۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین نبود نگاه پژوهشی قوی در بین اساتید و دانشجویان از نقاط ضعف دانشگاه‌های استان است
کد خبر: ۲۰۸۹۱۲ نویسنده: بیت الله اکبری مقدم تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۶ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین:

نبود نگاه پژوهشی قوی در بین اساتید و دانشجویان از نقاط ضعف دانشگاه‌های استان است

بیت الله اکبری مقدم بیان کرد: نگاه پژوهشی قوی در بین اساتید و دانشجویان ما وجود ندارد و این نقطه ضعف دانشگاه‌های استان قزوین است.

نبود نگاه پژوهشی قوی در بین اساتید و دانشجویان از نقاط ضعف دانشگاه‌های استان است
دکتر بیت الله اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین ، با تاکید بر اینکه استان قزوین یک شهر دانشگاهی با پیشینه طولانی است، اظهار کرد: معمولا در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه یک سری شهرها دانشگاهی محسوب می‌شوند.
وی افزود: چندین دانشگاه مطرح در استان ما وجود دارد که ساختار علمی را در سطح خوبی قرار داده است؛ این موضوع را هم می‌توان در سیاست دانشگاه‌ها و هم تعداد دانشجویان و افزایش سطح اشتغال و استخدام در استان درنظر گرفت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در 15 سال گذشته یافتن یک مهندس کامپیوتر در شهرک‌های صنعتی استان بسیار مشکل بود؛ اما امروز به برکت همین دانشگاه‌ها و رشد علمی که اتفاق افتاده است نیروی متخصص بومی تامین شده و حتی به صورت نیروی مازاد می‌توانند در استان‌های دیگر مشغول به فعالیت شوند.

وی درباره عملیاتی شدن رشد علمی در حوزه‌های تحصیلات تکمیلی عنوان کرد: تحصیلات تکمیلی امروز وضعیت بهتری پیدا کرده، زمانی تحصیلات به دوره کاردانی و کارشناسی ختم می‌شد اما امروز شرایط متفاوت شده است.

بخش صنعت حاضر به هزینه کردن برای نیروهای خود نیست

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: هم اکنون صنایع مختلف به اشخاص متخصص نیاز دارند و این آموزش تخصص نیروی کار هزینه‌بر است؛ برای همین بخش صنعت حاضر به هزینه کردن برای نیروهای خود نیست بنابراین وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی در استان یک پشیبانی رایگان به حوزه صنعت می‌دهد.
وی با بیان اینکه امروز آموزش نیروهای ارشد و دکترا در بسیاری از دانشگاه‌های استان بسیار حائز اهمیت است، ابراز کرد: البته این موضوع مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است؛ یعنی تقاضای بی‌رویه‌ای در جامعه برای دریافت مدارک دانشگاهی ایجاد شد و دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی شعبه‌های خود را افزایش دادند که این موضوع از یک نظر خوب و از سوی دیگر دارای اشکال است.
اکبری بیان کرد: نکته مثبت افزایش دانشگاه این است که اگر در استان شعبات زیادی وجود نداشت شاید دانشجویان با حضور در دانشگاه‌های خارج از کشور ارز را از استان خارج می‌کردند و مشخص نبود این خوراک علمی به خوبی در اختیار این دانشجویان قرار می‌گرفت.
وی اذعان کرد: اشکال افزایش دانشگاه این است چون افراد تمایل به داشتن مدارج بالاتر دارند بخش صنعت باید منتظر نیروی کار خود بماند؛ یعنی تقاضا برای دریافت مدرک علمی زیاد می‌شود در صورتی که این ادامه تحصیل برای قشر دانشجو باید برنامه ریزی و حساب شده و هماهنگ با بخش صنعت کشور صورت بگیرد.

امروز در برخی دانشگاه‌های بودجه پژوهشی صرف کارهای دیگر می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین درباره جایگاه نگاه پژوهشی در استان یادآور شد: هم اکنون نگاه پژوهشی قوی در بین اساتید و دانشجویان ما وجود ندارد و این نقطه ضعف دانشگاه‌های استان قزوین است، یعنی بخش تولید علم قزوین در این زمینه دارای ضعف است و در واقع هزینه‌هایی که باید صرف پژوهش شود حیف و میل می‌شود.
وی با بیان اینکه پیش از انجام پژوهش، باید اقتصاد دانش بنیان در استان جدی‌تر گرفته شود، تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید پایه‌گذاری شود تا بتوانند سمت و سوی پژوهش را مشخص کنند.

اکبری تصریح کرد: یک شرکت دانش بنیان زمانی که هدفش کسب سود است پژوهش‌هایی را بنیانگذاری می‌کند که به سودهی و تولید و محصول منتج شود نه اینکه در حد یک سری گزارش‌های پایان نامه‌ای باقی بماند و هیچ استفاده‌ای نداشته باشد یا حداکثر به صورت مقاله‌ای درآید که در یک مجله علمی و پژوهشی چاپ شود.
اکبری ادامه داد: این نوع از مقالات شاید بتواند به علم در دنیا سطحی را در حد محدود اضافه کند؛ اما در کوتاه مدت حداقل نیازی که بخش صنعت یا تولید در کشور نیاز دارد، تامین نمی‌شود.
وی درباره اختصاص بودجه‎های پژوهشی در دانشگاه‌ها گفت: این بودجه در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است؛ اما واقعا باید این تاکید باشد که این بودجه صرف پژوهش شود؛ حتی اگر کارآیی لازم را نداشته باشد اما از اینکه عادت که این بودجه‌ها صرف مسائل دیگر شود بهتر خواهد بود.
این کارشناس علمی در پایان بیان کرد: البته باید نظارت‌ها نیز در انتخاب پژوهشگر و انتخاب موضوعات افزایش یابد تا به بهانه منحرف شدن مسیر پژوهش بودجه حذف نشود که این اشکال امروز در برخی از دانشگاه‌های ما وجود دارد.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان