۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هیل; فشار جمهوری‌خواهان بر جان کری برای توضیح درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران
کد خبر: ۲۱۲۶۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۰ ساعت: ۱۰:۳۵ ↗ لینک کوتاه

باج‌دهی واشینگتن به تهران؛

هیل; فشار جمهوری‌خواهان بر جان کری برای توضیح درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران

سه نماینده جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به "جان کری" از او خواستند توضیح دقیقی درمورد پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران ارائه دهد.

هیل; فشار جمهوری‌خواهان بر جان کری برای توضیح درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،پایگاه اینترنتی نشریه هیل در گزارشی به قلم "جوردن کارنی" نوشت: "مارک کرک،" سناتور ایالت ایلینوی، "دیوید پردو،" سناتور ایالت جورجیا، و "جانی ایزاکسون،" دیگر سناتور ایالت جورجیا، با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه آمریکا از "جان کری،" وزیر خارجه این کشور، خواستند درباره جزئیات 400 میلیون دلار پول پرداخت شده به ایران توضیحات روشنی ارائه دهد.

مخالفان توافق هسته‌ای ایران معتقدند این 400 میلیون دلار در حقیقت باج آمریکا به ایران بوده است تا تهران با آزادی  زندانیان آمریکایی موافقت کند.

در نامه این 3 سناتور جمهوری‌خواه آمده است: سوال ما درباره زمان پرداخت  400 میلیون دلار است که با آزادی 5 زندانی آمریکایی – 4 زندانی در یک مرحل و یک زندانی با فاصله زمانی چند روزه- همزمان بوده است. پس از آن مایل هستیم توضیحی درباره نحوه غیرمعمول پرداخت این پول نیز توضیحاتی داده شود.

در ادامه این نامه ادعا شده است: ما نگران هستیم  پرداخت پول همراه با تبادل 7 زندانی ایرانی محبوس در آمریکا و آزادسازی آنها موجب شود ایران به بازداشت بیشتر اتباع آمریکایی تشویق شده و برای گرفتن امتیازات بعدی نیز از همین شیوه استفاده کند.

این نامه روز دوشنبه به وازرت خارجه آمریکا ارسال شد؛ اما متن آن روز سه‌شنبه منتشر و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. روزنامه وال استریت ژورنال برای نخستین بار ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار را از آمریکا به ایران فاش کرد. وال استریت ژورنال زمان این پرداخت را ماه ژانویه و همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی ذکر کرد و همین موضوع جنجال زیادی در میان منتقدان دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، به راه انداخت.

منتقدان اوباما پول پرداخت شده را باج‌دهی واشینگتن به تهران تعبیر کردند؛ اما مقامات رسمی با تکذیب این ادعا اظهار داشتند 400 میلیون دلار پرداخت شده به ایران بخشی از 1.7 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده این کشور در آمریکا بود که ایران از سال‌های پیش برای پس‌گرفتن آن به دادگاه عالی لاهه شکایت کرده بود. این پول به دوران شاه مخلوع ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد که طی یک قرارداد تسلیحاتی به آمریکا پرداخت شد؛ اما هیچگاه تسلیحات خریداری شده به دست ایران نرسید.

ایران بیش از 30 سال شکایت از آمریکا را در دادگاه عالی لاهه دنبال کرد و سرانجام کابینه اوباما تصمیم گرفت برای جلوگیری از افزایش سود سپرده این پول، هرچه سریعتر بخشی از بدهی به ایران را پرداخت کند.

توضیحات وزارت امورخارجه آمریکا برای این سه سناتور جمهوری‌خواه کافی نبود و آنها در نامه ارسالی خود به جان کری ده‌ها سوال دیگر را نیز مطرح کردند. سوالاتی از قبیل نحوه ارسال پول به ایران، دلیل مخفی نگه داشتن این موضوع، اجتناب دولت از ارائه توضیحات کامل در این باره و اینکه چرا کابینه اوباما با پرداخت این پول به تهران موافقت کرد، درحالیکه ایران به دلیل دخالت در چند عملیات تروریستی هنوز به خانواده‌های آمریکایی قربانی تروریسم بدهکار است.

سه سناتور جمهوری‌خواه در نامه خود ذکر کردند خواستار شفاف‌سازی در این باره هستند که آیا این پول در ازای آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت شد؟ آیا 400 میلیون دلار بوسیله ایران در اهداف تروریستی هزینه می‌شود؟ و آیا کابینه اوباما با پرداخت 400 میلیون دلار، تحریم‌ها را علیه ایران نقض کرده است؟

در این نامه آمده است: کابینه باید به سوالات مطرح شده پاسخ دهد و در برابر روح سیاست تحریم علیه ایران مسئولیت‌پذیر باشد.

نشریه هیل در پایان به نظرسنجی موسسه "ریِل کلیرپولتیکس" اشاره کرد که به موجب آن کمتر از نصف جمعیت آمریکا با سیاست‌های خارجی اوباما موافق هستند.


انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان