاه شهید رجایی هم اشاره و اذعان کرد: در سال 92، 42 درصد از نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کردند؛ اما این میزان را تا امروز به 9 درصد کاهش داده‌ایم و چند نیروگاه را به خاطر تخلفات پلمپ کرده‌ایم و مسئولان نیروگاه شهید رجایی نیز موظف‌اند از گاز استفاده نمایند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان