۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شورای هماهنگی روابط عمومی نظام است/تأثیر راهپیمایی ۱۳ آبان در روند مذاکرات هسته‌ای دیده شد/ نسل نو ما باید از جنایات منافقین در دهه ۶۰ آگاه شوند
کد خبر: ۲۱۰۴۶۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

شورای هماهنگی روابط عمومی نظام است/تأثیر راهپیمایی ۱۳ آبان در روند مذاکرات هسته‌ای دیده شد/ نسل نو ما باید از جنایات منافقین در دهه ۶۰ آگاه شوند

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: نسل نو ما باید از حوادث دهه ۶۰ باخبر شود، چرا که حوادث تلخی و تجارب سنگینی برای ما بود که بهای آن از دست دادن شهدای حزب جمهوری اسلامی و هم انفجار دفتر نخست‌وزیری بود. استکبار و منافقین در آن دوران چنین جنایاتی کردند.

شورای هماهنگی روابط عمومی نظام است/تأثیر راهپیمایی ۱۳ آبان در روند مذاکرات هسته‌ای دیده شد/ نسل نو ما باید از جنایات منافقین در دهه ۶۰ آگاه شوند

خبرگزاری صبح قزوین ؛ گروه سیاسی- سیده فاطمه موسوی و حامد صفائی- پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تبلیغ و اعلام مواضع نظام و مقابله با حرکت‌های انحرافی و اقدامات تبلیغاتی علیه نظام ضروری به نظر می‌رسید آن هم در شرایطی که برخی داخلی‌ها تلاش می‌کردند از تریبون نظام علیه آن استفاده کنند. آبخضر قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه «اوایل انقلاب در میدان آزادی و در روز عاشورا مراسمی با سخنرانی رئیس جمهور وقت آقای بنی‌صدر بود. در آنجا نسبت به انقلاب اسلامی و مسؤولین به خصوص شهید بهشتی خیلی تهاجم شد.» عنوان می‌کند همین مسئله باعث شد جمعی از علما خدمت امام (ره) بروند و برای مدیریت تریبون‌های نظام تصمیمی بگیرند.

با اینکه ارگان‌ها و نهادهایی چون شورای عالی تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات قم، واحد تبلیغات حزب جمهوری اسلامی و نهادهای دیگری وجود داشتند و به فعالیت می‌پرداختند، اما این ارگان‌ها و نهادها از هماهنگی کافی نسبت به یکدیگر برخوردار نبودند. برهمین اساس «حضرت امام (ره) نیز موافقت فرمودند که یک نهادی تشکیل شود که بتواند کار مراسم را مدیریت کند».

بر همین اساس بود که در تاریخ 12 مرداد 59 نهادی با عنوان دفتر هماهنگی تبلیغات اسلامی برای برنامه‌ریزی، هدایت و هماهنگی در اجرای مراسم رسمی و عمومی کشور و اعلان مواضع در موقعیت‌ها و شرایط خاص تشکیل شد. ازجمله مؤسسان اولیه‌ این شورا شهید بهشتی، شهید حقانی، شهید شیرازی، مهدوی کنی (ره) و آیات عظام جنتی، امامی کاشانی، موحدی کرمانی و افراد دیگر بودند. به اعتقاد آبخضر اینکه شورای هماهنگی تبلیغات توانست بصورت یک نهاد مستقل تشکیل شود که برای اقداماتش معطل دیگر نهادها نماند، بخاطر تدبیر، تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری بود که در آن زمان دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بودند.

پس از رسمیت یافتن دفتر، اعضا نام آن را به علت تشابه با دفتر هماهنگی رئیس‌جمهور به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تغییر دادند. ریاست سازمان از بدو تشکیل تا 1360 به عهده‌ی شهید حقانی بود و پس از شهادت وی، آیت‌الله احمد جنتی، ریاست شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده گرفته است. اصغر آبخضر نیز بعنوان قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این شورا حضور دارد.

بر همین اساس و به بهانه سالروز تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر آن شدیم تا با اصغر آبخضر قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی پیرامون اقدامات این شورا برای برگزاری مناسبت های ملی، مقابله با تبلیغات دشمنان، چگونگی استفاده از جوانان انقلابی، برنامه‌های این شورا برای انتقال شعائر اسلامی و رخدادهای انقلابی به نسل جدید انقلاب به گفت‌وگو بنشینیم.

پیش از این گفت‌وگو، اصغر آبخضر با حضور در خبرگزاری صبح قزوین و بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری با سید نظام الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری صبح قزوین دیدار کرد. آبخضر در این دیدار از اقدامات صادقانه خبرگزاری صبح قزوین در انجام رسالت خود گفت و از تلاش‌های این خبرگزاری برای انعکاس اخبار شورا قدردانی کرد.

 

سید نظام‌الدین موسوی نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از ابتدا تاکنون حرکت دائمی و مستمر در مسیر انقلاب اسلامی و ولایت داشته است،گفت: این شورا برخلاف بعضی نهادهای دیگر که در ادامه کار خود دچار افول شدند، همچنان با قوت به کار خود ادامه می دهد و دچار این آسیب نشده است.

در ادامه، متن گفت‌وگوی خبرنگاران سیاسی صبح قزوین با اصغر آبخضر قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است.

صبح قزوین : در ابتدای گفت‌وگو از شأن نزول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و نحوه تشکیل آن و اینکه چه شد این شورا شکل گرفت، بگوید؟

آبخضر: اوایل انقلاب در میدان آزادی و در روز عاشورا مراسمی با سخنران رئیس جمهور وقت آقای بنی‌صدر بود. در آنجا نسبت به انقلاب اسلامی و مسؤولین به خصوص شهید بهشتی خیلی تهاجم شد. بخشی از علمای ما خدمت حضرت امام (ره) رفته و صحنه را به امام (ره) گزارش کردند و موافقت حضرت امام(ره) را گرفتند که باید برای تریبونی که مربوط به مراسم نظام است، مدیریتی صورت گیرد.

حضرت امام (ره) نیز موافقت فرمودند که یک نهادی تشکیل شود که بتواند کار مراسم را مدیریت کند. چند ماه بعد مقام معظم رهبری به عنوان دبیر کل حزب جمهوری اسلامی تشکیل جلسه شورای عالی تبلیغات را می‌دهند. در آن جلسه شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله مهدوی کنی، امامی کاشانی، موحدی‌کرمانی، جنتی و آقایان دیگری حضور داشتند.

بحث مفصلی شکل می‌گیرد که مدیریت مراسم را چه کار کنیم. مقام معظم رهبری وارد موضوع می‌شوند و می‌فرمایند که ما باید نهادی را تشکیل دهیم (چرا که بعضی آقایان پیشنهاد داده بودند که وظیفه این نهاد به دستگاه دیگری مثل بنیاد شهید، ارشاد یا صدا و سیما واگذار شود) مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌کنند از اینکه ما باید نهادی را تأسیس کنیم که بصورت فرانهادی میدان عمل داشته باشد یعنی وقتی قرار است مراسمی برگزار شود همه دستگاه‌ها بیایند و به عنوان زیرمجموعه این مسؤول برگزاری کار کنند که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

*تدبیر رهبری باعث تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شد

اگر ما بعد از 37 سال اینجا نشسته‌ایم و می‌گوییم تجربه شورا تجربه خوبی است، باید به 37 سال پیش برگردیم که رهبری با تیزهوشی و آینده‌نگری فضا را شناخته بودند از اینکه نهادی باید این مسؤولیت را بر عهده بگیرد که همه نهادها به آن کمک کنند نه اینکه زیرمجموعه نهاد دیگری قرار گیرد تا برای برگزاری مراسم معطل بماند.

صبح قزوین : رهبری ازجمله فرمایشاتی که درخصوص شورا داشتند، شناخت لحظه‌ها و اقدام بهنگام آن بوده است. با توجه به این فرمایش رهبری این اقدامات شورا چگونه انجام می‌شود؟

آبخضر: نظام جمهوری اسلامی از اول انقلاب در شرایطی بوده که هر روز ممکن است یک اتفاق و موضوع خاصی در ارتباط با انقلاب اسلامی به وجود آید و ما از جمله دستگاه‌هایی هستیم که باید دائماً هوشیار باشیم و موضوع مأموریت خودمان را که مأموریت بسیار مهمی است مدنظر داشته باشیم.

 

اگر اتفاق ناگوار با یک موضوع چالش‌داری یا برعکس موضوع خوشحال‌کننده‌ای برای نظام جمهوری  اسلامی باشد، ما به عنوان یک دستگاه مسؤول به نوعی پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت می‌توانیم باشیم و خیلی خوب رصد کرده و سعی کنیم در همان لحظات اول وضعیت را پیش‌بینی کنیم.

تا به حال این اتفاق چندین بار بوده و اگر آن موضوع اتفاق افتاد ما دیگر معطل نباید کنیم، اینکه رهبر معظم انقلاب در آن ملاقاتی که توفیق داشتیم با مجموعه دوستان شرفیاب شویم، نسبت به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این تعابیر بسیار با محتوا و حکیمانه و کارشناسی شده را فرمودند، انتظارشان همین است که ما در لحظات حساس به موقع و دقیق ورود کنیم چون اگر از زمان خودش بگذرد مثل این می‌ماند که نماز آدم قضا شود و دیگر خاصیت اول را نخواهد داشت، در بسیاری از مواقع نیز دستگاه ما همین‌طور عمل کرده از این بابت خداوند را شکر می‌کنیم.

اگر از نظر سندی هم بخواهیم بگوییم، می‌بینیم که در اوایل انقلاب چون خاصیت انقلاب اسلامی به نحوی بود که انقلاب روزانه یا در هفته چند نوبت این اتفاق می‌افتاد، ولی آنها به عنوان حرکت‌های انقلابی اوایل انقلاب قابل قبول بود ولی بعد به حداقل رسید و ما سر بزنگاه‌های اصلی باید این هوشیاری را داشته و به لحظه ورود پیدا کردنمان را داشته باشیم و بعد بتوانیم انجام وظیفه کنیم که در چند نوبت این اتفاق افتاده، برای مثال در 23 تیر و در 9 دی همین اتفاق افتاد.

در همه مناسبت‌هایی که در سال 88 داشتیم ما صحنه را باید جلوتر می‌خواندیم، باید می‌دانستیم که یک هفته دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم که خوشبختانه تاکنون سعی‌ ما به همین شکل بوده است. در حقیقت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی روابط عمومی نظام است.

صبح قزوین : مطرح کردید شورا باید صحنه را جلوتر بخواند و ببیند، امروز که رهبری بحث نفوذ را مطرح می‌کنند تشخیص شما از صحنه و اقدامات بهنگام چیست؟

آبخضر:‌ 65 دستگاه فرهنگی وجود دارند که ما هم زیرمجموعه این دستگاه‌های فرهنگی محسوب می‌شویم ولی مأموریت‌‌ ما یک مأموریت خاص است و در مناسبت‌هایی که داریم باید دقت‌نظر داشته باشیم و پیام‌ رهبری را از بستر این مراسم و مناسبت‌ها منتقل کنیم.

مثلاً اگر سخنران‌ ما می‌‌خواهد سخنرانی کند اگر فکر کنیم الان در مسأله نفوذ یا هر موضوعی که افکار عمومی باید نسبت به این فرمایش که رهبری فرمودند بهتر اغنا شود آن را در محورهایی که به سخنران‌ها می‌دهیم، می‌آوریم و در قطع‌نامه نیز می‌آوریم و یا پیام‌هایی که در شعارهایمان خواهیم داشت و در فضاسازی محیطی آن را برجسته می‌کنیم.

*شورا راه‌ های عملیاتی کردن جلوگیری از نفوذ فرهنگی را انجام می‌دهد

بیان چنین موضوعاتی اگر در شرایط عادی باشد، شاید مردم آن پیام را کامل دریافت نکنند ولی روز 22 بهمن پیام را کامل می‌گیرند. ما راه‌های عملیاتی کردن جلوگیری از نفوذ فرهنگی را با این ابزاری که در اختیار خودمان است انجام می‌دهیم البته چون ارتباط خوبی بین ما و دستگاه‌ها و نهادهای دیگر وجود دارد و آنها هم در طول سال طی جلساتی گفت‌وگو می‌کنیم می‌توانیم بخشی از کار را از طریق آنها انجام دهیم.

صبح قزوین : برنامه‌ریزی شورا برای برگزاری مراسمات بزرگ یوم‌الله 22 بهمن روز قدس و 9 دی و 13 آبان چگونه است؟ همچنین اقدامات شورا برای تبیین شعارهای خود چیست چرا که ما مشاهده می‌کنیم دشمن به دنبال کمرنگ کردن حضور مردم در مناسبت ها است؟

آبخضر: بعضی از مناسبت‌ها مثل 22 بهمن، روز جهانی قدس، 13 آبان سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده، آن اتاق فکرها، سیاست‌گذاری‌های کلان رویکردهای سال و سیاست‌‌هایی که باید اعمال شود در آنجا انجام می‌شود ولی یک ساختاری برایش باید باشد، این ساختار هم شکل گرفته است.

در 13 آبان گروه مخاطب ما، مخاطب خاص است البته یک دسته از مخاطبان ما مخاطب عام هستند ولی باید بیشتر نگاه ما به نسل نو باشد که این نسل نو، هم دانش‌آموز و هم دانشجویان و هم بخشی از جامعه است.

برای همه این موارد گروه‌های مختلفی به صورت کمیته از قبل برنامه‌ریزی شده که ما از چند ماه جلوتر دعوتشان می‌کنیم و آنها حضور پیدا می‌کنند البته همیشه سیاست ما این است اگر آنها را دعوت کردیم، حرف خودمان را به آنها دیکته نکنیم و سعی کنیم مشاوره و مشورت کنیم چون اعتماد به عقل جمعی داریم و جواب هم گرفته‌ایم.

در مراسم بزرگتر مثل روز جهانی قدس چون یکی از آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی است آنجا باز هم همین کمیته‌های مختلف شورا فعال است البته کمیته‌هایمان نیز نقش کارشناسی و سیاست‌گذاری و هماهنگی در داخل و خارج کشور دارد که خیلی مهم است؛ مسأله برون‌مرزی برایمان خیلی مهم است. امروز نزدیک به 80 کشور چه در کشورهای عربی و چه  اروپایی این امر (راهپیمایی روز قدس) صورت می‌گیرد که هماهنگی این مجموعه بسیار سخت است و این هماهنگی مسؤولیت دارد.

حتماً ما باید از 3-2 ماه جلوتر به استقبال این کار برویم و صحنه‌ را بخوانیم که روز جهانی قدس و 13 آبان امسال با چه حساسیتی می‌خواهد برگزار شود و متناسب با آن تلاش بیشتری انجام دهیم، یک مناسبت بزرگ و ملی مثل ایام‌الله دهه فجر اصلاً برای ما تعطیل‌بردار نیست؛ تصور کنید 22 بهمن امسال تمام شد. از روز 23 بهمن‌ماه ما تقویم زمانی در شورا داریم که دوستان دهه فجر متناسب با این تغییر زمانی کار را پیش می‌برند.

*تشکیل 24 کمیته برنامه‌ریز برای برگزاری دهه فجر

24 کمیته برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف برای دهه فجر شکل می گیرد، وقتی احساس می‌کردیم ما مثلاً در حوزه کودک و نوجوان 2-3 متخصص نیاز است تا برنامه‌ریزی کنند یا در حوزه زنان 4-3 نفر از خانم‌ها که در حوزه بانوان برنامه‌ریزی کنند، جمع کنیم این خوب است اما کار ما را ابتر و ناقص می‌کرد.

ما ظرفیت دستگاه‌های اجرایی متعلق به نظام و انقلاب که ظرفیتی دارند و ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم را شناسایی کردیم، هم شکل گذشته‌اش را دنبال کردیم بعد دیدیم اینجا جواب حداقلی می‌گیریم وقتی رویکرد را برای برنامه‌ریزی عوض کردیم دیدیم پاسخ حداکثری می‌گیریم.

صبح قزوین : رهبری از شورا مطالبه‌کرده‌اند که در برگزاری مناسبت‌ها خلاقیت و نوآوری داشته باشید و از جوانان و نوجوانان بیشتر استفاده کنید. اقدامات و برنامه‌های شورا در این خصوص چه بوده است؟

آبخضر: ابتدا این را بگوییم که این رویش‌های انقلاب همین جوانان کشور را تکان دادند. این گفتمانی که جوانان و رویش‌های انقلاب در مقابل رهبری با جسارت بالا و آشنایی کامل با مبانی انقلاب اسلامی و خوش‌بیان، عنوان کردند اگر شما به یک کارشناس فرهنگی مطلب می‌دادی و می‌گفتی 10 روز برو در یک اتاق درب بسته و روی این موضوع کار کن، مثل این جوان 20 ساله با این جسارت و شور و حال نمی‌توانست بیان کند.

وقتی این جوانان را داریم چرا نباید به آنان اعتماد کنیم. چند سالی است که اعتماد ما به این جوان‌ها در صحنه برگزاری مراسم بیشتر شده و نتیجه آن را هم دیده‌ایم. حضور برنامه‌ریز ما در خصوص برنامه 13 آبان از 50 هزار نفر به یک میلیون نفر رسیده است و این نتیجه همان اعتماد به جوانان است. البته تقارن مناسبت‌ها از جمله عاشورا با 13 آبان باعث شده ما بتوانیم از ظرفیت‌ها بهتر استفاده کنیم؛ مانند 13 آبان سال گذشته که لحظه‌شناسی و لحظه را تشخیص دادن نشان داده شد.

 

خیلی‌ها به ما فشار آوردند که روز عاشورا روز عاشوراست و 13 آبان هم 13 آبان است؛ بگذارید مردم برای عاشورا برنامه سنتی و عزاداری مذهبی خودشان را داشته باشند، شما هم 13 آبان خودتان را داشته باشید. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی پای کار ایستاد و اعلام کرد که حرف حضرت سیدالشهداء (ع) «هیهات من‌الذله» بود یعنی بزرگترین پیام امام حسین (ع) استکبارستیزی و زیر بار ظلم نرفتن بود و پای این هم ایستاد. ما این دو مناسبت را به هم متصل کردیم. خیلی به ما فشار آوردند که این گونه برگزار نکنیم. اما شورای هماهنگی محکم پای این قضیه ایستاد.

*تأثیر راهپیمایی 13 آبان در روند مذاکرات هسته‌ای دیده شد

مراسم 13 آبان دو سال گذشته را نیز بسیار خوب برگزار کردیم ما آن زمان در آستانه گفت‌وگو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بودیم و باید یک دیپلماسی عمومی را پشت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بیاوریم و حرف مردم را در این مناسبت بیان کنیم با اینکه مخالفت‌هایی هم شد اما دستگاه‌های مسؤول قانع شدند و ما به وظیفه خودمان عمل کردیم و آماری که بیان شد این بود که نزدیک به یک میلیون در مراسم آن سال حضور پیدا کردند. واقعاً یک حمایت خیلی خوب همراه با دیپلماسی عمومی پشت‌ تیم مذاکره‌کننده شکل گرفت. چندی بعد من شنیدم که این برنامه تأثیر خوبی هم در مذاکرات داشت.

سال گذشته که مراسم 13 آبان با عاشورا تقارن پیدا کرد این شعار حضرت سیدالشهداء (ع) (هیهات من‌الذله) را در دست گرفتیم گرفتیم و در مراسم آوردیم. دو ساعت بود که مراسم تمام شده بود و ما بالای جایگاه ایستاده بودیم اما هنوز مردم از مقابل جایگاه عبور می‌کردند، دسته‌های عزاداری بود که رد می‌شد. ما این موقعیت را از دو ماه قبل پیش‌بینی کرده بودیم و صحنه را خوانده بودیم. همین صحنه‌خوانی ما بود که باعث شد مخالفت‌هایی شود اما ما توانستیم قانع کنیم و همه مراکز هم آمدند و همکاری کردند و آن مراسم به آن شکوه برگزار شد.

صبح قزوین : نحوه انتخاب شعار‌ مناسبت‌های ملی و مراسم‌هایی مانند روز قدس و 13 آبان و 22 بهمن چگونه است؟

آبخضر: اینجا لازم است یاد عزیز بزرگوارمان شاعر بزرگ انقلاب مرحوم حمید سبزه‌واری را گرامی می‌داریم که سروده‌های بسیار قوی انقلاب اسلامی مربوط به ایشان است. از اول انقلاب ما یک کارگروهی را برای شعارهایمان داشتیم. هر مناسبت که قرار بود برگزار شود، قبل از آن عنوان می‌کردیم که شما برای آن مناسبت شعار جدیدی تهیه کنید. این در کنار شعارهای مردمی است که برای ما ارسال می‌شود.

دوستان ما در همین کارگروه بخشی از کار بررسی شعارها را انجام می‌دهند و بخشی از آن را نیز آ‌قای سبزواری انجام می‌دادند که امروز افراد دیگری آن را انجام می‌دهند. گاهی می‌شد ما 12 شب به اینها می‌گفتیم کاری پیش آمده و برای فردا شعار نو بدهید که در وقت سحر از اینها شعار نو گرفتیم.

البته همانطور که ما برای مناسبت‌های‌مان برنامه‌ریزی می‌کنیم دشمن هم از آن طرف برنامه‌ریزی می‌کند. در حوزه رسانه به خصوص در چند سال اخیر که چالش اصلی ما با استکبار جهانی است، مشاهده می‌شود که گروه‌های خبری در خارج کشور علیه 13 آبان یا روز قدس یا 22 بهمن تبلیغات سوء انجام می‌دهند و علیه بخشی از جامعه ما در فضای مجازی و ارتباط رسانه‌ای کار می‌کنند؛ در این وضعیت رسالت خبری ما نیز بیشتر می‌شود که در چند سال اخیر کاری را تجربه کردیم که جواب هم داده است.

یک زمانی یکسری از دوستان گفتند که شما چرا اصرار دارید برای 22 بهمن چند نفر صحبت کنند؟ یک نفر صحبت کند.ما گفتیم وقتی 22 کمیته وجود دارد و هر کدام 50 برنامه داشته‌اند، مگر به این مسؤول که می‌خواهد صحبت کند چقدر زمان می‌شود داد؟ ولی وقتی ما بین کمیته‌ها تقسیم کار می‌کنیم حرف بهتر، بیشتر و کارشناسانه‌تری را می‌توانیم بیان کنیم.

صبح قزوین : رهبری از شورا مطالبه‌ کرده‌اند که برگزاری مناسبت‌های ملی حالت شعاری به خود نگیرد، اقدامات شورا تا به حال در این خصوص چه بوده است؟

آبخضر: واقعیت این است که ما هر زمان جسارت به خرج دادیم و وارد این کارزار شدیم دستاورد بسیار زیادی را از این جسارت برای استفاده از خلاقیت، اخذ کرده‌ایم. سال پیش بود که در اوج مذاکرات گفتیم آن آهنگ «مرگ بر آمریکا» پخش شود. این را باید بگویم که ما گاهی در این زمینه مشورتمان را گسترده می‌کنیم و وقتی پیشنهادات زیاد می‌شود دست ما محدودتر می‌شود، زمینه پیشنهاد زیاد شده اما دست ما برای اجرا محدود می‌شود.

 

ما در صحنه و در دل کارزار هستیم و گاهی با مشورت تصمیماتی می‌گیریم که الحمدالله تا امروز خوب بوده است مانند مثال آهنگ «مرگ بر آمریکا» که 2 سال پیش در روز 13 آبان پخش شد.

آن سال تشخیص ما این بود که باید یک تنوع برنامه‌ای داشته باشیم، این تنوع برنامه‌ای شروع شد اگر 10 آیتم برنامه داشتیم یکی از آنان همین آهنگ بود که استقبال خوبی هم از آن شد و همچنین آقای قره‌باغی که از تبریز آمد و آن سرود «مرگ بر آمریکا» را خواند و تأثیر بسیار زیادی هم گذاشت. از همان سال به بعد مرتب در مناسبت‌های دیگر چنین برنامه‌هایی را مشاهده می‌کنید.

نوع‌آوری در امر برگزاری مناسبت‌ها بسیار مهم است ولی در بعضی موارد غفلت صورت می‌گیرد، گاهی هم مشورت زیادتر دست و بال ما را می‌بندد. اما این واقعیت وجود دارد که هر زمان جرأت پیدا کردیم و به جوانان و خلاقیت آنان اعتماد کردیم کار خوب در آمده است.

سوال: آیا شما برنامه‌ای نیز برای سالروز تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دارید؟

آبخضر: تا 2-3 سال پیش هیچ اعتقادی به این موضوع نداشتیم که برای ایام سالگرد تأسیس شورای هماهنگی کار تبلیغاتی کنیم. نهادهای بسیار زیادی وجود دارند و اگر تقویم را باز کنیم می‌بینیم برای هر روز مناسبت‌های زیادی وجود دارد. هر دستگاهی اگر بخواهد برای خودش تبلیغ کند بخشی از ظرفیت جامعه و بخشی از تبلیغات عمومی جامعه صرف این شود که خودشان را تبلیغ کنند، مورد پذیرش نیست.

ما از آن دستگاه‌هایی هستیم که پرهیز کرده‌ایم خودمان را تبلیغ کنیم و اعتقادی به این موضوع نداشتیم ولی مشاهده کردیم این نهاد یکی از نهادهای مولود انقلاب است. این نهاد برای انقلاب هزینه کمی داشته و کم‌هزینه‌ترین نهاد بین نهادهای کشور نیز هست.

از آن طرف هم چون به مردم متصل هستیم خروجی کارمان نیز بسیار خوب بوده است. این سرمایه خوبی است که ما نباید آن را از دست بدهیم. باید اقدامات و ظرفیت‌های این نهاد جا بیفتد و نهادینه شود. ما نگاهمان این است که مراسماتی مانند 13 آبان را در سایر دستگاه‌ها کاملاً نهادینه کنیم. فرض که شورا اگر بنا به دلایلی نخواست انجام دهد که این گونه هم خواهد شد، سایر دستگاه‌ها انجام دهند.

*پاسخ تحلیلی و پر از احساس دانش‌آموزان به پرسش‌های خبرنگاران خارجی

در خصوص همین برگزاری مردمی مراسمات ما مشاهده می‌کنیم که دانش‌آموزان داوطلبانه برای همکاری در مراسم حضور می‌یابند البته ما به خاطر زیاد بودن تعداد داوطلبان به هر منطقه سهمیه می‌دهیم که از این تعداد بیشتر نشود.

خبرنگاران خارجی در مراسم 13 آبان حضور بسیار جدی دارند و از این مراسم استقبال خوبی می‌کنند چرا که فکر می‌کنند دانش‌آموزانی در این مراسم حضور خواهند داشت که نسبت به انقلاب اسلامی تحلیل ندارند یا تحلیلشان ضعیف است.

این خبرنگاران در حاشیه مراسم با این دانش‌آموزان گفت‌وگو می‌کنند، این دانش‌آموزان ما چنان پاسخی به آن خبرنگار خارجی می‌دهد که انگار یک تحلیلگر سیاسی با قدرت‌ بیان احساسی پاسخ داده است. این‌ها از رویش‌های انقلاب اسلامی هستند وقتی به اینان میدان بدهیم نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینید.

سؤال: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای مناسبت‌های پیش رو ازجمله 8 شهریور و سالروز شهادت رجایی و باهنر چه اقداماتی تدارک دیده است؟

آبخضر: دهه 60 برای ما دهه بسیار مهمی است و ان‌شاءالله نسل نو ما نسبت به آن اطلاعات خوبی پیدا کند و از حوادث آن دوران باخبر شود. چرا که حوادث تلخی و تجارب سنگینی برای ما بود که بهای آن از دست دادن شهدای حزب جمهوری اسلامی و هم انفجار دفتر نخست‌وزیری بود. استکبار و منافقین در آن دوران چنین جنایاتی کردند.

بر همین اساس 8 شهریور برای ما یک مناسبت ملی است. در بیان امام و رهبری نیز وجود دارد که ما باید این مناسبت‌ها را هر چه بهتر داشته باشیم. چون هفته دولت هم همزمان با آن است. بعد از آن هم 17 شهریور را داریم که باز هم مورد تأکید حضرت امام و رهبری بوده است منتها ما درباره این روز در سطح کشور نگاه تبیینی داریم اما در تهران علاوه بر نگاه تبیینی مراسمات دیگری هم خواهیم داشت.

سؤال: برنامه‌ها و اقدامات شورا برای محقق شدن شعار سال چه بوده و چه خواهد بود، از اینکه شورا از مناسبت‌ها چقدر برای تبیین شعار سال استفاده می کند؟

آبخضر: در ابتدای سال حداقل وضعیت بدین‌گونه بود که درک مفهومی از اقتصاد مقاومتی به صورت واحد حتی در بین بعضی مسؤولین وجود نداشت البته امروز وضعیت بهتر شده است. نیاز به یک گفتمان‌سازی داشت که این عمل در صدا و سیما و در شورای فرهنگ عمومی با بیانات رهبری مثمر ثمر واقع شد و باعث تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی شد. موضوع اقتصاد مقاومتی فراقوه‌ای است که مردم هم باید در این امر همکاری کنند البته بسترهای اجرایی موضوع را مسئولان امر باید صورت دهند.

اگر ما در موضوع موشکی، سدسازی،‌ هسته‌ای، نانو و دیگر علوم به دستاورد بزرگی رسیدیم آیا نمی‌توانیم با ظرفیت‌هایی که داریم به اقتصاد مقاومتی نیز برسیم؟ بنده معتقدم این امر نیاز به یک باور عمومی و تلاش و همت مضاعف دارد.

تنها راه‌حل موجود شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یک مکتب اقتصادی است. روسیه به این برنامه عمل می‌کند اما در داخل کشور ما خیر! البته شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز از این فرصت استفاده می‌کند و در مناسبت‌های خود موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک موضوع جدی مطرح می‌کند تا با گفتمان‌سازی همین امسال خروجی سخنان رهبری برای مردم حس شود.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان