۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین شائبه جاسوس بودن برخی فارسی‌آموزان بنیاد تحت ریاست حداد عادل +واکنش رییس بنیاد
کد خبر: ۲۱۰۶۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۳ ساعت: ۱۱:۳۹ ↗ لینک کوتاه

حداد عادل پاسخ داد:

شائبه جاسوس بودن برخی فارسی‌آموزان بنیاد تحت ریاست حداد عادل +واکنش رییس بنیاد

غلامعلی حداد عادل وظیفه بنیاد سعدی را آموزش درست زبان فارسی عنوان کرد و گفت: پیدا کردن انگیزه‌های منفی زبان‌آموزان وظیفه دیگر دستگاه‌هاست که حتما کارشان را درست انجام می‌دهند.

شائبه جاسوس بودن برخی فارسی‌آموزان بنیاد تحت ریاست حداد عادل +واکنش رییس بنیاد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،غلامعلی حداد عادل وظیفه بنیاد سعدی را آموزش درست زبان فارسی عنوان کرد و گفت: پیدا کردن انگیزه‌های منفی زبان‌آموزان وظیفه دیگر دستگاه‌هاست که حتما کارشان را درست انجام می‌دهند.

نشست خبری هشتادوسومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی روز سه‌شنبه 12 مردادماه در بنیاد سعدی برگزار شد.

در این نشست غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی با اشاره به اینکه در این دوره تعدادی از فارسی‌آموزان از سراسر جهان به ایران سفر می‌کنند، گفت: بنیاد سعدی بنیادی است که سه، چهار سال از تأسیس آن گذشته و موسسه‌ جدیدی برای یکپارچه کردن فعالیت‌های آموزشی زبان فارسی به خارجی‌ها است.

او ادامه داد: در حال حاضر در سراسر جهان بیش از 200 کلاس آموزش زبان فارسی داریم که توسط بنیاد سعدی پشتیبانی می‌شود و زیر نظر ما است. شاید به همین تعداد هم دانشگاه در سراسر دنیا وجود دارد که در آن‌ها زبان فارسی تدریس می‌شود. همچنین در سراسر جهان افراد دیگری هم هستند که به صورت منفرد زبان فارسی را در دنیا آموزش می‌دهند.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه ما در بنیاد سعی می‌کنیم نرم‌افزارهای زبان‌آموزی و نیروی انسانی برای آموزش زبان فارسی تربیت کنیم، گفت: یکی از فعالیت‌های ما آموزش‌های کوتاه‌مدت برای کسانی است که فارسی می‌آموزند. مفصل‌ترین این دوره‌ها دوره‌های تابستانی است که روز پنج‌شنبه هفتادوسومین آن در دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح می‌شود.

او افزود:‌ برای شرکت در این دوره 514 نفر از 41 کشور تقاضای شرکت در دوره را داده‌اند. با بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم انتظار داریم حدود 200 نفر از این متقاضیان به ایران برسند و در این کلاس‌ها شرکت کنند. تعدادی از این افراد هم‌اکنون وارد ایران شده‌اند و بقیه هم ظرف امروز و فردا وارد می‌شوند. از این تعداد 110 نفر خانم و 90 نفر مرد هستند.

حداد عادل درباره ملیت شرکت‌کننده‌ها در این دوره گفت: فارسی‌آموزان در این دوره از کشورهایی همچون پاکستان، هند، تاجیکستان، انگلستان، فرانسه، آلمان، آمریکا، مجارستان، کلمبیا، الجزایر، استرالیا، چین و... هستند.

او اظهار کرد: این دوره از کلاس‌ها با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین حمایت شهرداری تهران برگزار می‌شود. محل اقامت فارسی‌آموزان نیز در مجموعه خوابگاهی دانشگاه علامه طباطبایی است.

رئیس بنیاد سعدی همچنین درباره چگونگی آموزش زبان فارسی به فارسی‌آموزان اظهار کرد: در ابتدای دوره یک امتحان تعیین سطح از فارسی‌آموزان گرفته می‌شود و پس از سطح‌بندی، آن‌ها به پنج سطح مختلف تقسیم می‌شوند و به آن‌ها فارسی تدریس می‌شود. صبح کلاس‌های فارسی‌آموزی برای آن‌ها برگزار می‌شود و بعدازظهرها آن‌ها به بازدید از مکان‌های فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی می‌روند. این برنامه در کنار آموزش زبان فارسی برای آشنا کردن آن‌ها با ایران و جامعه ایرانی است و مایلیم که آن‌ها در طول این دوره با فرهنگ ایرانی-اسلامی آشنا شوند. به همین منظور برنامه‌های بازدید مفصلی برای‌شان تدارک دیده‌ایم؛ بازدیدهایی از موزه دفاع مقدس، مجموعه کاخ‌های سعدآباد، برج میلاد، جماران، بوستان نهج‌البلاغه، موزه ایران باستان، دریاچه شهدای خلیج فارس و بازدید از بازارهای سنتی. همچنین ممکن است در برخی از برنامه‌های تلویزیونی شرکت کنند. سال گذشته فارسی‌آموزان در برنامه «خندوانه» تلویزیون شرکت کردند که بازتاب خوبی داشت.

او گفت: فارسی‌آموزان یک سفر سه‌روزه هم به اصفهان خواهند داشت که در این سفر شهرداری اصفهان و دانشگاه اصفهان با ما همکاری می‌کنند.

وی همچنین بیان کرد: بنیاد سعدی برای پیش‌برد اهداف خود کتاب‌های درسی خاصی برای فارسی‌آموزان تألیف کرده که برخی از آن‌ها منتشر شده و تعداد بیشتری از آن‌ها در دست تألیف است.

حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید حضور این فارسی‌آموزان در کشور در سال‌های گذشته باعث شده که برخی از آن‌ها در ادامه جاسوس از آب درآیند و برنامه‌های شما برای جلوگیری از این اتفاق چیست، گفت: هر دستگاهی باید وظیفه خودش را انجام دهد. کار وقتی درست انجام می‌شود که هر کسی وظیفه خودش را انجام دهد. وظیفه ما آموزش درست زبان فارسی است. پیدا کردن انگیزه‌های منفی زبان‌آموزان وظیفه دیگر دستگاه‌هاست که حتما کارشان را درست انجام می‌دهند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره کم بودن تعداد زبان‌آموزان گفت: در دو سال اخیر که بنیاد سعدی این آموزش‌ها را بر عهده گرفته صددرصد به تعداد آن‌ها اضافه شده است. در دوره‌های قبلی ما تعداد فارسی‌آموزان 100 نفر بود اما امسال این رقم به 200 نفر ارتقا پیدا کرده است و سعی هم می‌کنیم در آینده بیشتر شود؛ اما باید دانست مدیریت کردن بیش از این تعداد کار آسانی نیست ضمن اینکه ما محدودیت‌های بودجه‌ای داریم.

حداد عادل افزود: این تنها دوره‌ای نیست که ما در سال برگزار می‌کنیم و شاید مجموعا در سال 30 دوره کوتاه‌مدت فارسی‌آموزی در بنیاد سعدی برگزار می‌کنیم.

او افزود: نسل دوم و سوم ایرانیان مهاجر خارج از کشور از مخاطبان بالقوه ما در بنیاد سعدی هستند که برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در حال برنامه‌ریزی هستیم که سال آینده نظیر این دوره را برای نسل دوم و سوم خارج از کشور در بنیاد سعدی برگزار کنیم.

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مسئولان و همچنین بنیاد سعدی تمام مهمانان خارجی را که به ایران می‌آیند فقط به اصفهان می‌برند و آیا ایران فقط اصفهان است، گفت: ایران فقط اصفهان نیست، البته اصفهان نصف جهان است.

او در همین باره توضیح داد: ما محدودیت داریم و به این دلیل اصفهان را انتخاب کردیم. اصفهان هم نزدیک است و هم شهرت جهانی دارد و هم از برخی از شهرها امکانات بیشتری دارد وگرنه شمال کشور جذابیت‌های خودش را دارد و شیراز، مشهد، تبریز و دیگر شهرها هم اهمیت دارند اما ما یک انتخاب بیشتر نداریم، این است که تصمیم گرفتیم فارسی‌آموزان را در این دوره به اصفهان ببریم.

حدا عادل در پاسخ به سوال ایسنا درباره افق دید بنیاد سعدی از برنامه‌های فارسی‌آموزی خود گفت: سعی ما این است که شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها دو برداشت مثبت از ایران داشته باشند؛ یکی از حیث مدیریت و دیگر از حیث تصحیح تصویری که رسانه‌های استکباری از ایران در ذهن آن‌ها ساخته‌اند. فارسی‌آموزان وقتی به ایران می‌آیند و پیشرفت‌ها و امنیت ما را می‌بینند خود این بهترین تأثیر را در بازگشت به کشورشان دارد.

او همچنین در سخنانش به پشتیبانی رسانه‌ها از زبان فارسی تأکید کرد و گفت: رسانه‌ها خیلی می‌توانند زبان فارسی را پشتیبانی کنند. اهالی رسانه غیرت ملی خود را در این زمینه به کار گیرند.

همچنین رضامراد صحرایی معاون آموزشی بنیاد سعدی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازخورد و بازتاب فعالیت‌های سه، چهارساله بنیاد سعدی در حوزه فارسی‌آموزی به متقاضیان شرکت‌کننده در این دوره‌ها گفت: برای دیدن بازتاب تأثیر این برنامه‌ها در تقویت زبان فارسی کافی است اول دوره با زبان‌آموزان صحبت کنیم و زبان فارسی آن‌ها را با پایان دوره مقایسه کنیم.

او گفت: یک ماه حضور این فارسی‌آموزان در ایران و شرکت در کلاس‌های بنیاد سعدی حداقل ارزش یادگیری معادل 18 ماه زبان‌آموزی در داخل کشورشان است. ضمن اینکه کسی که به ایران می‌آید با عینک و زاویه دید دیگری از ایران به کشورش برمی‌گردد.

محمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی نیز درباره میزان هزینه‌های بنیاد سعدی گفت: هزینه‌های فارسی‌آموزان به این نحو است که آن‌ها خود بلیت رفت و برگشت به ایران را تهیه می‌کنند و در مدت بیست و چند روز هزینه‌ها بر عهده ما است.

همچنین سخایی معاون پشتیبانی بنیاد سعدی درباره بودجه بنیاد سعدی گفت: بودجه بنیاد حدود هفت میلیارد تومان تصویب شده ولی تا به حال 85 درصد آن تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/1404

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان