۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین شریعتمداری; خزانه دولت دخل بقالی نیست/ برجام برای ما چیزی نداشت/ کدام کاسب تحریم اصرار بر حذف تحریم‌ها می‌کند
کد خبر: ۲۱۱۶۳۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

شریعتمداری; خزانه دولت دخل بقالی نیست/ برجام برای ما چیزی نداشت/ کدام کاسب تحریم اصرار بر حذف تحریم‌ها می‌کند

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه برجام برای ما چیزی نداشت، گفت: تنها دستاورد برجام که می‌توان به آن تکیه کرد این است که برای عده‌ای که آمریکا را کدخدا می‌دانستند و به مردم نشان داد که آمریکا قابل اعتماد نیست.

شریعتمداری; خزانه دولت دخل بقالی نیست/ برجام برای ما چیزی نداشت/ کدام کاسب تحریم اصرار بر حذف تحریم‌ها می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری صبح قزوین ، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در برنامه نگاه یک به بررسی عملکرد آمریکا در قبل و بعد از برجام و همچنین بدعهدی‌های آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسئله فیش‌های حقوقی و... پرداخت و در ابتدای این برنامه روز خبرنگار و هفته کرامت را تبریک گفت.

وی درباره اینکه فردی رسانه‌ای است یا سیاسی؟ گفت: معمولا کسی که در کار رسانه و مطبوعات است، به طور طبیعی در عرصه سیاسی نیز ورود دارد و این دو از هم قابل تفکیک نیستند.

شریعتمداری درباره اینکه آیا اصحاب رسانه از احترام لازم در بین صاحبان قدرت برخوردارند؟ گفت: کار خبر و خبرنگاری از آن جا که گزارش واقعیات است و نوعی خدمت است، طبعا در برخی مواقع با چالش‌هایی روبرو می‌شود، خبرنگار باید شجاع باشد و جسارت کار داشته باشد.

*خبرنگاری با پشت میز نشستن و زیر کولر لم دادن سازگار نیست

وی اضافه کرد: خبرنگاری با پشت میز نشستن و زیر کولر لم دادن سازگار نیست و آنچه تحت عنوان کپی - پیست مطرح است، کار خبرنگاری نیست. خبرنگار باید وارد معرکه شود. مثلا در مورد حقوق‌های نجومی که الان اشاره کردید، ما وارد موضوع شدیم، یعنی اسنادی را به دست آوردیم که این اسناد سخت به دست آمد و بسیاری دنبال این بودند که ببینند این اسناد از کجا بیرون رفته است.

شریعتمداری گفت: مسئولی که پشت تریبون می‌آید و در تلویزیون و در مصاحبه‌ای از رسانه‌هایی که فیش‌های نجومی را مطرح کردند، تشکر می‌کند، البته برخی از آنها در پشت صحنه دنبال این هستند که چه کسی این فیش‌ها را لو داده است.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: این طبیعت کار است. مهم این است که شما کارتان را درست انجام داده باشید و از دایره حق بیرون نرفته باشید، برای مردم واقعا کار کرده باشید، واقعیات را وارونه، واژگونه و خدای نخواسته غیرواقعی تفسیر نکرده باشید. اگر قرار باشد کار خبرنگار این چنین باشد، طبیعتا چالش‌هایی پیدا می‌کند.

به گزارش صبح قزوین ، وی افزود: اما اگر خبرنگاری از این نوع باشد که هوا تار است تار می‌نوازد پس هوا می‌نوازد، دیگر مسئله‌ای نیست، نه سیخ می‌سوزد و نه کباب و هیچ اتفاقی این وسط نمی‌افتد.

شریعتمداری در پاسخ به این سؤال مجری که با توجه به اظهارات شما آیا خبرنگاران در بین مسئولان جایگاه و احترام ویژه‌ای را دارند؟ عنوان کرد: خبرنگاران در بین مردم جایگاه خوبی دارند و این جایگاه بستگی به این دارد که چگونه عمل می‌کنند. مثلا یک روزنامه و نشریه در فضای مجازی، وقتی یک رسانه به معنی عام خود به جای پرداختن به مسائل اصلی، حاشیه سازی کرده و اذهان را از مسائل اصلی منحرف می‌کند یا خدای ناخواسته برای برخی از جریانات کار جاده‌ صاف کنی انجام می‌دهد، طبیعی است که چنین افرادی قابل احترام نیستند و آنگونه که باید مورد احترام نیستند، ولی این جایگاه معتبر و خوبی است.

به باور مدیر مسئول روزنامه کیهان اگر رسانه مطلوبی باشید، باید از مطلوبیت خودتان نشانه‌ها و شواهدی را ارائه دهید. ممکن است بعضی وقت‌ها آن چیزی که ارائه می‌کنید برای برخی در همان زمان قابل درک نباشد، ولی اگر راه را درست انتخاب کرده باشید بعد از مدتی به نقطه مطلوب می‌رسید.

* بسیاری از رسانه‌ها به فیش‌های حقوقی نپرداختند و از آن دفاع هم کردند

شریعتمداری درباره اخلاق رسانه‌ای و این سوال مجری که برخی از رسانه‌ها بی اخلاقی می‌کنند نیز گفت: اخلاق رسانه‌ای چیزی بیرون از اخلاق به مفهوم واقعی و مفهومی که در جامعه است و تعریفی براساس مبانی اسلامی دارد، نیست. ولی وقتی وارد رسانه می‌شود به اقتضای کار رسانه خرد می‌شود و در جایگاه‌های مختلف تعاریف خاص خود را پیدا می‌کند.

وی در خصوص اظهارات خرازی که گفت «رسانه‌ها همه به فیش‌های حقوقی پرداختند»، گفت: من می‌گویم این گونه نیست، بسیاری از رسانه‌ها به فیش‌های حقوقی نپرداختند و بالعکس از فیش‌های نجومی دفاع هم کردند. حداقل این است که می‌گویند روزنامه‌نگار سندش با خودش است. دیوار حاشا برای روزنامه‌نگار بلند نیست، چون همه آنچه می‌گوید مضبوط و ثبت شده است و می‌توانند به آن مراجعه کنند.

این فعال رسانه‌ای افزود: وقتی فیش‌های حقوقی را مطرح و حتی تصویر آن را منتشر کردیم بسیاری از این روزنامه‌ها به حمایت از دولت به ما حمله کردند و توجیهاتی هم برای آن داشتند مثلا گفتند این شکل قانونی دارد، اینکه شما می‌خواهید موضوع را منحرف کنید و با دولت مخالفت می‌کنید و اینکه این افراد کارآفرین هستند و اگر از کار کنار بروند در حوزه‌ای که کار می‌کنند و فاجعه‌ و ثلمه‌ای ایجاد می‌شود. بحث‌هایی از این چنین بود بعدها وقتی که موضوع یک کمی جلوتر رفت، بعدها برخی‌ها پرداختند از نوع حزب ایران نوین پاینده بود یک کمی هم حزب مردم زنده باد. کامل وارد نشدند.
*صاحبان فیش‌های حقوقی چوپان بودند و انتظار نمی‌رفت به بیت‌المال دستبرد بزنند

شریعتمداری درباره سه هزار میلیارد تومان که خرازی به آن اشاره کرد نیز گفت: آنها دزد بودند کار دزد، دزدی است. آنها گرگ بودند، کار گرگ حمله به گله و دریدن گوسفندهاست، از آنها انتظاری نیست. ولی صاحبان فیش‌های حقوقی چوپان بودند، از آنها انتظار نمی‌رفت که به بیت المال دستبرد بزنند و به اموال عمومی دست درازی کنند. آنها دزد بودند و با آنها برخورد شد و بعد هم گرفتند و حتی اعدامی هم داشتند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: ما قبل از همه به مسئله سه هزار میلیارد تومان پرداختیم، سندش هم هست حتی نام بانک«تات» را بردیم و میزان سرمایه آن را نیز گفتیم؛ اما اینکه سه هزار میلیارد مبلغ سوء استفاده شده است،‌ این را نمی‌دانستیم، فقط می‌دانستیم، مبلغ بسیار بسیار کلانی است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: همان موقع برخی از همین روزنامه‌ها که وقتی به فیش‌های نجومی پرداختیم، حمله کردند چرا می‌پردازید،‌ همان موقع از آنها حمایت می‌کردند.

به گزارش صبح قزوین ، شریعتمداری گفت: احتمالا آقای خرازی در جریان باشند و یادشان باشد که آقایان می‌گفتند آقای مه‌آفرید که متهم اصلی سه هزار میلیارد تومان بود، کارآفرین است و می‌گفتند چرا باید مجازات شود و باید از آن استفاده شود. یا آن کسی که کلی به برخی روزنامه‌ها کمک کرد. آقای شهرام جزایری به کلی از رسانه‌ها کمک‌های کلان کرده است.

وی مسئله فیش‌های حقوقی فقط مسئله مبالغی که این آقایان به غارت بردند نیست مسئله‌ای فراتر از این است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: این افراد شایستگی ندارند در چنین جایگاهی حضور داشته باشند.

وی خطاب به خرازی گفت: روزنامه‌نگار سندش با خودش است و نمی‌تواند حاشا کند. احمدی‌نژاد دولتی است که شما انگشت کوچک آن هم نمی‌شوید. آن زمانی که ما انتقاد کردیم تعجب می‌کنم شما در ایران نبودید بنده را به این خاطر دو بار دادگاه بردند. اتفاقا آن موقعی که ما انتقاد می‌کردیم، شماها و دوستانتان به به و چه‌چه می‌کردند.

شریعتمداری افزود: از اول ما دادگاه رفتیم و گفتیم چرا آقای فلانی را به کار گرفتی و در کیش فلان هتل را ساختی. یا شما در ایران نبودید یا روزنامه‌ها را نخواندید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما به آقای روحانی و معاون اول ایشان احترام می‌گذاریم. آیا تا به حال با این نجومی‌ها برخورد کردند؟ آقای نوبخت روز اول می‌گوید من به خاطر این حقوق کلانی که آقای فلان گرفته که گفتند اسم نبرید، من از مردم عذرخواهی می‌کنم چند روز بعد می‌گوید ایشان ذخیره نظام و بزرگ‌ترین امانتدار هستند.

وی گفت: برخی نزدیکان آقایی که اسم بردید باید با آن برخورد می‌شد.

شریعتمداری اضافه کرد: اینکه گفتید هفتصد هشتصد میلیارد. من از شما تعجب می‌کنم. منظور شما درآمدهای نفتی دو دولت است. از شما تعجب می‌کنم این حرف را اگر عوام بزند مهم نیست، ولی از شما بعید است.

وی افزود: سازمان برنامه را منحل کردند به جای خود بروید بررسی کنید. خزانه دولت که دخل بقالی نیست که بقالی دست کند در دخلش و بگوید هوشنگ برو دو دست چلوکباب بیاور. این همه در آن مدت خدمات عمرانی که در کشور شد، چرا اینها را نمی‌بینید. بعدا چه شده است؟ هیچ اتفاقی.

شریعتمداری افزود: من سند می‌دهم آقای خرازی هم سند بدهند.

وی در پاسخ به اظهارات خرازی گفت: آنها که به زندان افتادند، وطن فروشی کردند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان عنوان کرد: خواهشم این است که آقای خرازی سند بیاورند.

شریعتمداری درباره برخورد گفت: زمانی که رئیس جمهور به آقای جهانگیری نامه نوشت نامه را منعکس کرده و تقدیر کردیم که این اقدام شایسته صورت پذیرفته و امیدوار بودیم بقیه با رئیس جمهور همراهی کنند. بعد فیشی منتشر شد که یکی از این آقایان مبلغ صدها میلیارد تومانی را پاداش غیر موجه گرفته است. اسم نمی‌برم.

وی افزود: فلان آقا را اول برکنار می‌کنند بعد می‌شود عضو هیأت مدیره شرکتی که از آن برکنار شده است. اینها پاسخ می‌خواهد.

این فعال رسانه‌ای افزود: هم مردم و بقیه منتظریم چنین اقداماتی صورت بپذیرد. دولت نهم که سر کار آمده بود تا چند ماهی بحث را مطرح می‌کرد، فلان مشکل برای دولت قبل است یکی از آقایان گفت این کار نهایتا شش ماه بعد از شش ماه نهایتا خودت چه کار می‌کنی.

وی گفت: دولت قبل بروید بگیرد بگویید اگر فیش‌های حقوقی دارید ما می‌زنیم اگر می‌خواهید رد گم کنید یک چیز دیگر است. معتقدم دو دو تا چهار تا به صورت مستند به آن بپردازیم. اگر خدمات دولت قبلی است بپردازیم.

به گزارش صبح قزوین ، شریعتمداری درباره برجام گفت: سال 82 که البرادعی آمد گفته بودیم ما باید از ان پی تی خارج شویم و پیش بینی کرده بودیم که پرونده ما را به شورای امنیت می‌برند.

وی افزود: روحانی گفت آقای جک استروا به پشت من زد گفت این چه امتیازی است مجلس ششم یک طرح سه فوریتی داده که دولت را ملزم کند به اجرای پروتکل. در همان مجلس ششم یکی از آقایان نماینده آمد پشت تریبون در حالی که آمریکایی‌ها آن زمان به شدت ما را تحت فشار قرار داده بودند که دنبال تولید سلاح هسته‌ای است. ایشان پشت تریبون آمد و گفت ما 19 سال به دنیا دروغ گفتیم، آقای کروبی به آن گفت چرا تو حرف اسرائیل را می‌زنی؟

شریعتمداری با اشاره به تیتر روزنامه‌ها در روز اجرای برجام عنوان کرد: اینها فضاسازی می‌کنند. ما هم فضاسازی‌ می‌کنیم.

وی در پاسخ به خرازی که گفت شما موافق تحریم بودید، گفت: کدام کاسب تحریم است که اصرار کند تحریم‌ها حذف شود. آدم باید چیزی بگوید که جایگاهی داشته باشد. معتقدم برجام برای ما چیزی نداشت، تنها دستاورد برجام که می‌توان به آن تکیه کرد این است که برای عده‌ای که فکر می‌کردند و آمریکا را کدخدا می‌دانستند، به همه ملت نشان داد آمریکا قابل اعتماد نیست.

مدیر مسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد: الان راکتور اراک را بتن ریختیم. یا می‌گویند اورانیوم سه و هفت دهم درصد را می‌دهیم کیک زرد را می‌گیریم. کیک زرد فلوئور اورانیوم است که بگیریم به هگزا فلوئور اورانیوم تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از تحریم‌ها برداشته نشده است. تحریم‌های بانکی سر جایش است. تحریم‌های دیگری که آمریکایی ها قول دادند برنداشتند. این تفاوت‌ها را ببینید. مردم می‌بینند.

شریعتمداری افزود: سوئیفت باز است ولی پذیرفته نمی‌شود. بانک مربوطه قبول نمی‌کند و هیچ ال سی باز نمی‌شود. آقای روحانی روز اول برجام گفت هزار ال سی گشایش یافت ما تعجب کردیم روز یکشنبه بود بعدا اصلاح کردند گفتند قرار بوده هزار ال سی گشایش یابد. دو بانک یکی در آلمان و یکی ایتالیا با ما کار می‌کنند.

وی افزود: ما هیچ چیز به دست نیاوردیم.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اظهارات روحانی درباره لغو تمام تحریم‌های اقتصادی، مالی و ... حتی تحریم تسلیحاتی کنار گذاشته می‌شود، گفت: هیچ کدام از این تحریم‌ها لغو نشده است. آقای سیف رفت آمریکا گفت تقریبا دستاورد برجام هیچ بود من می‌گویم تحقیقا هیچ بود.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره دستاوردهای برجام عنوان کرد: می‌گویند از دستاوردهای برجام این است که ما آب سنگین می‌فروشیم، ما را مجبور کردند آب سنگین بفروشیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد: اینکه اتفاقات مهمی افتاده است، ملاک نیست، سند ارائه دهند.

شریعتمداری دوباره عنوان کرد: آقای خرازی باید برای مطالبی که گفتند سندی ارائه دهند.

وی درباره صادرات نفت گفت: پول نفتی که ما صادر می‌کنیم برنمی‌گردد میماند آنجا و جزو اموال بلوکه شده است تا یک روزی برگردد. حتی برای دانشجویان پول را به صورت اسکناس می‌بریم.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: 1229 قطعنامه تحریمی بود.

وی افزود: در خصوص اینکه قطعنامه‌ها موهبت الهی است را ما نگفتیم امام گفتند و این دوره حضرت آقا گفتند.

شریعتمداری گفت: چه کسی می‌گوید ما با آی آر هشت کار می‌کنیم؟ شما به تحقیق و توسعه اشاره کردید گاز نجیب چیست به جای آن آب هویج می‌گرفتیم.

وی همچنین عنوان کرد: قطعنامه 2231 شش قطعنامه قبلی را تجمیع کرده است.

وی در پاسخ به صحبت خرازی که گفت شما کشور را به اینجا کشاندید، گفت: کشور را من به اینجا نکشاندم آنهایی که آمدند وطن را بفروشند به اینجا کشاندند

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: کسی که می‌گوید ظرفیت تولید ما در حد آبگوشت بزباش است.

وی به خرازی گفت: نمی‌شود شما از این طرف حمایت می‌کنید و زمانی موقع پاسخگویی است می‌گویید به من ربطی ندارد.

وی خطاب به خرازی پرسید: آیا این برای ما عزت است که آمریکایی‌ها دائم را توبیخ و تحقیر کنند. درباره تحریم ویزا چه می‌گویید؟

شریعتمداری در پاسخ به خرازی افزود: باز سؤالم این است که چرا الان ترامپ و کلینتون باید از برجام ناراحت باشند؟ مگر آنها چیزی به دست نیاوردند. اوباما می‌گوید ما با غلاف اسلحه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم. خانم کلینتون می‌گوید ما بدون شلیک یک گلوله موفق شدیم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: کلینتون اینگونه می‌گوید و اینها سند است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکایی‌ها سال 2011  اعلام کردند ما وارد جنگ نیابتی نمی‌شویم. واشنگتن پست 2009 اعلام کرد ما عراق را به یاران امام خمینی سپردیم. سعود الفیصل به آمریکایی‌ها می‌گوید شما عراق را در سینی طلا به ایران تحویل دادید.

 

 

 

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان