۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین یادگیری مبتنی بر کاوشگری و پژوهش رویکرد جدید آموزش و پرورش است
کد خبر: ۲۰۹۲۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۷ ساعت: ۱۳:۱۶ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

یادگیری مبتنی بر کاوشگری و پژوهش رویکرد جدید آموزش و پرورش است

علی زرافشان رویکرد جدید آموزش و پرورش را یادگیری مبتنی بر کاوشگری و پژوهش عنوان کرد و گفت: نوآوری و دانش محصول روحیه کنجکاوی، پرسش‌گری، اندیشیدن، تجربه و عمل کردن است.

یادگیری مبتنی بر کاوشگری و پژوهش رویکرد جدید آموزش و پرورش است
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه) در مراسم اختتامیه مسابقات آزمایشگاهی کشوری که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امروزه توسعه و ارزش افزوده کشورهای مختلف جهان بر اساس توسعه دانایی است.

بنیان توسعه کشورها در مدارس پایه‌ریزی می‌شود
وی افزود: میزان توسعه کشورها در عرصه دانایی، بستگی به آورده‌های بشری دارد که با تولید علم و فناوری در نتیجه توسعه علمی ایجاد می‌شود تا با ورود به عرصه‌های مختلف علم و دانش، از فناوری تولید شده برای درآمدزایی و توسعه کشور استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بنیان توسعه کشورها در مدارس پایه‌ریزی می‌شود، خاطرنشان کرد: توسعه دانش در کشور نیازمند دانش‌آموزانی خلاق، نوآور، مبتکر و سخت کوش است.
وی تصریح کرد: اگر یادگیری دانش‌آموزان در مدارس فقط مبتنی بر حافظه باشد از این یادگیری، نوآوری و دانشی ایجاد نمی‌شود چراکه نوآوری محصول روحیه کنجکاوی، پرسش‌گری، اندیشیدن، تجربه و عمل کردن است.
زرافشان تاکید کرد: دانش‌آموزانی که در عرصه یادگیری به این نکات مهم توجه داشته باشند به خوبی می‌توانند نقش خود را به عنوان فردی مسئول در توسعه کشور ایفا کنند.
وی رویکرد جدید آموزش و پرورش را یادگیری مبتنی بر کاوشگری و پژوهش عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزان باید از دوران کودکی به عنوان یک پژوهشگر وارد عرصه پژوهش شوند و به دنبال پاسخ سوالات خود برآیند که خوشبختانه این امر امروز در آموزش و پرورش پذیرفته شده است.

آموزش و پرورش بستر مناسب برای فعالیت دانش‌آموزان خلاق و مبتکر را فراهم نماید
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش حضور مسئولان در چنین مراسم‌هایی را حاکی از باور آنها نسبت به توانایی و نقش آفرینی موثر دانش‌آموزان در توسعه کشور دانست و بیان کرد: آموزش و پرورش باید بستر مناسب برای فعالیت دانش‌آموزان خلاق و مبتکر را فراهم نماید.
وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این مسابقات به صورت تیمی، ایجاد هم‌افزایی در توانمندی‌ها و آموزش کار تیمی و مشارکتی علاوه بر شناسایی افراد نخبه و شکوفایی استعدادها است چراکه دنیای امروز، دنیای بین رشته‌ای است و رشته‌های مختلف در تعامل با یکدیگر بوده و پیوند خوبی بین آنها شکل گرفته است تا عرصه جدید علمی را ایجاد کنند.
زرافشان تاکید کرد: مزیت دیگر برگزاری این مسابقات، توام کردن تلاش علمی با اخلاق است چرا که با کنترل و نظارت ارزش‌های انسانی، دانشی تولید می‌شود که در خدمت بشر است نه بر علیه جان انسان‌ها.

علم و فناوری بدون پشتوانه اخلاق، موجب ایجاد بحران در دنیا شده است
وی ادامه داد: ویژگی بزرگان و حکمای کشور ما نظیر بوعلی سینا و خوارزمی این بوده که همگی آنها علاوه بر تخصص علمی، حکیم بودند و دانش تجربی آنها برآمده از مبانی و فلسفه فکری آنها بوده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز دلیل رنج جوامع بشری، فقدان رعایت اخلاق در بحث تولید علم است و اینکه نورافکنی اخلاق راه توسعه علمی را روشن نکرده زیرا علم و فناوری بدون پشتوانه اخلاق، موجب ایجاد بحران در دنیا شده است بنابراین باید به‌دنبال علم نافع برای بشر باشیم.
وی در پایان ایجاد ایجاد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و برگزاری جشنواره‌های خوارزمی را از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راستای افزایش توانمندی‌های دانش‌آموزان و شناسایی، تقویت و شکوفایی استعدادهای آنها ذکر کرد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان