۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کاستی‌های برنامه ششم توسعه باید رفع شود/ لوایح خروج از رکود باید به مرحله اجرا برسند/با بودجه عمرانی کنونی به رشد ۸ درصد نمی‌رسیم
کد خبر: ۲۱۱۴۸۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کاستی‌های برنامه ششم توسعه باید رفع شود/ لوایح خروج از رکود باید به مرحله اجرا برسند/با بودجه عمرانی کنونی به رشد ۸ درصد نمی‌رسیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لوایح و طرح‌های تصویب شده درباره خروج از رکود به معنای پایان کار نیست و باید به مرحله اجرا برسد.

کاستی‌های برنامه ششم توسعه  باید رفع شود/ لوایح خروج از رکود باید به مرحله اجرا برسند/با بودجه عمرانی کنونی به رشد ۸ درصد نمی‌رسیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، نشست رئیس مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران پارلمانی رسانه‌های مختلف عصر امروز در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور در رسانه‌ها وجود دارد و مسیر خوبی تشخیص داده شده است که این موضوع باعث شد ناهمواری‌ها به سمت مسیر بهتر هدایت شوند.

وی افزود: در خصوص رکود اقتصادی باید بگویم آنچه که تاکنون در مجلس فکر می‌کردیم در شرایط بحرانی باید تصمیم‌گیری شود، تاکنون انجام شده و موارد و قوانینی که لازم بود به تصویب رسید تا فضای کسب‌وکار را بهتر کند،‌ لذا مصوبه و لوایحی که در این زمینه لازم بود تصویب شد، البته این به معنای پایان کار نیست و باید به مرحله اجرا برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید پیگیری کرد که لوایح و طرح‌هایی که در زمینه خروج از رکود به تصویب رسیده در زمینه اجرا نیز به‌نحو مطلوب انجام شود، همه باید کمک کنیم که دولت در این زمینه موفق شود و شرایط را برای کارآفرینی فراهم کند. در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد.

لاریجانی بابیان اینکه فضای کسب‌وکار فضای مطلوبی نیست، عنوان کرد: سرمایه‌گذار سعی می‌کند در این فضای نامطلوب و در این غبارآلودگی سرمایه‌گذاری وارد کار نشود، به‌ویژه در شرایط پسابرجام و تحولات منطقه به‌گونه‌ای می‌‌دمند که سرمایه‌گذاری در ایران انجام نشود که بخشی از حل این مشکل برعهده وزارت خارجه و هیأت نظارت به مسائل هسته‌ای است و بخش دیگر آن برعهده فضای داخل کشور است که تلاش کنیم فضای فعال شدن سرمایه‌گذاری در کشور به وجود آید. نقش وزرا در این میان بسیار پررنگ است، البته به‌صورت کلی به سمت بهبود در حال حرکت هستیم، اما باید شتاب بیش‌تری در این زمینه داشته باشیم.

وی برهمین اساس اضافه کرد: با توجه به میزان فارغ‌التحصیلان و بیکاران در کشور باید یک عزم ملی صورت گیرد تا فضای کسب‌وکار فعال شود. لذا مجلس نیز از بعد نظارتی این موضوع را پیگیری کرده و دولت نیز اگر لازم می‌بیند در این زمینه لایحه‌ای ارائه دهد، آن را به مجلس تقدیم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص مسائل بانکی نیز باید بگویم در حوزه بانکی موارد و مشکلاتی وجود دارد که باید در کمیسیون‌های تخصصی و مربوطه مجلس مطرح و پیگیری شود.

لاریجانی در خصوص برنامه ششم توسعه نیز عنوان کرد: امیدواریم بهبود مسائل اقتصادی در برنامه پنج ساله ششم توسعه خود را بیش‌تر نشان دهد و در این برنامه پنج ساله صادرات رونق بیش‌تری داشته باشد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در برنامه ششم توسعه کاستی‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود و اگر نیاز به اصلاح دارد باید هرچه زودتر انجام شده تا به‌صورت مشترک به نتیجه برسیم.

وی درباره قانون مطبوعات گفت: این قانون دارای چارچوب‌های مشخص و خوبی است، همچنین لایحه طرح جامع رسانه را دولت باید ارائه می‌داد که تاکنون اقدام به این کار نکرده است، البته یک طرح در کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح شد که هنوز هم وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: مشکلات رسانه‌ها واضح و روشن است، ولی به‌جای اینکه تکرار مکررات باشد، باید در حقیقت دید موضوعات اصلی و مشکلات کدام است که آن مشکلات کلیدی و مشخص را حل کرد. به‌جای طرح گسترده و جامع که بسیاری از آنها در گذشته هم وجود داشته، باید آن چند مورد اصلی موردبررسی قرار گرفته و حل شوند؛ چراکه مشکلات رادیو و تلویزیون در چند جای مشخص و روشنی است. من مخالف طرح جامع رسانه نیستم،‌ اما به‌شرطی که موارد موجود در آن تکراری نباشد و به مشکلات اساسی رسانه‌ها پرداخته باشد، مانند بیمه خبرنگاران که هر ساله تکرار می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. دولت باید در این زمینه لایحه‌ای ارائه داده و منابع آن را تأمین کند تا به‌صورت جدی به آن پرداخته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیگر مشکلات و موارد آسیب‌پذیر در رسانه‌های مختلف، یادآور شد: اصحاب رسانه با کمک وزارت ارشاد باید موارد اصلی و آسیب‌پذیر مانند ضمانت‌های شغلی و مسائل بیمه‌ای را مطرح و دنبال کرده تا به‌صورت ریشه‌ای به آن پرداخته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص هیأت نظارت در مطبوعات، گفت: هیأت نظارت و دادگاه مطبوعات اختیارات روشنی دارد و در خصوص مسائل و مواردی که اخیراً در خصوص نشریه‌های مختلف شنیدم را حتماً در جلسه‌ای مطرح و پیگیری خواهم کرد.

لاریجانی همچنین یادآور شد: تردیدی نیست که مسائل کشور امروز از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده که چندوجهی شده است. در کل نظام این گرفتگی که در مسائل بین‌المللی وجود دارد باید باز شود که البته مسئله هسته‌ای بخشی از آن است، جمهوری اسلامی گام عاقلانه‌ای در این زمینه برداشت و درست عمل کرد، مسئله هسته‌ای ما موضوع کمی نبوده و پیچیده است و همواره تلاش می‌شود که آن را تحریف کنند، البته راه‌های مبارزه با آن وجود دارد که بخشی از این راه‌ها در کشور انجام می‌شود و تا حدودی این کار انجام شده است، ولی دست‌اندازهایی هم وجود دارد.

وی با اشاره به تحولات منطقه عنوان کرد: در شرایط منطقه‌ای جمهوری اسلامی بسیار مطلوب عمل کرد و همواره ثبات قدم داشت، کشور ما با یک روحیه انقلابی و دقیق همواره در تحولات منطقه پیش می‌رود، البته مسائل مهم داخلی و موارد پیرامونی باید به‌صورت دقیق مورد پیگیری قرار گیرد. حواس‌ها باید جمع باشد و مسائل امنیتی با دقت موردتوجه قرار گیرد و تیزبینی شما رسانه‌ها در این زمینه کمک می‌کند تا بنیه دفاعی کشور تقویت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مسائل داخلی ما دارای ثبات خوبی است، خاطرنشان کرد: در مسائل داخلی باید به دو بخش اصلی اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی توجه کرد، موضوع اقتصادی همچنان باید اولویت کشور باشد، با حوصله و دلسوزانه باید به موضوعات توجه کرد، تعجیل در این زمینه ممکن است جواب ندهد، ولی روند کارهای رسانه در این زمینه مهم است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اقتضا می‌کند که توجهات مرتب به این بخش‌ها جلب شود تا فضای امیدوارانه در کشور به وجود‌ آید. در حالت یأس و ناامیدی کارها پیش نمی‌رود، گاهی جنجال‌هایی در کشور به وجود می‌آید و حساسیت‌های بیش‌ازحد نسبت به مسائل اقتصادی ذهن‌ها را به سمت دیگری می‌برد که ممکن است بخشی از آنها از سر خط‌وخطوط باشد. در برخی از این مسائل اگر کمک همگانی نباشد، کاری از پیش نمی‌رود که یکی از آنها مسئله هسته‌ای و دیگری موضوع صادرات است.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: اگر ما بخواهیم رشد 8 درصد داشته باشیم با این میزان بودجه عمرانی نمی‌توانیم رشد داشته باشیم. طبق آمارها بیش از 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که اگر هراس داشته باشیم و تکلیف‌ها مشخص نباشد این مبلغ در بانک‌ها به‌صورت سپرده گذاشته می‌شود، ولی اگر سرمایه‌گذاران بدانند یک همفکری و انگیزه‌ای در این زمینه وجود دارد، قطعاً وارد بخش سرمایه‌گذاری خواهند شد. اگر سرمایه‌گذار از راه قانونی سرمایه‌گذاری کند، کشور ایران فضای امنی برای این موضوع است، لذا نباید مباحث کاذب در کشور به وجود‌ آید. فضای کسب‌وکار نیاز به کارآفرینی دارد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور گفت: اگر ببینید همه می‌گویند مهم‌ترین مشکل کشور اقتصاد است، اما با ورق زدن روزنامه‌ها و مجلات، آیا اقتصاد اولویت اصلی است؟ با خواندن خبرها چنین مسئله‌ای به ما دست نمی‌دهد و این مربوط به این دولت و مجلس و یا دولت و مجلس گذشته نیست.

رئیس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی یکی از موارد مهمی است که رادیو و تلویزیون و مجموع رسانه‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند، یکی از آسیب‌های ما این است  که 70 درصد مردم ما شهرنشین هستند که معلوم نیست این موضوع به نفع کشور است یا خیر و یکی از دلایل آن عدم وجود زمینه مناسب برای کار و شغل است. در مجلس شورای اسلامی نیز چند طرح در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها مدیریت روستا است، لذا باید زمینه‌هایی فراهم شود که روستائیان از سازوکار مطلوب برخوردار شوند؛ چراکه با مسکن نمی‌توان علاج کرد.

لاریجانی افزود: ما همیشه می‌گوییم دولت باید برنامه داشته باشد و بدون برنامه امور آن به یک روزمرگی دچار می‌شود، در مجلس ما استراتژی‌هایی را در این زمینه تعیین کردیم که به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

وی با طرح این سؤال که آیا رسانه‌های گروهی نباید برنامه بلندمدت داشته باشند، تصریح کرد: رسانه‌ها نباید منتظر بنشینند تا ببینند دیگران چه می‌گویند. اگر رسانه‌ها مسائل اصلی را شناسایی کرده و آنها را دنبال کنند و با نگاه ملی آن را پیش بگیرند دیگران را هم به کار خواهند گرفت، اما اگر رسانه‌ برنامه‌ای بلندمدت نداشته باشد، منتظر می‌شود ببیند دولت و مجلس چه می‌گویند، رسانه باید برنامه بدهد و پیگیر باشد و بقیه را به کار بگیرد. توصیه‌ای که به رسانه‌ها دارم که اولویت‌های ابعاد مختلف را شناسایی و مشخص کنند و در این زمینه برنامه داشته باشند، ممکن است در این زمینه از ما هم کمک و مشورت بخواهند، ما می‌توانیم در این زمینه رسانه‌ها را کمک کنیم.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان