۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین جهاد دانشگاهی گاهی به عنوان پایگاه یک جریان خاص سیاسی عمل می‌کند/جهاد در سال‌های اخیر امتحان خوبی پس نداده
کد خبر: ۲۱۲۳۸۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

جهاد دانشگاهی گاهی به عنوان پایگاه یک جریان خاص سیاسی عمل می‌کند/جهاد در سال‌های اخیر امتحان خوبی پس نداده

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گفت: دگردیسی‌ها در جهاد دانشگاهی سبب شده مدیران جهاد یا شرکتی فکر می‌کنند یا سیاسی؛ جهاد پایگاه یک جریان خاص سیاسی است که دست کم در سال‌های اخیر امتحان خوبی پس نداده و نمونه آن فتنه سال ۸۸ است.

جهاد دانشگاهی گاهی به عنوان پایگاه یک جریان خاص سیاسی عمل می‌کند/جهاد در سال‌های اخیر امتحان خوبی پس نداده

حسن صبح قزوین ی، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری صبح قزوین ، بهترین ملاک برای ارزیابی جهاد دانشگاهی را رجوع به فلسفه و هدف تاسیس این نهاد انقلابی دانست و گفت: ملاک اصلی، ارزیابی جهاد دانشگاهی است، به هر صورت اگر جهاد دانشگاهی هم مثل سایر دستگاه‌های عرفی ارزیابی شود، قاعدتا نقاط قوت و ضعفی دارد، شاید وضعیت بدی هم نداشته باشد. اما اگر به عنوان یک نهاد انقلابی مدنظر قرار گیرد و در مقایسه با سایر نهادهای انقلابی ارزیابی شود کار سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: جهاد دانشگاهی نهاد انقلابی در حوزه دانشگاه، علم، آموزش و فرهنگ است، با این خصیصه اصلی فکر می‌کنم جهاد آنگونه که باید و شاید نتوانسته در مسیر اهداف و فلسفه شکل‌گیری خود حرکت کند مگر در موارد استثنایی مانند پژوهشگاه رویان.

صبح قزوین ی ادامه داد: هرچند این نکات به معنی نادیده‌گرفتن برخی موفقیت‌ها و زحمات اعضای خدوم و بی ادعای جهاد نیست اما در رسیدن جهاد به شرایط حال حاضر عوامل مختلفی دخیل بوده‌اند که یکی از آنها شرایط محیطی است که بر جهاد تاثیر گذاشته و اگر حمایت‌های رهبری معظم انقلاب نبود شاید اصلا امروز جهادی وجود نداشت، چیزی که برخی از مسئولان جهاد هم از آن غافلند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی در زمینه آسیب‌شناسی جهاد دانشگاهی گفت: اولا این موضوع مفصل است و فرصت می‌خواهد ثانیا باید تفکیک انجام داد مثلا آسیب‌های فعالیتی، سیاستی و مدیریتی را می‌توان بررسی کرد.

وی اضافه کرد: در زمینه فعالیت‌ها و برنامه‌ها یکی از ایرادات، درگیر شدن در کارهای ریز و جزئی و مخصوصا پراکنده کاری است، شاید این‌ها هم بی اثر نباشند، اما طبیعتا با کارهای عمیق و کلان قابل مقایسه نیست و جهاد باید با جلب اعتماد دستگاه‌های مرتبط نقش‌های موثرتری ایفا کند.

صبح قزوین ی گفت: در حوزه سیاستی تقریبا می‌توان گفت از یک طرف و در بعد کلان سیاست اعلامی و اعمالی است، چیزی اعلام می‌شود و چیز دیگری عمل می‌شود، در حوزه اجرائیات هم سیاست حاکم بر جهاد بی‌سیاستی است. مثلا اگر چه در گستره جغرافیای کشور جهاد داشتن مفید است اما با چه قیمتی؟ با چه کار ویژه‌ای؟ با کارویژه کلاس زبان و کامپیوتر!

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در حوزه مدیریتی هم علیرغم اینکه جهاد یک نهاد انقلابی است و طبیعتا بایستی با تراز انقلابی‌ترین فرد کشور یعنی رهبری معظم انقلاب که می‌فرمایند «انقلابی هستم» هماهنگ باشند و انقلابی فکر کنند، برنامه‌ریزی کنند و رفتار کنند مثل مرحوم کاظمی آشتیانی، اما متاسفانه اینگونه نیست و دگردیسی‌ها باعث شده مدیران جهاد یا شرکتی فکر می‌کنند یا سیاسی و سیاست زده و معمولا جهاد پایگاه یک جریان خاص سیاسی است که حداقل در سال‌های اخیر امتحان خوبی پس نداده و نمونه آن فتنه سال 88 است .

وی عنوان کرد: اصلا در وجوه مختلف شما الان یک مروری داشته باشید ببینید جهاد به عنوان یک نهاد انقلابی نه دستگاه عرفی در تبیین اقتصاد مقاومتی چه کرده، موضعش راجع به برجام چیست؟ در خصوص علوم انسانی اسلامی و بومی کجای کار است؟ فعالیت شاخصش چیست؟ حتی در پیوند دانشگاه و جامعه و صنعت.

صبح قزوین ی گفت: پیشنهاد این است که جهاد عزتمندانه و چابک به سمت ارتقای جایگاه خود حرکت کند تا بتواند نقش علمی و عملیاتی خود رادر نقشه علمی و فرهنگی کشور نشان دهد.

وی افزود: البته جلب اعتماد مسئولان، خارج از تعارفات و تعاملات ویترینی ضرورت دارد، ما بارها دیده‌ایم که مسئولان اجرایی و حتی تقنینی کشور از جهاد تعریف می‌کنند، اما در مرحله واگذاری کار و ماموریت و اختصلص بودجه حمایتی ندارند یا حمایت‌شان ضعیف است، این شرایط ناشی از عوامل مختلف از جمله بی اعتمادی است که این بی اعتمادی هم دلایل سیاسی و عملکردی دارد و تا این‌ها رفع نشود و جهاد نهاد انقلاب و کاملادر مسیر انقلاب نباشد این شرایط ادامه دارد.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان