۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین «ظریف بازی» صالحی
کد خبر: ۲۱۲۳۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۹ ساعت: ۱۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

وطن امروز نوشت:

«ظریف بازی» صالحی

همه منتظرند ببینند یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه خود به علی‌اکبر صالحی درباره ماجرای نشت اطلاعات محرمانه ایران چه نوشته است که آقای علی‌اکبر صالحی با عقب‌نشینی از موضع قبلی خود در انتقاد از درز اطلاعات محرمانه ایران آب پاکی را روی دست همه ریخت.

 «ظریف بازی» صالحی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،وطن امروز نوشت: صالحی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این در ظاهر مواضع مقتدرانه‌ای درباره نشت اطلاعات محرمانه ایران در آژانس گرفته و از شکایت خود علیه آژانس خبر داده بودند اما تنها چند روز پس از تکذیبیه آمانو و ارسال نامه او به سازمان انرژی اتمی ایران، علی‌اکبر صالحی از ماجرای شکایت و درز اطلاعات عقب‌نشینی کرده و در اظهارنظری شگفت‌انگیز که البته تنها می‌تواند در دولت یازدهم و از سوی مقامات این دولت بیان شود، گفت نگران درز اطلاعات نیست.

 
در حالی که پیش‌تر بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نسبت به نشت اسناد مهم‌تر مربوط به نقشه راه میان ایران و آژانس ابراز نگرانی کرده بود، حالا علی‌اکبر صالحی می‌گوید درز اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران نشان‌دهنده هوشمندی و تیزهوشی مذاکره‌کنندگان ایرانی است(!)
 
علی‌اکبر صالحی درباره درز اطلاعات ایران توسط آژانس انرژی اتمی به فارس اظهار داشت: درز اطلاعات نشان از تیزهوشی و هوشمندی مذاکره‌کنندگان ایرانی داشته، چون همین موضوع تبدیل به یک مساله و مشکل در خود آمریکا شده است.
 
وی تصریح کرد: در ارتباط با همین موضوع خود آمریکایی‌ها می‌گویند چرا گریز هسته‌ای ایران از یک‌سال به 4 ماه تقلیل یافته بنابراین شما نگران نباشید بلکه آنها باید نگران باشند. این اظهارنظر صالحی با مواضع پیشین او درباره درز اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران از آژانس بسیار متفاوت است.
 
پس از انتشار گزارش آسوشیتدپرس که در آن ادعا شده بود به بخش‌هایی از اسناد مربوط به توافق فنی ایران و آژانس دست یافته است، علی‌اکبر صالحی رسما نسبت به انتشار این اسناد ابراز نگرانی کرد. 
 
صالحی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 تلویزیون گفت: برنامه 15 ساله سیر تحول صنعت هسته‌ای کشورمان را  تدوین کردیم و به تصویب شورایعالی امنیت ملی کشورمان رساندیم و آن را در چارچوب پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردیم و از آنها خواستیم با توجه به اینکه برنامه صنعت هسته‌ای ما در یک افق بلندمدت است تقاضا داریم این برنامه محرمانه باقی بماند. البته توافقی داشتیم با 1+5 که این برنامه را با مشارکت آنها هم قرار بدهیم و قرار نیست این برنامه منتشر شود. حالا اگر آنها می‌خواهند این کار را انجام بدهند ما به هر حال مشکلی نداریم ولی علی‌القاعده ما علاقه‌مند به اینکه برنامه بلندمدت ما این‌طور بخواهد در معرض عموم قرار بگیرد نیستیم.
 
این اظهارنظر صالحی چند روز بعد با موضع‌گیری مشابه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی همراه شد. کمالوندی درباره سند لو رفته از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: این سند برنامه بلندمدت ایران در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه است و آنگونه که در گذشته هم اشاره کردیم بخشی از آنچه مطرح می‌شود گمانه‌زنی است اما به هر حال به قسمتی از مسائلی اشاره می‌کند که در گذشته برای ما محرمانه محسوب می‌شده است.
 
وی اظهار داشت: این سند قاعدتا باید در حالت محرمانه باقی بماند و این وظیفه آژانس است که بتواند آن را حفظ کند و اسرار کشورهای مختلف را محفوظ نگاه دارد. کمالوندی گفت: آژانس باید توضیح دهد چگونه سند محرمانه ما درز پیدا می‌کند. البته ما نمی‌خواهیم آن نهاد را مستقیما متهم کنیم به اینکه اطلاعات ما را فاش کرده است ولی به هر ترتیب باید آژانس در این‌باره توضیح دهد و برای همین است که ما نامه‌ای نوشتیم به نماینده ایران در آژانس که از آنها توضیح بخواهد اسناد محرمانه چگونه توسط آسوشیتدپرس افشا شده است؟
 
کمالوندی همچنین از برخی اسناد مهم‌تر ایران در توافق خبر داد و گفت نگران افشای این اسناد مهم‌تر نیز هست. او در این‌باره اظهار داشت: البته این یکی از اسناد ما است که در اختیار آژانس قرار داده‌ایم. ما اسناد مهم‌تر بسیاری هم در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار داده‌ایم که مرتبط با فعالیت‌های کشورمان است و البته این فقط منحصر به ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر عضو را نیز شامل می‌شود.
 
این نگرانی‌ها و انتقادات در نهایت منجر به اعتراض رسمی ایران به آژانس شد، با این حال چند روز بعد یوکیا آمانو نامه‌ای به صالحی نوشت و درز اطلاعات از آژانس را تکذیب کرد. آژانس اعلام کرد در نامه‌اش به ایران، بشدت با گفته‌های مقامات ایرانی درباره درز اطلاعات از آژانس مخالفت شده است.
 
از ظریف یاد بگیر!
 
تغییر موضع علی‌اکبر صالحی پس از تکذیب آمانو درباره درز اطلاعات از آژانس قابل تامل است؛ چرا صالحی که تا دیروز به نشت اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران از آژانس اعتراض می‌کرد، اکنون افشای اسناد محرمانه ایران را نشانه تیزهوشی مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌داند؟!
 
نکته قابل توجه و جالب اینکه موضع جدید صالحی بسیار نزدیک به موضع و ادبیات ظریف درباره ماجرای نشت اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران است. پس از انتشار سند آسوشیتدپرس و درحالی که صالحی و کمالوندی در اعتراض به این ماجرا انگشت اتهام به سمت آژانس گرفته بودند، جواد ظریف با خونسردی، این نشت اطلاعات را نشانه هوشمندی مذاکره‌کنندگان ایرانی دانسته بود! او چند ساعت پس از انتشار سند آسوشیتدپرس گفت: همه رسانه‌های دنیا تمام سند را ندیده‌اند تا از افتخاری که دوستان مذاکره‌کننده ایجاد کردند، با خبر باشند ولی با وجود این، همه رسانه‌ها می‌گویند ایران بعد از 10 سال به‌سرعت به‌سمت غنی‌سازی صنعتی می‌رود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: وقتی تمام این سند منتشر شود، مشخص می‌شود ما ظرف 15 سال به کجا خواهیم رسید.
 
این موضع ظریف 3 مرداد ماه و چند ساعت پس از انتشار گزارش آسوشیتدپرس مطرح شد و حالا علی‌اکبر صالحی 15 روز پس از این موضع ظریف، به این نتیجه رسیده است که برخلاف رویه اولیه‌اش در اعتراض به افشای اسناد محرمانه برنامه هسته‌ای ایران، همانند ظریف حرف بزند! از همین رو دیروز گفت افشای سند محرمانه برنامه هسته‌ای ایران، نشانه تیزهوشی و هوشمندی مذاکره‌کنندگان است!
 
دم خروس از نامه آمانو بیرون آمد
 
اظهارات روز گذشته صالحی درباره افشای اسناد محرمانه برنامه هسته‌ای ایران این نگرانی را ایجاد می‌کند که سازمان انرژی اتمی تمایلی به پیگیری این ماجرا ندارد. بویژه پس از نامه آمانو و تکذیب شدید نشت اطلاعات از آژانس، به نظر می‌رسد دیگر سناریوی متهم کردن آژانس قابلیت پیگیری و مانور ندارد. از همین رو موضع صالحی به موضع ظریف که همان جدی نگرفتن و در واقع فرمالیته کردن اصل ماجراست، نزدیک شده است. 
 
با این حال اما اظهارات دیروز صالحی این گمانه را تقویت کرده است که سند افشا شده توسط آسوشیتدپرس مربوط به نقشه راه میان ایران و آژانس نیست. در واقع با تکذیبیه شدیداللحن آمانو، به نظر می‌رسد موضوع نشت اطلاعات از آژانس منتفی باشد به همین دلیل قاعدتا نشتی خارج از آژانس بوده است.
 
از سوی دیگر همزمان با اعتراض سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس، این ارزیابی نیز در ایران مطرح شد که سند فاش شده مربوط به نقشه راه میان ایران و آژانس نیست، بلکه مربوط به یک توافق محرمانه و پنهان میان دولت روحانی و آمریکاست و نشت واقعی در آمریکا صورت گرفته است.
 
این همان موضوعی است که به نظر می‌رسد دولتی‌ها یعنی ظریف و صالحی تمایلی به افشای آن ندارند. با این حال اما رفتار نادرست و غیرمسؤولانه ظریف و صالحی با ماجرای افشای سند محرمانه برنامه هسته‌ای ایران در آسوشیتدپرس ضمن اینکه این گمانه را تقویت می‌کند شائبه‌هایی درباره این افراد نیز ایجاد می‌کند.
 
فرمالیته کردن افشای اسناد محرمانه ایران یا به اصطلاح عوامانه «پیچاندن» ماجرا نمی‌تواند برای این افراد کاری از پیش ببرد. البته به اعتقاد کارشناسان و آگاهان، وقتی اسناد محرمانه برنامه هسته‌ای ایران در یک سند پنهان در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته است، بنابراین نگرانی‌ها درباره انتشار بخشی از آنها در برخی رسانه‌های آمریکایی دیگر محلی از اعراب ندارد!

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان