۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین شیرخشک‌های شماره ۲ و ۳ کشنده است بایدازداروخانه‌ها جمع‌آوری شود
کد خبر: ۲۱۰۶۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۳ ساعت: ۱۰:۵۷ ↗ لینک کوتاه

هشداررئیس فرهنگستان علوم پزشکی:

شیرخشک‌های شماره ۲ و ۳ کشنده است بایدازداروخانه‌ها جمع‌آوری شود

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه شیرخشک می‌تواند برای نوزاد کشنده باشد،‌ گفت: از وزارت بهداشت و معاونت دارو درخواست می‌کنیم که شیرخشک‌های شماره ۲ و ۳ را از سطح داروخانه‌های کشور جمع‌آوری کنند.

 شیرخشک‌های شماره ۲ و ۳ کشنده است بایدازداروخانه‌ها جمع‌آوری شود
به گزارش صبح قزوین ؛ علیرضا مرندی در همایش بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر اظهار داشت:‌ با درخواست وزارت بهداشت و حوزه علمیه قم قرار شده است که در امر فرزند‌پروری بعد معنوی را نیز بگنجانیم چرا که با توجه به این مسئله علاوه بر اعتقادات مذهبی، صفات و کرامات اخلاقی و انسانی بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه توجه به این مسائل از همان ابتدای تولد نتایج مؤثری را بر جای خواهد گذاشت،‌افزود: این مسئله سبب می‌شود که نسل‌های بعدی هر چه بهتر پرورش یابند که ان‌شاءالله با سرمایه‌گذاری بر روی کودکان نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: هر چه بیشتر بر روی مسئله بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کار کنیم،‌موفق‌تر می‌شویم، چه بسا اگر به جای اینکه تعداد زیادی بیمارستان بسازیم از بیماری‌ها پیشگیری کنیم بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.

مرندی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که بخشی از آن با ترویج تغذیه با شیر مادر محقق می‌شود به نوعی توجه به اقتصاد مقاومتی بوده و نتایج مطلوبی را بر جای می‌گذارد

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: مردم ما تشنه یادگیری هستند ولی متأسفانه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با مسائل نامناسب و غلط در مورد تغذیه با شیر مادر پر شده است،‌ لذا بسیاری از مادران و حتی پزشکان اطلاعات غلط از این شبکه ‌ها دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد:‌تغذیه نوزاد از همان ساعات ابتدایی تولد میزان مرگ و میر آنها را به شدت کم می‌کند در حالی که در شبکه‌های اجتماعی گاهی تبلیغاتی صورت می‌گیرد که خلاف واقعیت است.

مرندی گفت: به طور مثال در این شبکه‌ها گفته می‌شود برای درمان زردی نوزاد در ساعات ابتدایی مادر شیر خودش را به نوزاد ارائه ندهد و در واقع این نوعی شست‌وشوی مغزی برای ترویج استفاده از شیر خشک است.

وی تأکید کرد: هیچ غذایی بهتر از شیر مادر برای نوزاد نیست که این مسئله در نوزادان نارس بیشتر حائز اهمیت است این موضوع مد نظر کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفته و آنها در برنامه‌هایشان تلاش می‌کنند حتی یک قطره شیرخشک نوزادانشان مصرف نکنند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه ورد زبان بعضی از پزشکان شیرخشک است، گفت: برخی از بیمارستان‌ها ترویج شیر خشک می‌کنند که در واقع این بیمارستان‌ها دشمن کودک بوده و وزارت بهداشت نباید سخاوتمندی در مورد آنها به خرج دهد.

مرندی با تأکید بر اینکه باید شرایط حضور نوزادان در بخش مراقبت‌های ویژه برای نوزادان نارس به خوبی فراهم شود، گفت:‌قطره قطره شیر آغوز برای نوزاد اهمیت دارد و باید توجه داشت که شیر مادر نه تنها بهترین غذا بلکه بهترین دارو برای نوزاد است.

وی با بیان اینکه آغوز عامل دفاعی برای نوزاد به شمار می‌رود، گفت: شیر خشک می‌تواند برای نوزاد کشنده باشد در حال حاضر شیرخشک‌های شماره 1، 2 و 3 و ... داریم که از وزارت بهداشت و معاونت دارو خواهش می‌کنیم که شماره 2 و 3 شیرخشک را جمع‌آوری کنند چرا که همه انجمن‌های علمی نیز با توزیع این شیرخشک‌ها مخالف هستند.

مرندی خاطر نشان کرد: هر چقدر که مسؤولان وزارت بهداشت،‌اساتید و عامه مردم آموزش‌های بیشتری در ارتباط با مزایای شیر مادر داشته باشند،‌ تأثیر تبلیغ ویزیتورهای شیرخشک کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان