۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نظر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره نطق تلویزیونی روحانی
کد خبر: ۲۱۱۰۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۴ ساعت: ۱۶:۵۹ ↗ لینک کوتاه

بعد از گفت و گوی تلویزیونی سه‌شنبه شب روحانی؛

نظر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره نطق تلویزیونی روحانی

برخلاف عده‌ای از فعالان سیاسی اصلاح طلب که معتقدند رئیس‌جمهور در گفت و گوی تلویزیونی سه‌شنبه شب خود، خوب عمل کرد، تعدادی دیگر به شدت از این گفت و گو اعلام نارضایتی کردند.

نظر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره نطق تلویزیونی روحانی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، روزنامه آفتاب یزد امروز پنج‌شنبه 95/5/14 در گزارشی نظر فعالان سیاسی و رسانة ای اصلاح‌طلب را در خصوص گفت و گوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم جویا شده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

 

صادق‌ زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران: فکر می‌کنم آقای روحانی باید خیلی محکم‌تر درمورد برجام صحبت می‌کرد تا اگر انتظارات و توقعاتی در رابطه با برجام وجود داشت و تاکنون برآورده نشده برطرف شود. انتظار می رفت آقای روحانی مقداری به مسائل اقتصادی جدی تر و عمیق تر بپردازد و این که سعی کند به گونه ای رفتار نماید که آزردگی خاطر در جریانات سیاسی به وجود نیاید.

آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت: به نظرم رئیس جمهور سعی می‌کرد به طوری صحبت کند که همه مخاطبین صدا و سیما را مخاطب خود بدانند من این گفت‌وگو را از گفت‌وگوهای قبلی مثمرثمرتر می‌دانم.

علی تاجرنیا نماینده مجلس ششم: در مجموع از سخنرانی رئیس جمهور در مقابل دوربین صدا و سیما راضی نیستم چرا که آقای روحانی نتوانست موافقانش را راضی کند نه بر دهان مخالفانش مهر سکوتی بزند. بنا بود ایشان بعد از 6 ماه با مردم سخن بگوید اما کاملا به کلی گویی پرداخت و در مورد وقایعی که در این 6 ماه بر سپهر سیاسی کشور جاری شد سخن نگفت. این را من می‌گویم که حامی دولت هستم، آقای روحانی بسیار ضعیف عمل کرد.

پژمان موسوی، دبیر گروه فرهنگی روزنامه ایران: گرچه من به عنوان روزنامه‌نگار دوست داشتم کمی شفاف‌تر  صبحت می‌کردم و آن مسائل را باز می‌کرد و از آنها سخن می‌گفت. با این حال من فکر می‌کنم روحانی خیلی هم فراتر از استاندارد و چارچوب خود صحبت نکرد و یا کمتر از آن. او همانند همیشه که سعی کرد هم جانب احتیاط را رعایت کند و هم وزانت خاصش حفظ شود.

سرگه بارسقیان، سردبیر سایت دیپلماسی ایرانی: اینکه رئیس جمهور با زبان آمار و نمودار صحبت کرد اقدام پسندیده‌ای است ولی حداقل مردم انتظار گفت‌وگوی صمیمانه‌تر و با اشارات صریح‌تر به شبهات دارند که از این فرصت چنانکه باید استفاده نشد. منظورم ورود  به موضوعات مناقشه برانگیز و چالشی و پاسخ به ادعاهای مخالفان نیست بلکه حتی در حوزه‌های موفقیت دولت نیز چنانکه باید نتوانست به شرح دستاوردها بپردازد و صرفا به ارائه آمار بسنده کند. در حالی که آمار بدون آثار اثرگذار نیست.

عبدالله ناصری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان: با وجد آنکه آقای روحانی سخنران بسیار خوبی است اما در گفت‌وگویش با مردم انتظار مردم به عنوان شهروند را نتوانست برآورده کند، چون در این مدت زمانی که با مردم سخن می‌گفت صحبت‌های بسیار تکراری را بیان کرد و از این جهت انتظار دیگری از ایشان بود، بخصوص بعد از افشای فیش‌های حقوقی‌ نجومی که در جامعه انعکاس یافت لازم بود رئیس جمهور به زبان مردم سخن بگوید و توضیح دهد که منشا آنها از کجا آمده است یا در مباحث اقتصادی نیز ایشان کاملا به کلی‌گویی روی آورد و گفت که دستگاه‌هایی که حافظ تمامیت ارضی کشور هستند نباید فعالیت اقتصادی کنند، ایران این سخنان کاملا شعاری است و همیشه هم به آن اشاره شده است. آقای احمدی‌نژاد هم زیاد از این حرف‌ها می‌زند جامعه انتظار بیان مسائل جدید‌تری دارد.

ثمینا رستگاری روزنامه‌نگار: مهمترین کاری که آقای روحانی کرد این بود که به دفاع از خود نپرداخت بلکه کارهایی را که انجام داده بود برشمرد به هر حال مخاطب او 80 میلیون نفر است که لزوما طرفدار روحانی نیستند در نتیجه گفت‌وگوی تلویزیونی با سخنرانی در سفر استانی و میتینگ انتخاباتی متفاوت است. هر چقدر هم که مجریان تلاش کردند نتوانستند او را عصبانی کنند. در مجموع من موافق هم رفتار و هم فحوای صحبت‌های ایشان در این گفت‌وگوی تلویزیونی بودم.

جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت: آقای روحانی پیش از آنکه دلایل اثباتی را برای تایید عملکردش ذکر کند پیشتر می‌بایست ضعف و نواقص موجود و همینطور موانعی که در مدت 3 سال گذشته پیش رویش بوده را عنوان می‌کرد. این گفت‌‌وگوی او بسیار شعاری بود و نتوانست عوامل وقایع رخ داده در سه ماه اخیر را توضیح دهد. از این جهت نوع نگاه مردم به او هم ممکن است تغییر کند چون روحانی نتوانسته به زبان آنها سخن بگوید و دلایل ضعف‌ها و مشکلات موجود را بیان نکرده است.

محمدصادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار: آقای رئیس جمهور می‌توانست به مسائل بهتری بپردازد از جمله دلایل و انگیزه‌های جریان مقابل دولت را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری دوره آینده توضیح دهد. او می‌توانست نقاط قوت این دولت را بیان کند و بگوید که همسو با چه جهتی حرکت می‌کند،‌گزارش کار دولت وظیفه سخنگوی دولت است.

حسن رسولی، عضو بنیاد باران: صحبت‌های روحانی پیام‌آور وحدت در سطح مسئولان کشور بود و سعی داشت بدون عصبانیت و آرامش با مردم سخن بگوید ولی از یکسو با توجه به فاصله زمانی 6-5 ماهه‌ای که از گفت‌وگوی قبلی ایشان با گفت‌وگوی سه‌شنبه شبشان می‌گذشت به هجمه‌های سنگینی که با اهداف انتخاباتی طی ماه‌های اخیر متوجه دولت بود به نظر من برخورد آقای رئیس جمهور منفعلانه و غیر تدافعی می‌‌نمود. نقص بعدی این بود که تقریبا هیچگونه ورودی به مسائل سیاست داخلی نداشت. ایشان با توجه به استراتژی که رقیب دولت در پیش گرفته می‌توانست کمی مقتدرانه سخن بگوید.

اشرف بروجردی، معاون سیاسی حزب اتحاد ملت: به طور کلی گفت‌وگوی خوبی با مردم داشت و مباحثی را مطرح کرد که تا حدودی برای جامعه روشنگر بود، ایشان خیلی شفاف صحبت کرد ولی بسیاری از حرف‌ها را مانند بغض فرو خورده پنهان نگه داشتند برای اینکه آرامش جامعه و حفظ منافع ملی برایشان ارجح‌تر بود.

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان