۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۰۰ گروه تروریستی در سوریه فعالند/آمریکایی‌ها تلاش می کنند بشار اسد را با راهکارهای سیاسی حذف کنند/راهبرد روسیه در سوریه تغییر نکرده
کد خبر: ۲۱۰۱۲۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

۲۰۰ گروه تروریستی در سوریه فعالند/آمریکایی‌ها تلاش می کنند بشار اسد را با راهکارهای سیاسی حذف کنند/راهبرد روسیه در سوریه تغییر نکرده

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل هدف آمریکایی‌ها در سوریه را تضعیف محور مقاومت و حذف بشار اسد دانست.

۲۰۰ گروه تروریستی در سوریه فعالند/آمریکایی‌ها تلاش می کنند بشار اسد را با راهکارهای سیاسی حذف کنند/راهبرد روسیه در سوریه تغییر نکرده

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، حسین امیرعبداللّهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه 2 سیما، در پاسخ به این پرسش که هدف «استفان دی میسترا» از سفر به جمهوری اسلامی ایران چیست؟ اظهار داشت: در هفته‌های اخیر میان آمریکا و روسیه درباره سرعت بخشیدن به راهکار سیاسی در سوریه گفت‌وگوهایی انجام شده است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر چند ایده و سناریو درباره آینده سیاسی سوریه به ویژه درباره آقای بشار اسد رئیس‌جمهور قانونی این کشور در سطح بین‌المللی به خصوص میان آمریکا و روسیه مطرح شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آمریکایی‌ها احساس می‌کنند آنچه را که در میدان به دست نیاورده اند با اعمال فشار از طریق روش های نظامی و امنیتی و از طریق میز مذاکره می توانند بدست بیاورند.

وی افزود: زمان برای آمریکایی ها رو به پایان است و انتخابات و رقابت های انتخاباتی برای دموکرات ها و پیروزی آن ها از منظر نگاه به تحولات منطقه و پرونده سوریه به عنوان یک پرونده مهم در منطقه اهمیت دارد.

امیر عبداللهیان گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند روس ها را متقاعد کنند تا به طریقی در پایان دوره 18 ماه روند سیاسی که اکنون 7 ماه از آن دوره را پشت سر گذاشتیم با آنها همراهی کنند و آقای بشار اسد با راهکارهای سیاسی حذف شود.

وی با بیان اینکه روس ها تا کنون راهبردشان را درباره سوریه تغییر نداده اند افزود: آن ها در عرصه میدانی و سیاسی در مبارزه با داعش و جبهه النصره همانند قبل اهتمام دارند اما فشار آمریکایی ها بر آنها بسیار بالاست.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: عجله آمریکایی ها برای ان است که در یکی دو ماه آینده و پیش از ورود به چالش های جدی رقابت های انتخاباتی، پرونده سوریه به سرانجام برسد.

امیرعبداللهیان افزود: نکته مهم این است که کسی از بیرون نمی تواند درباره سوریه تصمیم بگیرد و همه کشور ها باید کمک کنند تا بستری فراهم شود مردم سوریه بتوانند بهترین تصمیم را نسبت به آینده کشورشان اتخاذ کنند.

وی افزود: گفتگوهایی با عنوان گروه بین المللی حمایت از سوریه تا کنون انجام شده است و به ظاهر در پی این هستند که نظر جمهوری اسلامی ایران را بدست بیاورند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: رفتارهای متعارض آمریکا و صداقت نداشتن هایی که در موضوع سوریه از خود نشان دادند تردید جدی ایجاد می کند که آمریکایی ها یک هدف را در سوریه دنبال می کنند و آن تضعیف محور مقاومت و حذف بشار اسد و نا امن کردن منطقه و مدیریت این ناامنی ها به نفع سیاست های خودشان است.

وی اضافه کرد: هر زمانی که از نظر میدانی شرایط در سوریه به سمتی رفت که به نفع حکومت و مردم سوریه و به ضرر جریانات مقابل و معارضه شد یا سعودی ها وارد شدند و تلاش کردند آن ها را تقویت کنند یا آمریکایی ها کارت جدیدی را با عنوان راهکار سیاسی بر روی میز قرار دادند و اعلام کردند که باید فلان اقدام سیاسی را انجام داد.

امیرعبداللهیان گفت: داعش و جبهه النصره از ابتدا در سازمان ملل در لیست گروه های تروریستی هستند اما در شش ماه گذشته که مذاکرات سیاسی به صورت جدی در سوریه انجام شد شاهدیم که آمریکایی ها "جبهه النصره" را بمباران نکردند.

وی با بیان اینکه آنها در جواب اعتراضات گفتند که تفکیک "النصره" با گروه های مسلح بسیار دشوار است ادامه داد: این جزو سیاست های آمریکایی ها در راستای مدیریت ناامنی ها برای رسیدن به اهدافشان است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: بیش از 87 و بر اساس برخی آمارها تا 200 گروه تروریستی فعال که هر کدام از آن ها حداقل 200 تا 300 نفر عضو فعال دارند در سوریه وجود دارند که بسیاری از آنها فقط لباس و یا عنوان خود را تغییر دادند و مستندات آن ها به سازمان ملل ارائه شده است.

امیرعبداللهیان افزود: خیلی از آنها را گروه معارض معتدل سیاسی می نامند در حالی که این گونه نیست.

وی ادامه داد: استفاده ابزاری پیچیده از تروریست ها در سوریه به حرفه و ابزار ویژه ای تبدیل شده است تا بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از آن در راستای مدیریت میدان و تنظیم شرایط برای امتیاز گرفتن از میز مذاکرات حداکثر استفاده را ببرند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین المللی گفت: جبهه مقابل مقاومت در سال های اخیر تلاش جدی را در راستای تثبیت  وضعیت رژیم صهیونیستی انجام داد.

حسین امیرعبداللهیان  با اشاره به اینکه مسائل منطقه ای به هم پیوسته هستند، افزود: در اثنای بحران سوریه در زمانی که محور آمریکا و رژیم صهیونیستی تصور می کردند سوریه در بدترین وضعیت و لبنان در خلاء ریاست جمهوری و بحران امنیتی قرار دارد به غزه حمله و جنگ 51 روزه را برپا کردند زیرا تصور می کردند رژیم صهیونیستی پیروز می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه عربستان سعودی در این موضوعات نقش بسیار فعالی را به عنوان کارگزار آمریکا در این سال ها ایفا کرد.

امیرعبداللهیان گفت: در دوره پادشاهی ملک عبدالله این اقدامات با کمی شرم و حیا انجام می شد اما حاکمان جدید در عربستان با رفتارهای خود از جمله جنگ علیه یمن، حادثه منا، اشغال نظامی بحرین و دخالت در سوریه و عراق نشان دادند که بسیاری از پرده ها را کنار زدند که آخرین آن در علنی کردن بخشی از ارتباطات حکومت عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی بود.

وی ادامه داد: اگر قرار بود محور مقاومت بر پایه عربستان استوار باشد اکنون چیزی از آن باقی نمانده بود.

امیرعبداللهیان درباره رابطه رسمی ریاض و تهران گفت: در این باره انتقاداتی به ما وارد شده است اما تلاش کردیم خویشتن دار باشیم و مدیریت کنیم اما حقیقت این است که بحران جدی در درون خاندان حاکمیت سعودی وجود دارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین المللی با بیان اینکه حمله نظامی عربستان به یمن خطای راهبردی عربستان است، افزود: هدفش از این جنگ این بود که شرایط کشورش را نظامی و از پوشش آن بحران های درون خاندان حاکمیت را کنترل کند.

امیرعبداللهیان گفت: اعدام شیخ نمر برنامه کاملاً طراحی شده از  سوی عربستان سعودی و از روی عمد بود.

وی ادامه داد: این کشور سطحی از واکنش ها را پیش بینی می کرد وحتی خودش در بخشی از آن اتفاقات  مدیریت پنهان داشت.

امیرعبداللهیان افزود: لذا اتفاق نادرستی که درباره سفارت عربستان رخ داد مطلوب سعودی ها در آن مقطع بود وآن ها تلاش کردند بر موج ناشی از آن سوار شوند.

وی با بیان اینکه اکنون آنها با رفتار های خود از جمله نشست با منافقین، علیه منافع ملی کشورمان در ماه های اخیر اقدام کردند اضافه کرد: بخشی از علت این رفتارهای آنها این است که با تصویر سازی از یک دشمن فرضی، بحران داخل خاندان حاکمیت را پوشش دهند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین المللی گفت: رویکرد و سیاست حاکمان جدید عربستان از حاکمان قبلی متفاوت نیست اما روش آن ها متفاوت است.

امیرعبداللهیان درباره دیدار اخیر ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با سرکرده گروهک تروریستی منافقین هم گفت: ابومازن برخی اوقات درخواست سفر به کشورمان داشت اما گلایه هایی از برخی اقدامات و سخنان وی داشتیم و آنها را به او منتقل کردیم و گفتیم که افکار عمومی مردم کشورمان اقدامات وی را نمی پذیرد.

وی افزود: عربستان ، عربستان 10 سال پیش نیست و با بحران های درونی و ناکارآمدی های زیادی مواجه است و صرفاً قدرت تخریبی در منطقه دارد و نه قدرت احیاء و سازندگی.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود درباره تحولات عراق گفت: نسبت به این تحولات و آینده عراق خوش بین هستم زیرا دولت قانونی و نیروهای مردمی و ارتش عراق در مبارزه با تروریسم هماهنگ عمل می کنند.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی هایی که در ارتباط با عراق وجود دارد نوع بازی آمریکایی ها در عراق است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین المللی با بیان اینکه آمریکایی ها در سال 2016 به رغم میل خود مجبور شدند نیروهای خود را از عراق خارج کنند، گفت: آمریکا می خواست بخشی از نیروهای کارآمد خود را در عراق نگه دارد اما درایت مراجع تقلید و مسئولان عراق موجب خروج آمریکایی ها از این کشور شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه آمریکایی ها اکنون به بهانه مبارزه با داعش می خواهند به عراق وارد شوند، افزود: این موضوع آینده عراق را تهدید می کند و مسئولان عراق باید در این باره حساسیت داشته باشند.

وی ادامه داد: از زمانی که سفارت عربستان در عراق باز شده تحرکات برای دامن زدن بیشتر به چالش میان شیعه، کرد و سنی افزایش یافته است.

امیرعبداللهیان گفت: پیروزی های اخیر عراق به ویژه در فلوجه نشان می دهد که شرایط به سمت بهتر شدن است اما باید مراقب بازی آمریکایی ها و مداخلات سعودی ها بود.

وی درباره تحولات یمن هم گفت: سعودی ها پس از گذشت بیش از 16ماه از تجاوز نظامی شان به یمن چاره ای جز تن دادن به راهکار سیاسی ندارند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین المللی گفت: برنامه سعودی ها پاک کردن انصارالله از صفحه یمن بود اما اکنون مهمترین گروهی که در یمن با گروه های حامی ریاض طرف مذاکره است انصارالله است و نقش تعیین کننده و منطقی ترین رفتار را دارد.

امیرعبداللهیان افزود: مذاکرات پیش نرفته و اُفت و خیزهای زیادی داشت و آنچه که تاکنون مطلوب سعودی هاست این است که انصارلله را نابود و از پایتخت دور کند.

وی اضافه کرد: اکنون در مذاکرات سیاسی در پی خلع سلاح و عقب نشینی انصارلله هستند و می خواهند در پی آن جشن صوری در مکه بگیرند و با ظاهر معنوی دولت انتقالی را در یمن اعلام کنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: انصارالله تا این لحظه برای هر گام با طراحی منطقی جلو رفته است اما دولت مستعفی مورد حمایت ریاض دائم در مذاکرات سیاسی کرّ و فرّ دارند و باید دید آیا در هفته آینده اتفاقی خواهد افتاد یا خیر؟

وی گفت: سعودی ها باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند یمن را به عنوان تهدید جدی در کنار خود حفظ کنند و یا می خواهند از طریق حل سیاسی واقعیت موجود در یمن را بپذیرند و به امنیت خود کمک کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین المللی افزود: اگر این عقلانیت در سعودی ها وجود داشته باشد می شود از مذاکرات به نتیجه رسید.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: تا کنون سعودی ها نشان داده اند که هیجان و احساسات و غرور و تکبر و هزینه کردن پول بر حکمت ، عقلانیت و درایت آن ها غالب است که امیداوریم اصلاح شود.

وی درباره تحولات بحرین هم گفت: مقامات بحرین تلاش می کنند نشان دهند اوضاع در این کشور عادی است اما هر از چند گاهی با تصمیماتی که می گیرند فریاد می زنند که وضعیت در بحرین ، عادی نیست و میان مردم و حکومت فاصله جدی ایجاد شده است.

امیرعبداللهیان افزود: دستگیری شیخ علی سلمان به عنوان یکی از دموکراتیک ترین رهبران معارض بحرین که مطالبات حداقلی را پیگیری می کرد و اجازه خشونت میدانی را نمی داد نشان دهنده اوج بحران و نبود تامل آل خلیفه است.

وی ادامه داد: لغو تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم هم که قدمت حضورش در بحرین بیش از قدمت حضور شیخ حمد پادشاه بحرین است نشان می دهد این بحران تداوم دارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: تا زمانی که مداخلات نظامی و امنیتی آشکار سعودی ها در بحرین پایان نیابد و گفتگوی ملی فراگیر مبتنی بر واقعیات موجود در صحنه بحرین شکل نگیرد تصور اینکه این کشور مسیر آرامی را طی کند دشوار است. این اقدامات خطر تشدید رفتار های تند در بحرین را افزایش داده است.

امیرعبداللهیان درباره سفر اخیر وزیر امورخارجه کشورمان به نیجریه گفت:  برخی از مسائل این سفر خبری شد و برخی از‌ آن به علت اینکه باید منتظر نتایج ماند خبری نشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین المللی افزود: حتما موضوع شیخ زکزاکی یکی از موضوعات جدی در دستور کار دستگاه دیپلماسی ما بوده است.

وی درباره تغییر سمتش از معاونت وزارت خارجه و اینکه آیا این تغییر در جهت گیری های سیاست خارجی کشورمان تاثیر دارد یا خیر؟ گفت: سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران اصول ثابتی دارد.

امیرعبداللهیان افزود: این سیاست ها در شورای عالی امنیت ملی  مورد بحث قرار می گیرد و برای اجرا به دستگاه ها از جمله وزارت امور خارجه ابلاغ می شود.

وی تاکید کرد: وزارت خارجه کشورمان در چارچوب سیاست های اصولی و ابلاغ شده نظام در عالی ترین سطح کار را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان