۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین فرار به جلوی آل سعود برای مقصر جلوه دادن ایران/ برخورد خصمانه رژیم سعودی با درخواست حضور ایرانیان در حج
کد خبر: ۲۱۰۳۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۲ ساعت: ۹:۵۸ ↗ لینک کوتاه

وقتی جای متهم و شاکی عوض می شود؛

فرار به جلوی آل سعود برای مقصر جلوه دادن ایران/ برخورد خصمانه رژیم سعودی با درخواست حضور ایرانیان در حج

دولت سعودی با نگاه سیاسی به مساله حج و با فراری رو به جلو می خواهد ایران اسلامی را مقصر اصلی این ماجرا نشان دهد که اقدامات خصمانه عربستان در ارتباط با ایران و مدیریت ضعیف و مانع تراشی های بسیار برای زائرین بر همه مسلمانان اثبات شده است.

فرار به جلوی آل سعود برای مقصر جلوه دادن ایران/ برخورد خصمانه رژیم سعودی با درخواست حضور ایرانیان در حج
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،موضوع حج در اسلام و در باورهای دینی مردم ایران جایگاه رفیعی دارد. دستوری الهی که ایرانیان پس از اسلام آوردن همیشه آرزوی دیدن بیت الله الحرام را در سر می پروراندند.

 

این موضوع مربوط به سال، ماه و یا تاریخ خاصی نبوده و چه از زمانی که مردم با پای پیاده و قاطر به سفر معنوی حج می رفتند و یا چه در زمان حاضر که با تورهای زیارتی به مکه مکرمه برای ادای فرایض دینی مشرف می‌شوند در همه حال عظمت و جایگاه خود را حفظ کرده است.

 

 

در طول تاریخ، حج به دلیل مدیریت غلط خاندان آل سعود شاهد خاطرات تلخ و ناگواری مانند شهادت جمعی از هم وطنانمان در حج سال 66 و یا حادثه ناگوار قتل عام بیش از 7 هزار مسلمان در فاجعه منا بوده ایم که دولت سعودی هیچ گاه زیر بار مسئولیت اقدام غلط خود نرفته است.

 

 

پس از این اتفاقات سال گذشته و شهادت  بیش از 400 تن از هم وطنانمان در منا؛ دولت جمهوری اسلامی ایران برای امنیت زائران ایرانی از دولت عربستان تضمین اجرایی درخواست کرد. از آنجا که طبق کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی کشور عربستان در برابر حفظ جان زوار مسئول بوده که متاسفانه این تضمین به ایران داده نشد و دولت سعودی زیر بار این تفاهم نامه نرفته است.

 

 

در ضمن با درخواست های متعدد ایران کارشکنی هایی در خصوص صدور روادید و... صورت گرفت که وزارت حج عربستان در کمال وقاحت تمام مشکلات را بر گردن طرف ایرانی انداخته است.

 


وزارت حج عربستان می‌گوید که هیأت مذاکره کنند ایرانی حاضر نشده است که صورت جلسه مذاکرات انجام شده را امضا کنند.



این وزارتخانه اعلام کرد که از «سعید اوحدی» رئیس سازمان حج ایران خواسته است برای بررسی هماهنگی‌ها و موارد مربوط به درخواست‌های حجاج ایرانی برای حج سال ۱۳۹۵، به عربستان سفر کند.



به گفته وزارت حج عربستان، این ارگان سعودی با مقامات مربوطه، اقدام به بررسی راهکار سفر هیأت ایرانی کرده و این هیأت از طریق نمایندگی عربستان سعودی در دبی امارات، ویزای ورود به عربستان را دریافت کرد.



در این بیانیه آمده است: وزارت حج و عمره عربستان با هیأت امور حج جمهوری اسلامی ایران به ریاست سعید اوحدی دیدار کرده و دو طرف طی این دیدار، در مورد همه امور مربوط به سفر حجاج ایرانی به بحث و تبادل آرا پرداخته‌اند.



وزارت حج عربستان توضیح داد که امکان دریافت الکترونیکی ویزای ورود به عربستان وجود دارد.



به گفته این وزارتخانه عربستان، برگزاری مراسم دعای کمیل و مراسم‌های دیگر از قبیل برائت از مشرکین، مانع حرکت حجاج می‌شود.

 

با نگاه به بند آخر این بیانیه اوج کینه ورزی عربستان  از اقدامات ایران اسلامی در جهان دیده می شود و عربستان سعودی که دست پرورده آمریکای جنایتکار است چشم این را ندارد ببیند که مردم مسلمانی برای دادخواهی و نشان دادن چهره منفور استکبار در تجمعی جهانی حرف خود رابا صدای رسا بزنند.

 

امام خمینی(ره) در خصوص مراسم برائت از مشرکین می فرمودند: در پناه برائت از مشرکین است که ساده دلان هم می فهمند که نباید سر بر آستان قدرت های استکباری نهاد و در برابرشان خاضع بود و در پناه همین برائت از مشرکین است که حتی ساده دلان می فهمند که نباید سر بر آستان شوروی و آمریکا نهاد.

 

البته نقطه اختلاف این موارد نبوده و دولت سعودی با نگاه سیاسی به مساله حج و با فراری رو به جلو می خواهد ایران اسلامی را مقصر اصلی این ماجرا نشان دهد که اقدامات خصمانه  عربستان در ارتباط با ایران و مدیریت ضعیف و مانع تراشی های بسیار برای زائرین مسلمان بر همه مسلمانان اثبات شده است.

 

شایان ذکر است مقامات مسؤول حج در ایران ــ اعم از "وزارت ارشاد"، "بعثه مقام معظم رهبری در حج" و"سازمان حج و زیارت" ــ علیرغم رفتارهای خارج از عرف سعودی ها، تلاش کردند که حج 1395 برگزار شود؛ اما برای تأمین عزت و امنیت حجاج ایرانی، برگزار شدن حج منوط به پذیرش ۴ شرط کردند؛ شروطی که تاکنون از سوی آل سعود پذیرفته نشده است.

 

مراجع عظام تقلید نیز در دیدار با وزیر ارشاد، اعلام کردند که انجام حج با وضعیت فعلی، واجب نیست.

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان