۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تناقض مسئولان دولتی در شمار مدیران دارای حقوق نجومی؛ از آمار ۴۰نفری نوبخت تا ۳۰۰ نفری روحانی
کد خبر: ۲۱۲۱۶۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

تناقض مسئولان دولتی در شمار مدیران دارای حقوق نجومی؛ از آمار ۴۰نفری نوبخت تا ۳۰۰ نفری روحانی

درکمتر از یک ماه گذشته مسئولان دولت آمارهای متناقضی از شمار مدیران متخلف ارائه کرده‌اند که ۱۳ تا ۳۰۰ نفر راشامل می‌شود. گاهی۱۳،گاهی۴۰و گاهی ۳۰۰نفر؛ و جالب آنکه هیچ یک از آنها نیز سایر آمارها را تکذیب و رد نکرده‌اند.

تناقض مسئولان دولتی در شمار مدیران دارای حقوق نجومی؛ از آمار ۴۰نفری نوبخت تا ۳۰۰ نفری روحانی

حوزه احزاب خبرگزاری صبح قزوین : «آنقدر فضا را غبارآلود کن تا حقیقت گم شود.» این جمله‌ی معروف در طول تاریخ دستورالعملی است برای آنهایی که برایشان هدف وسیله را توجیه می‌کند.

از ابتدای افشای فیش‌های نامشروعِ نجومی تعدای از مدیران دولتی، احساس می‌شد که دولت عزم برخود جدی با متخلفان را ندارد. ابهام در ارائه آمار تعداد مدیرانِ متخلف یکی از اقدامات دولتی‌ها بود که باعث شد این نگاه به دولت تقویت شود، بعد هم با تعریف و تمجیدهای نوبخت از صفدر حسینی و ذخیره نظام خواندن او صراحتاً این نوع نگاه رسمیت یافت.

در کمتر از یک ماه گذشته مسئولان رده بالای دولت آمارهای متناقضی از تعداد مدیران متخلف ارائه کرده‌اند که طیفی از 13 نفر تا 300 نفر راشامل می‌شود. جالب آنکه هیچ یک از آنها نیز سایر آمارها را تکذیب و رد نکرده‌اند.

مدیران متخلف؛ از 13«نفر» نوبخت تا «300» نفر روحانی

22تیرماه بود که محمدباقر نوبخت در نشست‌خبری‌ هفتگی‌اش با خبرنگاران گفت «مستندات اجرای این ارقام حقوقی متاسفانه در مقررات بوده است و الان حدود 13 مدیر یا استعفا دادند یا برکنار شدند

چند روز بعد روحانی 27تیرماه در جمع مردم کرمانشاه درباره تعداد مدیران متخلف آماری ارائه داد که بنابردلایلی در گزارش سایت ریاست جمهوری از این سخنرانی ذکر نشد، اما خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش لحظه‌ای خود از سخنرانی آن را ذکر کرده است. روحانی گفته بود «در میان 8 میلیون حقوق بگیر شاغل و بازنشسته در کشور حدود 100، 200 و یا 300 نفر تخلف مرتکب شده‌اند و این نشان می‌دهد که تعداد انگشت شماری از مدیران تخلف کرده‌اند و بقیه مدیران و کارکنان ما پاک و زحمت کش هستند و نباید تخلف چند 100 نفر را به همه تعمیم بدهیم و این را گسترش بدهیم برای جمعیت بزرگ مدیران فعال و پاک سرزمین مان.»

جالب آنکه 12تیرماه داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 در گفت‌وگوی ویژه خبری آمار بالاتری از مدیران متخلف ارائه کرده و گفته بود: «دیوان محاسبات بررسی کرده از 60 هزار مدیر کشور، تنها 950 نفر این دریافت‌ها را داشتند. اینها استثنا بوده‌اند. باید این دریافت‌های غیرمتعارف به بیت‌المال برگردد و پیشگیری از تکرار این مسایل انجام شود.»

تناقض بین آمارهای نوبخت و روحانی اما همچنان ادامه یافت. نوبخت چند روز پس از ادعای رئیس‌جمهور درباره چندصدنفره بودن مدیران متخلف، 31تیرماه در گفت‌وگوی ویژه خبری آمار «13نفر»‌را تکرار کرد؛ اما مدتی بعد یعنی 5 مردادماه در نشست خبری‌ هفتگی با خبرنگاران تعداد مدیران متخلف را حدودا سه برابر کرد و گفت: «تنها 3 درصد که حدود 40 نفر می‌شدند حقوق غیر متعارف داشتند»

روحانی سه‌شنبه 12مرداد در جریان گفت و گوی تلویزیونی با مردم آمار مدیران متخلف در ماجرای فیش‌های نجومی را کاهش داد و گفت: «آنهایی که حقوق‌ غیرمتعارف داشتند به حدود یک درصد مدیران کشور هم نمی‌رسد»

جهانگیری به آمار نوبخت برگشت

ادعای امروز اسحق جهانگیری درباره تعداد مدیران متخلف، این کلاف سردردگم را پیچیده‌تر کرد. معاون اول رئیس جمهور در سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش گفت: «لیست حقوق 2500 مدیر را گرفتم و کمتر از 50 مدیر حقوق غیرطبیعی می‌گرفتند که همین هم نباید می‌شد.»

ادعایی که به نظر می‌رسد اشاره به آمار40نفره بودن مدیران متخلف دارد که نوبخت در 5مرداد مدعی آن شده بود.  این سخنان بر خلاف ادعای رئیس‌جمهور درکرمانشاه مبنی بر «چندصدنفره بودن مدیران متخلف» و البته بر خلاف ادعای اول نوبخت مبنی بر «13نفره» بودن آنهاست.

شاید رمز این ابهام‌ها و تناقض در ارائه آمارها را بتوان در جای دیگری جستجو کرد و آن هم سخنان نوبخت در مراسم تودیع صفدر حسینی است. سخنگوی دولت در این مراسم از صفدر حسینی -که فیش نجومی‌اش از معروف ترین فیشهای افشا شده بود- به عنوان یکی از ذخایر نظام یاد کرد و گفت: گذشته از ارادت شخصی بنده به دکتر حسینی، سایر اعضاء هیأت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسئولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند»

سخنانی که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز دیروز در واکنشی طعنه‌آمیز به آن گفته بود «قاعدتاً کسی که ذخیره نظام باشد نباید عزل شود بلکه باید به وی مدال دهند.»

«ذخیره نظام» و «امانت‌دار بزرگ کشور» دانستن افرادی چون صفدر حسینی با فیش پنجاه و چند میلیونی و چشم‌پوشی از این دریافت نامشروع که به تعبیر رهبرانقلاب و سایر دلسوزان لایق مجازات هستند نگاهی است که بر اکثریت بدنه دولت حاکم است.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان