۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بالا بودن شاخص پوسیدگی دندان در ایران/ هر ایرانی ۲ دندان خراب دارد
کد خبر: ۲۰۹۰۹۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

بالا بودن شاخص پوسیدگی دندان در ایران/ هر ایرانی ۲ دندان خراب دارد

رییس انجمن دندانپزشکان ایران با اشاره به اینکه ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه ایمپلنت به شمار می‌رود گفت: به طور متوسط هر ایرانی دو دندان پوسیده، کشیده یا پر شده دارد.

بالا بودن شاخص پوسیدگی دندان در ایران/ هر ایرانی ۲ دندان خراب دارد
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛باقر شهنی‌زاده رییس انجمن دندان‌پزشکان ایران در نشست خبری ششمین همایش ایمپلنت انجمن دندانپزشکان عمومی که صبح امروز در ساختمان انجمن دندانپزشکان برگزار شد، با اشاره به اینکه رساندن میزان پوسیدگی دندان‌های مردم ایران به استاندارد‌های بین‌المللی از مهمترین اهداف دندان‌پزشکان است، بیان داشت: با توجه به اینکه میزان پوسیدگی دندان در برخی کشور‌ها مثل سوئد و دانمارک نزدیک صفر است
اما این میزان در کشور ما با شاخص پوسیدگی دندان روی عدد 6 است.

وی در ادامه با بیان اینکه هر ایرانی به طور متوسط دو دندان پوسیده، کشیده یا پر شده دارد، یادآور شد: اصولا افراد با قدرت مالی بیشتر آمار پرشدگی دندان و حفظ دندان اصلی در آنها بیشتر بوده ولی در خانواده‌هایی با فقر مالی بی‌دندانی و پوسیدگی بیشتر مشهود است.

رییس انجمن دندان ‌پزشکان ایران از برنامه‌ریزی طرح‌های بهداشتی دندان معطوف به گروه‌های آسیب‌پذیر (سن 6 تا 14 سال) خبر داد و افزود: با توجه به چالش‌های پیش‌روی این پروژه‌ها حضور دندان پزشکان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر بحث بهداشت دهان و دندان، ایمپلنت را نوعی پیشگیری دانست و اظهار کرد: در گذشته برخی بیماران برای انجام ایمپلنت مقاومت می کردند در حالیکه امروزه شاهد توجه بیش از حد به ایمپلنت هستیم، حال آنکه برای تعادل در این افراط و تفریط، وظیفه ما بیان هشدار‌های لازم و افزایش آگاهی مردم است.

شهنی زاده احتمال موفقیت ایمپلنت در افراد سیگاری، دیابتی کنترل نشده و همچنین افراد دارای پوکی استخوان را بسیار پایین خواند و تصریح کرد: حضور یک متخصص رادیولوژی و جراح پروتز برای کاشت ایمپلنت موفق ضروری بوده چرا که انجام ایمپلنت نیازمند کار تیمی و دخالت متخصص‌های مختلف مرتبط با آن است.

این دندانپزشک عمومی حفظ دندان‌های اصلی بیمار را مهمترین اولویت‌ دندان پزشکان دانست و یادآور شد: در صورتی که دندان قابل نگهداری نبوده و یا طول عمر آن توسط پزشک بسیار پایین تشخیص داده شود، برای بیمار ایمپلنت انجام می‌شود.

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت بعد از کشیدن دندان
در ادامه  امیرحسین شایگان جراح و متخصص بیماری‌های لثه ، بهترین زمان کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان را بسته به تراکم استخوان دانست و بیان داشت: باتوجه به تراکم پایین استخوان در فک پایین چهار تا پنج  ماه زمان مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان و همچنین در فک بالا به دلیل بالا بودن تراکم استخوان به طور متوسط سه ماه زمان مناسب برای انجام ایمپلنت است. 

وی در ادامه اظهار داشت: در افراد نرمال دارای شرایط مناسب برای کاشت ایمپلنت، حداقل زمان مورد نیاز دو ماه پس از کشیدن دندان است. 

وی عدم تجویز مطلق و عدم تجویز نسبی را از جمله موارد مهم ایمپلنت خواند و اظهار کرد: دیابت جز موارد عدم تجویز نسبی بوده ولی افراد دارای عفونت های خاص در فک ،افراد دارای ترس شدید از انجام ایمپلنت و افراد سیگاری کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت نیستند. 

جراح و متخصص بیماری‌های لثه با اشاره به اینکه مراجعه زنان به دندانپزشکی و انجام عمل ایمپلنت بیشتر از مردان است، گفت: به خاطر کاهش تراکم استخوان و ابتلا به پوکی استخوان در سنین یائسگی  زنان این مسأله یک عامل منفی برای ایمپلنت محسوب می شود.

شایگان تصریح کرد: در صورت عدم داشتن استخوان مناسب برای انجام ایمپلنت در لثه، برای حل این مشکل  باید با استفاده از مواد استخوانی جسد و یا حیوان‌هایی همچون گاو و گوسفند در محدوده لثه زمینه انجام ایمپلنت را فراهم کرد.  

گفتنی است؛ ششمین همایش انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران از تاریخ 13 تا 15 مرداد ماه در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با محوریت مهندسی بافت‌ نرم و سخت، رادیوگرافیک در ایمپلنت های دندان، نقش پروتز در مهندسی بافت، آناتومی و پاتولوژی سینوس وکنترل عفونت همراه با جراحی زنده برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان