۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دادگر; به دنبال بازگرداندن کشتی پهلوانی هستیم/ این رشته متعلق به خانواده ورزش باستانی است
کد خبر: ۲۱۲۸۷۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

دادگر; به دنبال بازگرداندن کشتی پهلوانی هستیم/ این رشته متعلق به خانواده ورزش باستانی است

سرپرست فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: به دنبال بازگرداندن رشته کشتی پهلوانی به این فدراسیون هستیم چرا که این رشته متعلق به خانواده ورزش باستانی است.

دادگر; به دنبال بازگرداندن کشتی پهلوانی هستیم/ این رشته متعلق به خانواده ورزش باستانی است

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری صبح قزوین علی دادگر، سرپرست فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای صبح امروز به مناسبت روز خبرنگار  میزبان اهالی رسانه بود و پاسخگوی سوالات خبرنگاران در زمینه ورزش‌های باستانی شد.

وی یکی از برنامه‌های اصلی فدراسیون مطبوعش را بازگرداندن رشته کشتی پهلوانی به این فدراسیون عنوان کرد و گفت: اخیرا فدراسیون کشتی براساس مکاتباتی که با اتحادیه جهانی کشتی داشته است مجوز پوشش مسابقات کشتی پهلوانی را دریافت کرده است در حالی که به نظر ما این موضوع تصمیمی عجولانه بوده است و پیگیر بازگرداندن این رشته به خانواده و خاستگاه اصلی خودش هستیم.

دادگر تصریح کرد: کشتی پهلوانی متعلق به فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای است و این موضوع کاملا مشخص است. جلساتی با فدراسیون کشتی داشته‌ایم و عنوان کردیم که هدایت رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی برای این فدراسیون با توجه به اینکه کار زیادی می‌طلبد کفایت می‌کند و این رشته را به خانواده اصلی‌اش بازگردانند، اما با توجه به اینکه در آستانه المپیک بودیم از اظهارنظرهای عجولانه پرهیز کردیم تا مانع ایجاد حاشیه شویم، اما بعد از المپیک این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا کشتی پهلوانی به خانواده اصلی خودش برگردد. خانواده ورزش باستانی هم پیگیر این موضوع بودند و حتما آن را دنبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش با توجه به توصیه اتحادیه جهانی کشتی و کمیته بین‌المللی المپیک رای به قرار گرفتن کشتی پهلوانی به عنوان یکی از کشتی‌های سنتی در زیر مجموعه فدراسیون کشتی داده است و آیا این موضوع باعث تضعیف جایگاه کشتی پهلوانی و ایجاد کشمکش در جهان نمی‌شود گفت: این موضوعی درون خانوادگی است تصمیم شتاب زده بوده و به دنبال رایزنی برای بازگرداندن کشتی پهلوانی هستیم.

دادگر تصریح کرد: وزارت ورزش در آن زمان تصمیماتی گرفته، اما با مشاوره‌های کارشناسی که ارائه داده‌ایم امیدواریم در این تصمیم تجدید نظر شود و در خواست کردیم و با حفظ منافع ملی رای به بازگرداندن این رشته به خانواده فدراسیون زورخانه‌ای دهند. متولی اصلی کشتی پهلوانی ما  هستیم و فدراسیون کشتی نباید در این خصوص وارد می‌شد، اما باید مصالح عمومی را در نظر بگیریم و فدراسیون کشتی باید کار را به ما بسپارد بخصوص در عرصه داخلی، اما از وزارت ورزش درخواست داریم تکلیف را در عرصه بین‌المللی تعیین کند.

علیرضا زندی دبیر فدراسیون زورخانه ای و پهلوانی نیز در این نشست اظهار داشت: هر فدراسیون ملی پیرو فدارسیون جهانی خودش است، اما ما در این زمینه با دو مشکل مواجه هستیم یکی فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و دیگری فدراسیون بین المللی کشتی پهلوانی؛ اما براساس دعوتنامه IZSF که برای ما ارسال شده است خود را برای حضور در مسابقات جهانی آماده می‌کنیم و همین موضوع باید نفراتی در ترکیب تیم 5 نفره اعزامی به این مسابقات قرار گیرند که توانایی کشتی گرفتن هم داشته باشند. ما به عنوان فدراسیون داخلی تابع قوانین IZSF هستیم.

وی درباره انتخاب مربیان تیم‌های ملی برای حضور در مسابقات جهانی گفت: با توجه به اینکه قرار است مسابقات انتخابی اواسط شهریور ماه در شاهرود برگزار شود برای جلوگیری از ایجاد شائبه بعد از این مسابقات اسامی کادر فنی را اعلام خواهیم کرد. حتما از بین مربیان فعالی که دارای کارنامه درخشان بودند و دارای ورزشکار در سطح کشور باشند و براساس شایسته سالاری این انتخاب صورت خواهد گرفت.

در ادامه این نشست علی یلفانی به ارائه آماری از تعداد ورزشکاران باستانی کار و همچنین زورخانه‌های موجود در کشور پرداخت و در پاسخ به این سوال که چرا مدت زیادی است که رتبه بندی مرشدان انجام نشده است گفت: در حال جمع آوری اطلاعات و بررسی وضعیت موجود مرشدان و ورزشکاران در ورزش زورخانه‌ای هستیم که برای اولین بار در تاریخ این رشته صورت می‌گیرد بعد از مشخص شدن وضعیت داشته‌هایمان اولین برنامه انجام همین موضوع است. در حال حاضر 1294 مرشد در سطح کشور داریم، اما متاسفانه این تعداد از پراکندگی مناسبی در سطح کشور برخوردار نیست رسالت اصلی فدراسیون ترویج مرشدی و داشتن مرشد در تمام رده‌های سنی است به طوری که برای هر رده سنی مرشدان آن رده به اجرا بپردازند.

مرادی مسئول فرهنگی فدراسیون نیز درباره حضور ایران در مسابقات جهانی گفت: تاکنون 40 کشور برای حضور در این مسابقات که به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود اعلام آمادگی کرده‌اند به همین منظور قرار است مسابقات انتخابی تیم ملی 10 تا 12 شهریور ماه به میزبانی شاهرود در استان سمنان برگزار شود که نفرات برتر به عضویت تیم ملی درخواهند آمد.

انتهای پیام/س

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان