۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کمبود دستگاه‌های رادیوتراپی از دغدغه‌های درمان سرطان کشور / درخواست کارشناسان رادیوتراپی از وزیر بهداشت
کد خبر: ۲۰۹۳۵۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کمبود دستگاه‌های رادیوتراپی از دغدغه‌های درمان سرطان کشور / درخواست کارشناسان رادیوتراپی از وزیر بهداشت

دبیر علمی کنگره رادیوتراپی گفت: یکی از مهمترین مشکلات این رشته کمبود دستگاه و مراکز درمانی است.

کمبود دستگاه‌های رادیوتراپی از دغدغه‌های درمان سرطان کشور / درخواست کارشناسان رادیوتراپی از وزیر بهداشت
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ مهدی عقیلی دبیر علمی اولین کنگره رادیوتراپی و عضو هیئت مدیره انجمن کلینیکال آنکولوژی در کنگره رادیوتراپی که صبح امروز در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات در زمینه رادیوتراپی کمبود دستگاه‌ها است گفت: سابقه رادیوتراپی ایران از بسیاری کشورها مثل ترکیه بیشتر بوده اما به دلیل برخی محدودیت‌ها مثل تحریم کشور، امکان ورود تجهیزات جدید میسر نبوده و تعداد دستگاه‌های پیشرفته کم است.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز درمانی رادیوتراپی برای بیماران سرطانی با کمبود روبرو است، گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های بیماری سرطان و رادیوتراپی بالا بوده اغلب بیماران به بخش‌های دولتی مراجعه می کنند اما به دلیل کمبود مراکز و دستگاه ها بیماران در لیست انتظار طولانی مدت برای درمان قرار می‌گیرند و با ازدحام بسیاری در این مراکز مواجه هستیم، امید است با حمایت دولت این هزینه‌ها کمتر شده و تعداد دستگاه‌ها و مراکز رادیوتراپی افزایش پیدا کند.

عقیلی با اشاره به اینکه این کنگره اولین کنگره کارشناسان رادیوتراپی بوده، اظهار داشت: اولین بخش‌های رادیو تراپی از سال 50 در بیمارستان امام خمینی و بیمارستان جرجانی(امام حسین)آغاز به کار کرده، در ابتدا درمان رادیوتراپی بسیار ابتدایی انجام می‌شده از دهه 1360 نخستین کاردان های پرتو درمانی فعال شدند اما پس از مدتی نیاز به کارشناسان رادیوتراپی افزایش پیدا کرده و اولین کارشناسان از سال 86 وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی شدند و هم اکنون 400 کارشناس پرتودرمانی در کشور در حال فعالیت هستند.

دبیر علمی کنگره رادیوتراپی با اشاره به اهداف اصلی این کنگره گفت: یکی از اهداف اصلی این کنگره افزایش سطح دانش، بازآموزی کارشناسان و آشنایی آن ها با جدیدترین تکنولوژی ها و پیشرفت های علمی است تا کارشناسان خدمت بهتر و با کیفیت تری را در درمان بیماران سرطانی به کار گیرند. با پیشرفت این رشته مراکز پرتودرمانی زیادی در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد و شیراز ایجاد و بر این اساس لزوم احتیاج به کارشناسان پرتو درمانی نیز بیشتر شد که در این راستا دوره های آموزشی تخصصی شکل گرفت.

عقیلی در ادامه افزود: یکی از ارکان مهم درمان سرطان در ایران، رادیوتراپی است، که به صورت تیمی و با سرپرستی یک پزشک و همکاری کارشناسان پرتودرمانی انجام می‌گیرد به همین دلیل افزایش سطح دانش علمی و عملی کارشناسان رادیوتراپی به درمان سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک زیادی می‌کند.

پذیرش دانشجوی پرتودرمانی بیش از ظرفیت بازار کار
حسن نصرتی دبیر اجرایی کنگره رادیوتراپی در حاشیه این کنگره با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان رادیوتراپی کمبود ردیف استخدامی در این رشته است، ابراز داشت: ردیف‌های استخدامی رشته رادیوتراپی قبلا تعریف شده بودند با توجه به اینکه در برخی مراکز تعداد دستگاه‌ها افزایش پیدا کرده لازم است که ظرفیت ردیف‌های استخدامی با توجه به تعداد دانشجویان و کارشناسان بیشتر از قبل شود.

وی ابراز داشت: در ردیف های استخدامی وزارت بهداشت که در این هفته ثبت نام آن انجام شد تنها هشت نفر در کشور برای رشته رادیوتراپی پس از آزمون استخدام می شوند.

دبیر اجرایی کنگره رادیوتراپی با بیان اینکه در حال حاضر پذیرش دانشجو بیش از میزان نیاز بازار کار است، گفت: اکنون با توجه به کمبود دستگاه و مراکز رادیوتراپی پذیرش دانشجو بیش از میزان نیاز بازار کار بوده و بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته پس از فارغ التحصیلی نمی توانند وارد بازار کار شوند.

نصرتی در خصوص اینکه با برداشته شدن تحریم ها دستگاه های پیشرفته رادیوتراپی وارد کشور شده، اظهار داشت: با ورود دستگاه های جدید و تکنیک‌های نوین رادیوتراپی نیاز به آموزش و افزایش سطح علمی کارشناسان رادیوتراپی بوده و به همین دلیل این کنگره موجب ارتقای سطح علمی و عملی کارشناسان می شود.

گفتنی است، دانشجویان و کارشناسان رشته رادیوتراپی در حاشیه کنگره اقدام به امضای نامه‌هایی برای توجه به دغدغه‌های این رشته کردند و این نامه از طریق نمایندگان انجمن به وزارت بهداشت ارسال می شود.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان