۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین قاسمی; رئیس سازمان سیا در جایگاه اظهارنظر درباره مسائل داخلی ایران نیست
کد خبر: ۲۱۰۲۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۱ ساعت: ۱۸:۳۱ ↗ لینک کوتاه

واکنش وزارت خارجه ایران به اظهارات "جان برنان"؛

قاسمی; رئیس سازمان سیا در جایگاه اظهارنظر درباره مسائل داخلی ایران نیست

جمهوری اسلامی ایران به اظهارات اخیر رئیس سازمان سیا در موسسه آسپن واکنش نشان داد.

قاسمی; رئیس سازمان سیا در جایگاه اظهارنظر درباره مسائل داخلی ایران نیست
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ،بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر جان برنان رئیس سازمان سیا در موسسه آسپن تصریح کرد: رئیس سازمان سیا در جایگاهی نیست که بتواند در مورد مسائل داخلی ایران به اظهار نظرهای بی ربط و بی جا بپردازد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه انسجام، وحدت و همبستگی ملت و دولت ایران را نمونه ای بارز در منطقه و جهان خواند و تاکید کرد: اینگونه اظهارات مقامات آمریکائی با هدف عملیات روانی در جهت ایجاد تفرقه و دوقطبی سازی در جامعه ایرانی صورت می گیرد که از نظر ما مردود و محکوم است. 

وی اضافه کرد :مردم ایران هوشیارتر از آن هستند که اینگونه سخنان نابجا و نامربوط را تکرار نموده و به آن دامن بزنند و بارها به این سخنان تفرقه امیز و جهت دار که با اهداف خاص ،مشکوک و حساب شده ای بیان می شود، عکس العمل لازم را نشان داده اند.
 
قاسمی خاطرنشان کرد: ملت ایران فارغ از دسته بندیهای ساختگی سازمانهای اطلاعاتی غرب، از اهداف، آرمانها و تامین منافع ملی حمایت نموده و یکپارچگی دولت و مردم را به اثبات رسانده اند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب اظهار نظر رئیس سازمان سیا مبنی براینکه «مباحث گسترده ای میان ایران و امریکا در جریان است»، افزود: به جز مباحث هسته ای، مذاکره دیگری بین آمریکا و ایران مطرح نبوده و نیست.

شایان ذکر است؛ "جان برنان" رئیس سازمان سیا، در نشست سالیانه «مجمع امنیتی اسپن» به سوالاتی درباره بحران‌های سوریه و عراق، روابط آمریکا با روسیه و چین، کودتای ترکیه، و همچنین فضای پس از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 پاسخ داد.

جان برنان در پاسخ به این سؤال که آیا دستیابی به توافق هسته‌ای منجر به تغییری در لحن گفتگوها بین ایران و آمریکا شده است یا نه گفت: «فکر می‌کنم، [این توافق] کار درستی در جلوگیری از تعقیب برنامه هسته‌ای تسلیحاتی توسط ایران بود؛ [توافق] رئیس‌جمهور روحانی را که ما بسیار میانه‌رو‌تر از بسیاری عناصر در داخل حکومت ایران می‌دانیم، تقویت کرد.»

رئیس سازمان سیا در ادامه گفت: «وی [روحانی] نیاز به تداوم جذب دارد تا حمایت بیشتری را کسب کند. در داخل دولت ایران تنشی بین میانه‌روها و تندروها وجود دارد. وقتی درباره ایران صحبت می‌کنیم برخی آن را کشوری یکدست قلمداد می‌کنند، این کشور یکدست نیست،‌ درست به مانند سیستم سیاسی آمریکا در داخل محیط تفاوت‌هایی وجود دارد.»

وی افزود: «ما حرکت آنها به سمت انتخابات ریاست‌جمهوری در سال بعد را، از این منظر که موازنه تنش موجود در داخل سیستم حکومتی چگونه خواهد بود، به دقت زیر نظر داریم. فکر می‌کنم روحانی علاقه‌‌مند به بازگرداندن ایران به میان جامعه ملل است. نگرانی من این است که بسیاری از ایرانی‌ها فکر می‌کردند با آزاد شدن پول‌ها صاحب ثروتی ناگهانی در زندگی شخصی‌شان خواهند شد. [این امر] زمان خواهد برد. پول و درآمدی که وارد ایران می‌شود برای پشتیبانی از پول رایج وایجاد زیرساخت‌ها هزینه می‌شود. بنابراین، مدتی زمان لازم خواهد بود تا تأثیرات در میان تعداد گسترده‌تری از ایرانی‌ها احساس شود. این اتفاق خواهد افتاد اما زمان بیشتری نیاز دارد.»

رئیس سازمان سیا درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر روابط ایران و آمریکا گفت: «هنوز مباحث بسیاری بین دولت ایران و دولت آمریکا درباره تعدادی از مسائل باقی‌مانده در جریان است، شامل اینکه چگونه سیستم مالی بین‌المللی قادر خواهد بود به ایرانی که با تحریم کمتری رویارو است، واکنش نشان دهد. بنابراین، گفتگویی وجود دارد. ایرانی‌ها ناراحتی‌هایی دارند، اما فکر می‌کنم تاکنون پایبندی به توافق خوب بوده است. اعتقاد دارم که مسائل به آرامی اما در جهتی مثبت حرکت می‌کنند.»

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان