۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تغییر ترکیب جمعیتی خوزستان به علت مهاجرت‌ها تبعات امنیتی دارد
کد خبر: ۲۰۹۴۲۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

تغییر ترکیب جمعیتی خوزستان به علت مهاجرت‌ها تبعات امنیتی دارد

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس، پیامدهای منفی ریزگردها در خوزستان را فراتر از حوزه سلامت خواند و گفت: وهابیت در جوار خوزستان فعال است و در صورت تداوم مردم خوزستان به‌واسطه ریزگردها تغییر ترکیب جمعیتی نگران‌کننده خواهد بود.

تغییر ترکیب جمعیتی خوزستان به علت مهاجرت‌ها تبعات امنیتی دارد

هدایت‌اله خادمی نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، موضوع ریزگردها در استان‌ خوزستان را موجد مسئله امنیتی برای کشور خواند و گفت: بسیاری از ساکنین این مناطق که توانایی دارند موطن خود را ترک می‌کنند و به‌جای آنها کسانی ساکن این مناطق خواهند شد که تعادل جمعیتی را به نحو نگران‌کننده‌ای برهم می‌زنند.

وی بیان داشت: خوزستان منطقه‌ای صنعتی و کشاورزی است که نیاز به نیروی انسانی دارد و باید کاری کرد که این نیروی انسانی از خوزستان نرود چراکه خود بومیان برای فرار از شرایط موجود بهانه‌های بسیاری دارند.

خادمی با تاکید براینکه هیچ‌کس در وهله اول حاضر به ترک وطن خود نیست، گفت: گرمای شدید، فقدان امکانات و عدم رسیدگی به مشکلات منجر به مهاجرت مردم خوزستان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات دولت‌ها نیز موجب تغییر شرایط در خوزستان نشده است، خاطرنشان کرد: ریزگردها علاوه بر مشکلات قبلی دشواری جدیدی برای زندگی مردم خوزستان ایجاد کرده است.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک گفت: برخی ساکنین خوزستان که دچار ریزگردها شده‌اند به این دلیل که امکان مهاجرت ندارند در منطقه ماندنی شده‌اند و با انواع و اقسام بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: آنها هر روز مجبور به نظافت ملک و منزل هستند و مکرر ناچار به مراجعه پزشک بوده است.

خادمی گفت: گویا تا ریزگردها به تهران نرسد خانم ابتکار متوجه عمق بحران خوزستان و استان‌های همجوار نمی‌شود؛ آیا باید ریزگردها خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، ایلام و ... را ببرد بعد به تهران برسد، سپس به فکر چاره‌اندیشی باشند؟

وی تدبیر درباره مقابله با ریزگردها را خارج از توان سازمان‌های متولی خواند و تصریح کرد: کسانی در این سازمان‌ها مسئولیت برعهده گرفته‌اند که قابلیت آن را ندارند و باید به جای آنان متخصصان و دانایان،‌ تصدی امر را برعهده بگیرند.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک گفت: به‌نظر می‌رسد مسئولان فعلی هیچ اطلاعی از منشاء ریزگردها و ماهیت آن ندارند و پاسخ‌هایی که درباره آن می‌دهند همان اطلاعاتی است که یک بچه 10 ساله نیز در خوزستان آنها را بلد است.

وی در توضیح افزود: همه می‌دانند که بخشی از ریزگردها از کشورهای همسایه می‌آید و بخشی ناشی از قطع درختان نخل است، همچنین معلول از بین رفتن تالاب‌ها و محیط زیست خوزستان است.

خادمی گفت: بنده فکر می‌کنم حتی اگر کشور همسایه ما عراق شرایط امنیتی خاص امروز خود را نیز نداشت باز هم سازمان محیط زیست در حل مسائل ریزگردها با رویکرد فعلی‌اش ناتوان بود.

وی اظهار داشت: اگر واقعاً دولت می‌خواهد مشکل ریزگردهای خوزستان حل شود باید سازمان محیط زیست را در خوزستان مستقر کند تا خود مسئولان این سازمان دست‌کم به علت فراهم آوردن امکان ماندن خود در این منطقه به فکر حل معضل ریزگردها بیفتند.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک گفت: شما در پایتخت هرچقدر هم ریزگرد را برایتان توصیف کنند واقعیت آن را در نمی‌یابید اما ما از حوزه انتخابیه خود تماس‌های مکرر دریافت می‌کنیم که روزهای متمادی بسیاری از مردم امکان خروج از منزل و رفتن بر سر کار را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مردم خوزستان به محض خروج از منزل با ورود گرد و غبار به چشم و حلق خود مواجه می‌شوند. این را مسئولی که در تهران نشسته است متوجه نمی‌شود.

خادمی پیامدهای منفی ریزگردها در خوزستان را فراتر از حوزه سلامت و مرتبط با حوزه امنیت کشور خواند و گفت: در صورت تداوم مهاجرت مردم خوزستان که یک استان مرزی است معلوم نیست چه کسانی جایگزین آنها در این سرزمین شوند.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان مرزهای طولانی با مناطقی از کشورهای همسایه دارد که در آنها تروریسم و وهابیت فعال است و می‌کوشند که تفکرات تکفیری را در میان جوانان خوزستان ترویج دهند.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به جای اینکه به معضلات خوزستان رسیدگی کند تا بومیان آن انگیزه برای حضور و ماندن یابند، از پرداختن مشکل به این مهمی غافل شده و به نظر ما متولیان امر محیط زیست کشور، اساساً انگیزه در این مسیر ندارند و اگر هم انگیزه دارند این تیم حاضر در دولت، کننده کار نیستند.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان