۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا پرچم تمام تکفیری‌ها سیاه است؟
کد خبر: ۲۰۸۶۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۵ ساعت: ۹:۵۶ ↗ لینک کوتاه

نمادی برای اسلام هراسی؛

چرا پرچم تمام تکفیری‌ها سیاه است؟

در نمادهای گروه‌های تکفیری از رنگ سیاه استفاده شده که نشانگر هدفی خاص علیه جهان اسلام است.

چرا پرچم تمام تکفیری‌ها سیاه است؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،اغلب گروه های تندرو و تروریستی از گروه طالبان گرفته تا تشکیلات القاعده و شاخه‌های آن از پرچم سیاه رنگی استفاده کرده‌اند و گروه داعش نیز همین کار را با کمی تغییر انجام داده است.

در نمادها و پرچم‌های گروه‌های تکفیری از رنگ سیاه استفاده شده که نشان می‌دهد مهم‌ترین هدف حامیان غربی این گروه‌ها اسلام هراسی است.

چرا پرچم داعش مشکی است؟

یکی از مشخص ترین علامت این گروه پرچم سیاه و سفید؛ وجود حروف عربی است. اما چه عناصری ریشه این پرچم هستند و به چه دلیلی این گروه آن را برای خود انتخاب کرده است؟ در پرچم داعش و با کلماتی به رنگ سفید در بالای پرچم آمده است: هیچ خدایی جز الله وجود ندارد. محمد فرستاده خدا است. این عبارت برای اعلام ایمان در سراسر جهان اسلام استفاده می‌شود و به عنوان شهادت به مسلمانی شناخته شده است.

در قسمت پایین یک دایره سفید دیده میشود که به روایتی شبیه مهر و موم زمان پیامبر اسلام (ص) است.
 
پرچم‌های سیاه یا سفید یا تک رنگ یک سنت قدیمی در فرهنگ شرق باستان، عربی و اسلام بود که در حال حاضر گروه‌های تروریستی تکفیری و با سوءاستفاده از این سنت و برای مشروعیت بخشیدن به خود و یا بدنام کردن دین مبین اسلام، از این نماد بهره می‌برند.

چرا پرچم داعش مشکی است؟
 
به نظر چارلی وینتر، کارشناس ارشد بنیادگرایی اندیشکده ضد افراط گرایی کویلیوم، این پرچمی که داعش استفاده می‌کند، منحصر به این گروه نیست. آنها(تروریست‌ها) از این پرچم برای بیان معانی دینی و سیاسی، سوءاستفاده می‌کنند. پرچم داعش با تمام جزئیاتش، توسط گروه الشباب در سومالی و القاعده در شبه جزیره عربستان نیز استفاده می‌شود. 
 
وی در توضیح این رویکرد می‌افزاید: داعش با استفاده از این نماد، متحدانی را جذب خود کرده است. آنها قصد دارند تا خود را با جنبش‌های اسلامی دیگر هم‌تراز کنند و خود را در بافتی جهادی قرار دهند. اما گروه‌های تروریستی مانند داعش، با این پرچم که سمبل جهاد و اسلام‌گرایی است، خود را معرفی می‌کنند. 
 
این کارشناس بنیادگرایی تاکید کرد: کلمات استفاده‌شده در پرچم به نوبه خود هیچ نشانی از افراط گرایی ندارند، اما توسط افراطی‌ها مورد سواستفاده قرار گرفته که به نوعی می‌تواند آن را دزدی و سرقت دانست. عبارت شهادتین و مهر و موم پیامبر اسلام (ص) از نمادهای مهم میان تمامی مسلمانان است.

چرا پرچم داعش مشکی است؟
 
بنابراین داعش با در کنارهم قراردادن این نشانه‌ها که هیچ ارتباطی با اقدامات جنایتکارانه آنها ندارند، سعی می‌کنند قلمرو ایدئولوژیک خود را گسترش دهند، کاری که در انجام آن موفق نخواهند بود. باید این نکته را در نظر گرفت که علمای مسلمانان اتفاق نظر دارند که اقدامات داعش مغایر با اسلام و روش پیامبر اسلام (ص) است و استفاده گروه داعش از مهر پیامبر اسلام (ص) به هدف نفوذ به درون جوامع اسلامی صورت گرفته است و اقدامات این گروه چیزی جز خدشه وارد کردن به میراث نبوی و اهانت تاریخی بزرگ نیست، زیرا اسلام دین محبت و صلح و انسانیت است.

اما بررسی رنگ‌ها و نمادهای به کار رفته در پرچم‌های گروه‌های تروریستی و شباهت‌های عجیب آنها، نکات قابل توجهی را در خود نهفته دارد. نخست آن که تمامی این پرچم‌ها، سیاه و سفید است و جز سیاه و سفید، هیچ رنگی در آنها به کار نرفته است؛ این در حالی است که پرچم‌های کشورهای اسلامی معمولا دارای تنوع رنگ و زیبایی خاصی هستند. کاربرد سیاه و سفید و عدم استفاده از رنگ‌های دیگر، به نوعی از تفکر تکفیری این گروه‌های تروریستی حکایت دارد که دنیا را سیاه یا سفید می‌بینند و هیچ وضعیت سومی در تفکر وهابی و سلفی آنها جا ندارد؛ هرکه مانند آنها فکر کند سفید است و هر کس در هر مورد با آنها مخالف باشد، سیاه و مستحق مرگ به بدترین شیوه‌هاست.

چرا پرچم داعش مشکی است؟

از سوی دیگر عدم استفاده از رنگ‌های متنوع، در ذهن بیننده خارجی این تصور را ایجاد می‌کند اسلام که این گروه‌ها داعیه‌دار آن هستند، دینی خشن و آکنده از خشونت است و هیچ تنوع و تحولی را به رسمیت نمی‌شناسد. اما نمادهای اصلی به کار رفته در این پرچم‌ها عبارتند از دو جمله مقدس لااله الا الله و محمد رسول الله و نیز تصویر شمشیر؛ که دو اصل اساسی اسلام را در کنار نماد خشونت قرار داده و اسلام را به خشن‌ترین شکل ممکن به بیننده معرفی می‌کند. به راستی این نوع معرفی اسلام، کار چه کسانی می‌تواند باشد؟

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان