۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ساداتی‌نژاد; اصلی‌ترین مشکل کاشان، آب است/ خاندایی; مهاجرت روستاییان به شهر به دلیل کار است
کد خبر: ۲۱۰۰۸۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ساداتی‌نژاد; اصلی‌ترین مشکل کاشان، آب است/ خاندایی; مهاجرت روستاییان به شهر به دلیل کار است

نماینده مردم کاشان در مجلس با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل این شهر، آب است، گفت: کاشان پنجمین شهر ثروتمند کشور است و باید کارها را با همت و اتکا به مردم پیش برده و از حمایت‌های دولت هم در این زمینه استفاده کنیم.

ساداتی‌نژاد; اصلی‌ترین مشکل کاشان، آب است/ خاندایی; مهاجرت روستاییان به شهر به دلیل کار است

به گزارش خبرگزاری صبح قزوین از کاشان، جلسه هم‌اندیشی اعضای شوراهای اسلامی بخش مرکزی به همراه دهیاران با نماینده مردم کاشان در مجلس ظهر امروز در سالن همایش بخشداری مرکزی کاشان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مسعود خاندایی سرپرست بخشداری مرکزی به تشریح مسائل و مشکلات بخش مرکزی شهرستان پرداخت و پس‌ از آن اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران مسائل روستا و شهر خود را مطرح کردند.

وی، جمعیت روستایی بخش مرکزی را 13 هزار و پانصد نفر عنوان و اظهار کرد: بخش مرکزی به لحاظ وسعت و جمعیت، بالاتر از دیگر بخش‌های شهرستان است و بیش از 90 درصد صنایع و معادن را در خود جای داده است.

سرپرست بخشداری مرکزی با بیان اینکه بیش از 98 درصد خدمات زیرساختی و زیربنایی در روستاها فراهم‌ شده است، افزود: به خاطر این‌که نتوانسته‌ایم اشتغال روستائیان را پایدار کنیم همچنان مهاجرت از روستاها و شهرهای هم‌جوار به مرکز شهرستان و دیگر شهرستان‌ها به‌عنوان معضل جدی حوزه روستایی مطرح است.

خاندایی، کاهش اختیارات دهیاری‌ها در حوزه اجرایی روستا را به‌عنوان چالش دیگر در روستاها نام برد و بیان کرد: متأسفانه با مصوبه جدید مجلس در این خصوص اختیارات بنیاد مسکن در روستاها افزایش و به تبع آن اختیارات دهیاری‌ها کاهش پیدا کرده است و این یک آسیب در حوزه عملیات عمرانی روستاها است.

وی تأکید کرد: عملیات اجرایی توسط دهیاری‌ها سریع‌تر و مقرون‌ به‌صرفه‌تر است و انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع این آسیب و تصویب قوانین در جهت توانمند نمودن دهیاری‌ها همراهی نماید.

سرپرست بخشداری مرکزی با بیان اینکه طرح تفضیلی شهر کاشان مراحل نهایی خود را طی می‌کند افزود: بخشی از مشکلات در حوزه صدور پروانه ناشی از عدم نهایی شدن طرح تفضیلی شهر است که باعث اقدامات سلیقه‌ای شده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

خاندایی، آسیب‌های ناشی از استقرار برخی صنایع (بهره‌برداری از معادن) در محدوده و حریم شهرستان را متوجه مردم شهرستان کاشان دانست و گفت: درحالی‌که کلیه خدمات از طریق شهرستان کاشان تأمین‌شده و آسیب‌های استقرار نیز متوجه مردم است اما در مقابل خدماتی از طریق آن مراکز برای مردم ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کاشان در مرکز راه‌های ارتباطی کشور قرارگرفته است، تأکید کرد: بزرگراه قم ـ کاشان در منطقه کاشان با 15 میلیون تردد سالانه و 80 کیلومتر در شهرستان کاشان به عنوان بازار سرباز شناخته می‌شود و ضروری است تا نسبت به استفاده از فرصت‌های این ظرفیت اقدام کنیم.

در ادامه سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه هم‌اندیشی گفت: همان‌طور که می‌دانید کار نماینده و مجلس قانون‌گذاری و نظارت است؛ از طرفی نماینده تلاش می‌کند تا مشکلات مردم شهرستان را که ممکن است به گوش مسئولین مرکز نرسد به اطلاع آنان رسانده و در نهایت با بخش اجرایی حمایت و همراهی نموده تا مشکلات مردم با سرعت و کیفیت بهتر مرتفع شود.

وی افزود: نیازها نامحدود و امکانات و زمان برای حل آن کم و محدود است و حجم بسیاری از مطالبات در بخش روستایی وجود دارد که امکانات موجود پاسخگوی آن نیست که بهترین کار آن است تا اولویت‌های هر روستا توسط اعضای شوراهای اسلامی روستا شناسایی‌شده، آنگاه برای رفع آن مشکل اقدام کنیم.

نماینده شهرستان کاشان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جایگاه دهیاری‌ها به لحاظ ساختار و عملیات اجرایی به‌خوبی مشخص نیست. آنچه مشخص است که کارها در روستاها با محوریت بنیاد مسکن گران در می‌آید و اگر کارها را در حوزه دهیاری‌ها و شوراهای روستا متمرکز کنیم به لحاظ ساختاری مشکلات این حوزه حل می‌شود و همچنین کارها ارزان‌تر درمی‌آید.

ساداتی‌نژاد در خصوص ایجاد اشتغال در روستاها گفت: انتظار این‌که صنایع و کارخانه‌ها را به روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته سوق دهیم انتظار درستی نیست؛ صاحبان صنایع ترجیح می‌دهند که صنعت خود را در شهرک‌های صنعتی مستقر کنند، جایی که کلیه خدمات زیرساختی مهیا شده و امکانات فراهم‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه به واقعیت نزدیک‌تر است آن‌که ظرفیت‌های روستا را شناسایی کرده و در آن مسیر گام برداریم. بوم گردی در حوزه گردشگری یکی از ظرفیت‌های روستا است که باید موردتوجه قرار گیرد. در بسیاری از روستاها ظرفیت ورود گردشگر فوق‌العاده است که با تحقق بوم گردی می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم از شهرنشینی خسته شده‌اند و دوست ندارند در سفر به هتل بروند؛ اکنون در دنیا کسی هتل نمی‌سازد و مردم ترجیح می‌دهند در سفر به خانه‌های کاه‌گلی رفته و در جاده‌های خاکی راه بروند و این ظرفیتی است که در روستاها وجود دارد و تنها باید آن را جهت‌دهی و مدیریت کنیم تا روستاها از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: پیشنهاد مشخص من آن است که دهیاری‌ها نسبت به مقاوم‌سازی و بازسازی چند خانه روستایی پیش‌قدم شوند، وقتی کار شروع شد مردم نیز استقبال می‌کنند و این به‌صورت یک فرهنگ اقتصادی در منطقه روستایی شهرستان فراگیر شده و می‌تواند درآمد خوبی برای مردم ایجاد کند؛ ما در روستاها نمی‌توانیم کارخانه ببریم ولی می‌توانیم آدم را به روستاها بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه مشکل بعدی موضوع آب است، گفت: دولت نمی‌تواند آب خلق کند و منابع آب محدود و مصرف روزافزون است که برای مثال بیش از 630 لیتر آب مصرف می‌شود تا یک کیلو هندوانه، طالبی یا هر محصول دیگر تولید شود و به قیمت ارزان به فروش رود؛ این بدان معنی است که آب در منطقه ما قدری ندارد. در منطقه‌ای که بارندگی ندارد و سالانه سه متر تبخیر دارد و در این شرایط بیش از 93 درصد آب در حوزه کشاورزی هدر می‌رود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصلی‌ترین مسئله در کاشان و مهم‌ترین چالش و پاشنه آشیل شهرستان آب است. از طرفی آب در مخازن به‌مانند زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته است و مخازن زیرزمینی به هم وصل هستند و باید توجه داشته باشیم که حفظ آب مسئله مهمی است.

ساداتی‌نژاد تبیین کرد: حل این مشکل در دست جهاد کشاورزی است و البته سخت‌ترین کار روی کره زمین مأموریتی است که به عهده جهاد کشاورزی قرار دارد و باید چالش‌ها و مشکلات در حوزه آب و کشاورزی را با کمک مردم حل کنیم و مسائل این حوزه امری و دستوری حل نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که کاشان پنجمین شهر ثروتمند کشور است و اگر به مردم اتکا کنیم موفق هستیم، خاطرنشان کرد: همیشه کمبود پول و بودجه مطرح بوده است؛ باید کارها را باهمت و با اتکا به مردم پیش برده و از حمایت‌های دولت هم استفاده کنیم.

انتهای پیام/63076/ذ20

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان