۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ساماندهی بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت+تصاویر
کد خبر: ۲۱۰۴۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۲ ساعت: ۱۲:۲۷ ↗ لینک کوتاه

به منظور حفاظت از تخریب معماری بومی؛

ساماندهی بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت+تصاویر

به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب معماری بومی و بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت غربی، اداره میراث فرهنگی قزوین اقدام به ساماندهی این منطقه کرده است.

ساماندهی بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت+تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین صبح امروز(سه شنبه) در نشست اداری این سازمان گفت: روستای تاریخی کلایه در منطقه الموت غربی یکی از زیباترین روستاهای پلکانی است که به لحاظ گونه شناسی معماری بومی، دارای بافت ویژه و منحصر به فردی بوده و اصالت‎های روستایی در این منطقه حفظ شده است.
وی افزود: به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب معماری بومی و بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت غربی، بخشی از بافت این روستا توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با مشارکت اهالی مرمت و ساماندهی شد.
حضرتی با اشاره به ضرورت بازسازی و مقاوم سازی قسمت‎هایی از بافت تاریخی روستای کلایه بیان کرد: در بافت روستای تاریخی کلایه مانند روستای ماسوله، همجواری واحدهای مسکونی در شیب تند روستا نمایی پلکانی را ایجاد کرده به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و به دلیل تکنیک‎های قدیمی و استفاده از مصالح کاهگلی در این نوع ساخت و ساز، ابنیه روستا در معرض تخریب و آسیب جدی قرار دارند.
این مسئول ادامه داد: طی بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به لزوم حفاظت از الگوهای سنتی معماری روستاها، عملیات ساماندهی و مرمت بخش‎هایی از بافت روستای کلایه از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در دستور کار کارشناسان فنی این اداره قرار گرفت .
وی درباره مراحل پروژه ساماندهی این روستا افزود: زیرسازی و عایق‌بندی بام‌های بخشی از بافت کلایه جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب سقف با تامین هزینه از محل اعتبارات دولتی و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مشارکت اهالی روستا و مالکین خانه‌ها، در عملیات مرمت و ساماندهی بافت روستا انجام شده است.
بازسازی کامل امامزاده روستای کلایه  
حضرتی همچنین از بازسازی کامل امامزاده روستای کلایه در کنار ساماندهی بافت روستا خبر داد و ابراز داشت: در حاشیه عملیات مرمتی بافت تاریخی این روستا، بازسازی کامل و ساماندهی فضای پیرامون بنای امامزاده کلایه نیز با نظارت و تامین هزینه از سوی این اداره کل در دست اجرا است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین روش در توسعه گردشگری روستاها توجه ویژه به الگوهای سنتی بافت روستا و حفاظت از اصالت منظری آنها است که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و اجرای اقداماتی از این دست بتوانیم گامی موثر در جهت حفظ معماری بومی و سنتی روستاها برداریم.
گفتنی است؛ این روستا به سبب برخورداری از طبیعتی بکر و دست نخورده و استفاده از الگوهای معماری سنتی در سال 1393 با شماره 31082 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
روستای کلایه یکی از روستاهای دهستان الموت بالا است که مرکز آن زوارک است و فاصله آن تا شهر معلم کلایه 28 کیلومتر و تا قزوین 109 کیلومتر است.
این روستا در میانه دره الموت جای گرفته و دارای سابقه تاریخی کهن می‌باشد گورستان عصر آهن چزله و بنای امامزاده نه تن و درخت کهن سال چنار روستا گواه بر قدمت بسیار بالای این روستا دارد.





انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان