۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۱۱۵ پژوهش‌سرا در سال تحصیلی جاری راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: ۲۰۹۴۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۸ ساعت: ۱۲:۵۸ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

۱۱۵ پژوهش‌سرا در سال تحصیلی جاری راه‌اندازی می‌شود

علی زرافشان عنوان کرد: در سال تحصیلی جاری با راه اندازی ۱۱۵ پژوهش‌سرای جدید، مجموع این مراکز در کشور به ۶۱۵ پژوهش‌سرا خواهد رسید و با توجه به هدفگذاری انجام شده سال آینده نیز ۱۰۵ پژوهش سرای دیگر ایجاد می‌شود.

۱۱۵ پژوهش‌سرا در سال تحصیلی جاری راه‌اندازی می‌شود
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: با توجه به رویکرد وزارت آموزش و پرورش برای کاربردی کردن یادگیری‌ها، امسال درس آزمایشگاه به عنوان درسی مستقل به مجموعه دروس اضافه شده است.
وی افزود: برای این منظور با تصویب نمایندگان مجلس درصدی از درآمدهای ما برای تجهیز آزمایشگاه‌های کشور اختصاص داده شده است که امسال تجهیز آزمایشگاهی پایه دهم در اولویت کاری ما قرار گرفته است.

ایجاد پژوهش‌سرا در همه مناطق کشور تا پایان دولت یازدهم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود 500 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور خاطرنشان کرد: براساس هدفگذاری انجام شده تا پایان دولت یازدهم همه مناطق و شهرستان‌ها کشور دارای پژوهش‌سرا خواهند شد که در این صورت تعداد پژوهش‌سراهای کشور به 720 مرکز خواهد رسید.
وی عنوان کرد: در سال تحصیلی جاری با راه اندازی 115 پژوهش‌سرای جدید، مجموع این مراکز در کشور به 615 پژوهش‌سرا خواهد رسید و با توجه به هدفگذاری انجام شده سال آینده نیز 105 پژوهش سرای دیگر ایجاد می‌شود.
زرافشان در ادامه بیان کرد: پژوهش‌سراها علاوه بر اینکه به دانش‌آموزان پژوهشگر ارائه خدمات می‌کنند آزمایشگاهشان نیز در اختیار مدارس است تا به عنوان آزمایشگاه مرکزی از آن استفاده کنند.
وی عنوان کرد: بودجه پیش‌بینی شده برای تجهیز کل دور‌ه‌های تحصیلی بیش از 140 میلیارد تومان است که امیدواریم با تخصیص به موقع، آن را بتوانیم صرف آزمایشگاه‌ها کنیم.
این مسئول یادآور شد: البته از بودجه سال قبل خریدهایی انجام شده که امسال به مدارس تحویل داده می‌شود به ویژه اینکه در دوره اول متوسطه درس علوم تجربی و درس کار و فناوری تغییر رویکرد دارد.

تشکیل کمیته‌های هدایت تحصیلی برای پاسخگویی به دانش‌آموزان

وی هدف اصلی تجهیز آزمایشگاهی مدارس را شتاب بخشی به توسعه علمی کشور برشمرد و گفت: دانش‌آموزان امروز از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردارند که با فراهم شدن زمینه عملیاتی کردن آنچه در ذهن دارند و همچنین همراه کردن یادگیری با آزمایش و تجربه، می‌توانند عرصه توسعه علمی کشور را با سرعت بیشتری طی کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بحث هدایت تحصیلی پایه نهم گرچه این موضوع برای اولیا و دانش‌آموزان این پایه، رویداد جدیدی است اما با توجه به اینکه بیش از دو هفته از شروع بحث هدایت تحصیلی و ثبت نام دانش‌آموزان سپری شده است بیش از 70 درصد دانش‌آموزان کشور ثبت نام کردند.
وی تصریح کرد: بخشی از دانش‌آموزان که موفق به قبولی در خرداد ماه نشدند هدایت تحصیلی این افراد به شهریور ماه موکول می‌شود و تعداد محدودی از دانش‌آموزان نیز نسبت به فرم‌های تحصیلی تهیه شده برای آنها سوال دارند که کمیته‌های هدایت تحصیلی در مناطق آموزش و پرورش برای راهنمایی این افراد تشکیل شده که دانش‌آموزان و اولیای آنها می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

توزیع متوازن عامل کنترل کننده امکانات و نیاز جامعه است

زرافشان عنوان کرد: کمیته‌های هدایت تحصیلی با بازنگری فرم‌های هدایت تحصیلی میزان دقت نظر انجام شده در خصوص ورود اطلاعات را مورد بررسی قرار می‌دهند تا در صورت مشاهده خطا، فرم‌ها را اصلاح کنند و یا اگر در اولویت مورد علاقه دانش‌آموز، ظرفیتی وجود داشته باشد برای تحصیل دانش‌آموز در رشته مورد نظر کمک کنند.
وی عنوان کرد: در کنار انتخاب رشته، موضوع ملی دیگری نیز تحت عنوان "توزیع متوازن" مدنظر است زیرا ما در کشور برای هر رشته ظرفیت مشخصی داریم که اگر تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف بیش از ظرفیت باشد برای آموزش و پرورش امکان ارائه نیست.
این مقام مسئول توزیع متوازن را عامل کنترل کننده امکانات و نیاز جامعه برشمرد و گفت: از آنجا که در هدایت تحصیلی، 4 عامل استعداد، علاقه، امکانات و نیاز جامعه شرط اصلی انتخاب رشته است لذا عامل امکانات و نیاز، محدودکننده عوامل استعداد و علاقه دانش‌آموزان است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان