۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین سوژه، قلم، پیگیری و جسارت خبرنگار را به موفقیت می‌رساند
کد خبر: ۲۱۱۷۱۱ نویسنده: میترا بهرامی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۷ ساعت: ۱۰:۴۴ ↗ لینک کوتاه

بهرامی، فعال عرصه رسانه در مصاحبه با صبح قزوین:

سوژه، قلم، پیگیری و جسارت خبرنگار را به موفقیت می‌رساند

میترا بهرامی بیان کرد: آگاهی رمز موفقیت هر انسانی است. مطالعه، شناخت جامعه، مخاطب، سوژه، قلم، پیگیری و جسارت خبرنگاری چیزی است که خبرنگاران را به موفقیت می‌رساند.

سوژه، قلم، پیگیری و جسارت خبرنگار را به موفقیت می‌رساند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، 17 مردادماه که به مناسبت سالروز شهادت " محمود صارمی" به عنوان روز خبرنگار نامیده شده، بهانه‌ای است برای بیان دغدغه‌ها و درک اهمیت و رسالت عرصه خبر و اطلاع رسانی.
در عصری که به نوعی به دوره انفجار اطلاعات شهرت یافته است، خبرنگاری و همراه بودن با سرعت اطلاع رسانی صحیح و مدبرانه به جامعه از ابزار اصلی یک خبرنگار متعهد است،
به بهانه روز خبرنگار به سراغ یکی از جوان‌ترین خبرنگاران استان قزوین رفتیم و از دغدغه‌ها و تجربه‌های عرصه کاری وی جویا شدیم.

صبح قزوین : از نخستین روزهای خبرنگاری خود بگویید.

بهرامی: ابتدای این قصه برمی‌گردد به دورانی که در خبرگزاری ایسنا کارآموز بودم و نه تنها در آن دوره، بلکه تا چند سال پس از آن هم به خودم اجازه نمی‌دادم جز در موقعیت‌های کاری، خود را خبرنگار بنامم. برایم واژه بزرگی بود و تا چند سال بسیاری از آشنایان از فعالیت خبری من مطلع نبودند.
در نخستین روزهای خبرنگاری، دشواری‌هایی وجود داشت. مثل همه رسانه‌های دیگر، با امکانات اندک فعالیت می‌کردیم و چون کارآموز بودم، باید برخوردهایی را که دیگران ممکن است در فضای رسانه‌ای با یک کارآموز داشته باشند، تحمل می‌کردم.
روزهای دشواری بود روزهای آموختن چیزهایی که استعدادش در وجودم بود و تجربه‌اش نه. کسانی را که آن روزها کمکم می‌کردند از خاطر نمی‌برم.
6 ماه بعد هم نخستین حق الزحمه‌ام را دریافت کردم.

صبح قزوین : در کدام رسانه ها فعالیت کرده‌اید؟
بهرامی:
علاوه بر هفته نامه پیام شهر با خبرگزاری ‌های فارس، مهر، ایسنا، ایکنا، روزنامه جوان و ماهنامه سراسری پیک توانا همکاری کرده‌ام؛ برخی کمتر و برخی بیشتر. در هر حوزه و با هر عنوانی که اقتضای رسانه‌ام بوده است.

صبح قزوین : پس اخبار تلخ و شیرین زیادی تهیه کرده‌اید. تلخ‌ترین و شیرین‌ترین اخبارتان کدام بوده‌اند؟
بهرامی:
اخبار تلخ مربوط به حوادث است و بیشتر هم حوادثی که در آن، کودکان و نوزادان جان می‌دهند. مرگ نوزاد هشت ماهه در سقوط خودروی سواری به دره، له شدن کودک هفت ساله و نوجوان 14 ساله زیر چرخ کامیون و لیفتراک، غرق شدن تازه داماد نظرآبادی در رودخانه زیاران از جمله آنهاست.
شیرین ترین اخبار هم آن‌هایی بود که در پی بررسی سوژه‌های گزارش به نتیجه می‌رسید و اختصاص مدرسه دولتی به دانش آموزان مهرگان یا اختصاص اعتبار برای حل مشکل زمین فرهنگسرای دفاع مقدس نمونه‌های آن است.

صبح قزوین : کدام نوشته هایتان را بیشتر می‌پسندید؟
بهرامی:
تمام گزارش‌ها، یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها برای خالق آن عزیزند؛ اما من از میان تمام مطالبی که نوشته‌ام، یادداشت‌هایی را دوست دارم که به مناسبت روز پدر و روز مادر نوشتم و با دیدن خوشحالی پدر و مادرم، خداوند را برای خبرنگار شدنم شکر کردم؛ ضمن اینکه بعدها آن یادداشت‌ها در جشنواره سراسری برگزیده شد.
مطلب دیگری نیز برای عصر عاشورا به نیت حضرت علی اصغر(ع) نوشتم که آن را جزو بهترین آثار رسانه‌ای خود می‌دانم.

صبح قزوین : چه چیز سبب موفقیت و اثرگذاری یک نوشته در رسانه می‌شود؟
بهرامی:
معتقدم هر آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. امکان ندارد مطلبی را با تمام دلت بنویسی؛ اما بر جان خواننده ننشیند، یا مطلبی را با اشک چشمانت بر صفحه بیاوری و مخاطبت هنگام خواندن آن، پا به پای سطرهایت اشک نریزد.

صبح قزوین : خبرنگار موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟
بهرامی:
آگاهی رمز موفقیت هر انسانی است. مطالعه، شناخت جامعه، مخاطب، سوژه، قلم، پیگیری و جسارت خبرنگاری چیزی است که خبرنگاران را به موفقیت می‌رساند.
اما در کنار همه اینها، داشتن ذوق خبرنگاری دقیقا چیزی است که سبب دیدن سوژه ها و شوق نوشتن در وجود خبرنگار می‌شود.

صبح قزوین : آسیب‌های کار حرفه‌ای خبرنگاری به نظر شما چیست؟
بهرامی:
یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها نبودن خبرنگاران در صحنه است. خبرنگارانی که از دور قصد تهیه مطالب را دارند، قطعا موفق نیستند؛ زیرا نه تنها مشاهداتی ندارند؛ بلکه ذوق سوژه یابی و شوق نوشتن را نیز از دست می‌دهند.
همچنین احترام به پیشکسوتان، طی شدن سلسله مراتب حرفه‌ای برای رسیدن به جایگاه‌های مدیریت مطالب و رسانه‌ها نیز از الزامات عرصه رسانه است که به نظر می‌رسد گاهی در نسل جدید خبرنگاران عصر ما رعایت نمی‌شود.
از طرفی هم نبود میدان کار براساس شایسته سالاری برای بروز استعدادهای خبرنگاران جوان موجب بی انگیزگی آنان می‌شود.

صبح قزوین : وضعیت کنونی فضای رسانه‌ای را برای فعالیت خبرنگاران جوان چطور ارزیابی می‌کنید؟
بهرامی:
هم اکنون مسائل درونی و بیرونی عرصه رسانه سبب نارضایتی خبرنگاران جوان شده که نبود آموزش مناسب برای تربیت و ارتقای درجه حرفه‌ای خبرنگاران از مسائل درونی و موضوعات صنفی نظیر درآمد ناچیز، نداشتن بیمه، نداشتن ثبات شغلی از مهم ترین آنهاست؛ موضوعاتی که تکرار آن ملال آور شده است؛ اما خبری از درمان این دردها نیست.
با این اوصاف، شرایط مناسبی برای فعالیت خبرنگاران وجود ندارد؛ به ویژه که باید درصدد ساختن آینده خود باشند؛ اما آنان که می‌مانند، یا عاشقند، یا خبرنگاران فصلی هستند یا به دلیل نداشتن شغل یا تخصص دیگر، وارد این عرصه شده‌اند.

صبح قزوین : همیشه گفته شده است که خبرنگار باید سیاسی باشد. آیا شما هستید؟
بهرامی:
داشتن دانش سیاسی متفاوت از فعالیت سیاسی است. رسانه می‌تواند با تمام سیاست‌هایی که برای آن تعیین شده، به دیگر رسانه‌های دارای جناح های مختلف احترام بگذارد و اخلاق را در فعالیت‌های خود رعایت کند.

صبح قزوین : ادارات در تقویت خبرنگاران چه نقشی دارند؟
بهرامی:
عامل موفقیت افراد در رسانه‌ها وجود روابط عمومی‌ها و مسئولانی است که درک درستی از رسانه دارند. همین پاسخگویی مدیران و روابط عمومی‌ها از عوامل داشتن خبرنگاران مطالبه گر و پرسشگر است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان