۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دلیل بی هویتی فرزندان ما نبود تربیت دینی در زندگی شان است
کد خبر: ۲۰۸۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

صلواتی مشاور خانواده:

دلیل بی هویتی فرزندان ما نبود تربیت دینی در زندگی شان است

در دین ما توصیه شده تا ۷ سال بازی، ۷ سال بعدی را صحبت کنید و آموزش دهید و ۷ سال بعدی آن ها را طرف مشورت قرار دهید. در حالی که ما در زندگی دین را پیاده نمی کنیم و این دلیل بی هویتی فرزندان ما است.

دلیل بی هویتی فرزندان ما نبود تربیت دینی در زندگی شان است

به گزارش صبح قزوین، به علت تاکیدات مقام معظم رهبری(حفظ الله)  به تغییر سبک های نادرست زندگی در جامعه، در مورد اینکه چرا فرزندان ما دچار نوعی بی هویتی شده اند، با این مشاور خانواده  گفت و گویی انجام داده ایم.

زهرا صلواتی در ابتدا به اینکه چرا بیشتر خانواده ها در تربیت فرزندان شان دچار مشکل می شوند اشاره کرد و گفت:  یک چیزی که در دین ما بسیار جالب است، می گوید: 7 سال به فرزندت اجازه بده هر کاری می خواهد انجام دهد.
الان مهدکودک ها ی ما می آیند برای قبل از 7 سالگی برای بچه ها آموزش می گذارند که بسیار غلط است.

 حالا شما نگاه کنید جدیدا هم باب کرده اند برای اینکه راحت باشند، یا سر کار می خواهند بروند، یا شاید فکر می کنند این طوری درست تر است، بچه ها همه باید قبل از ورود به مدرسه به مهد بروند.

در حالی که دین ما گفته باید بچه تا 7 سال آزاد باشد.
بچه خودش همین جوری یاد می گیرد تجربه می کند
.

مادر ها ی ما اسباب بازی ها را سر کمد می چینند به فرزندان شان نمی دهند.
قشنگترین اسباب بازی ها را همه بچه های ما دارند.
 بر اساس آن سیستم غلط سیسمونی دادن ها که تا 12 تا 20 سالگی اسباب آن ها را می دهند.
ولی بچه همیشه باید با دیده حسرت به وسایلش نگاه کند و مادر اجازه استفاده از آن ها را نمی دهد.

در صورتی که بچه باید خراب کند، بازی کند،  تا صاحب تجربه شود.
در مهدکودک ها هم برای کنترل این حجم بالای بچه ها امرو نهی هایی صورت می گیرد.
حالا بچه با این سیستم غلط بزرگ شده، از 3 سالگی او را گذاشتن آموزش زبان انگلیسی و آموزش های مختلف را دیده است.
وقتی را که زمان آموزشش نبوده دنبال یادگیری رفته است.
چه اتفاقی می افتد؟

آن دورانی که باید طی بی خیالی و بازیگوشی و سرگرمی می شده نشده! این پتانسیل نهفته می ماند و در دوران مدرسه سر باز می کند.
طوری که ناظم مدرسه می گوید ما نمی توانیم این ها را کنترل کنیم و شاید بعضی مواقع هم کار به تنبیه بدنی برسد.

الان که زمان آموزش این ها است علاقه نشان نمی دهند چون زمانی که ویژه بازی بوده ، بازی نکرده اند دنبال یادگیری رفته اند الان خسته شدند و میلی به یادگیری دانش ندارند.

این مشاور خانواده در ادامه افزود:  آن موقع که کوچکتر بودند قدرت مخالفت نداشتند اما الان در سن ابتدائی و راهنمایی جلوی پدر و مادر و استادشان می ایستند و در دبیرستالن که می رسند شاهد ناهنجاری های بی مورد آن ها هستیم.

یک وقت می بینیم مشکل مدرسه نرفتن بچه پیش می آید، سیگار می کشند.
پدر و مادرمعترض می شوندکه،  بچه ما تا قبل از دبیرستان رفتن خوب بود .
یا تا قبل دانشگاه رفتن خوب بوده.
اما الان به حرف من گوش نمی کند.
چرا؟ چون هیچ چیز سر جای خودش برای این بچه صورت نگرفته است.

زمان بازی اختیارش را نداشته،  زمان درس خواندن حوصله اش نبوده، و الان در دوران جوانی سرکش شده و غیر قابل کنترل است.
چون آموزش های دین ما اگر روی این بچه ها انجام می شد این وضعیت افسار گریخته را در نسل جوان امروزی نداشتیم.

در دین ما توصیه شده تا 7 سال بازی، 7 سال بعدی را صحبت کنید و آموزش دهید و 7 سال بعدی آن ها را طرف مشورت قرار دهید.

الان فرزند ما می بیند که طرف مشورت قرار نمی گیرد.
اصلا به حساب نمی آید.
پس سرکش می شود و ساز خود را می زند.
با این نوع تربیتی که ما داشته ایم هم  ردیفی ما با بچه های مان  خوب شکل نمی گیرد.

پیامبر بزرگوار اسلام فرمودند:" ما  قبل از 7 سالگی تربیت های دینی را برای فرزندان مان شروع می کنیم شما قبل از بلوغ آن ها، این کار را انجام دهید.
"

مدرس حوزه علمیه به نقش تاثیر پذیری عمل بر فرزندان اشاره کرد و تاکید کرد:  بچه ای که می بیند مادرش به نماز می ایستد و حال خوشی دارد و وقتی نماز می خواند در رفتار و کردارش تاثیر می گذارد، آن بچه خود به خود جذب می شود.
آیا الان مادر و پدر های ما این گونه هستند؟

در حال حاضر رعایت مسائل مذهبی در خانواده های ما کم رنگ شده است.
این بچه کجا قرار است آموزش ببیند؟ وظیفه پدرو مادر است که از بچگی کم کم به فرزندان شان آموزش بدهند.
الان بچه هایی هستند می گویند مادر یا پدر من نماز می خواند و دروغ هم می گوید.
من نماز نمی خوانم و دروغ هم نمی گویم.

رعایت اعتقادات از طرف من، اثر واقعی را روی فرزندم به طور ناخودآگاه خواهد گذاشت.

من در زندگی ام دین را پیاده نکردم و الان می بینم فرزندم دچار مشکل شده است.
و الان آمده ام دنبال راه حل!

وی در مورد نقش رسانه ها و ماهواره بر تربیت فرزندان گفت: ما که نمی توانیم بگوئیم ماهواره نباشد.
باید چگونگی استفاده از این تکنولوژی را به فرزندان مان و خانواده ها یاد بدهیم.
باید به جوان یاد بدهیم نگاه کردن بعضی برنامه های ماهواره به ضرر اوست.
وقتی می گویم این کانال نه، بپذیرد.
این پذیرش هم بر می گردد به پیاده کردن دین در زندگی من.

وقتی من به عنوان پدر و مادر خودم می نشینم پای برنامه های ناجور ماهواره، چطور به فرزندم بگویم نگاه نکن برای تو خوب نیست؟!

اگر ما آموزش درست داده باشیم که عقابی در دنیا و آخرت برای کارهای اشتباه ما وجود دارد.
هیچ وقت فرزند وارد این فاز نمی شود.
با منطق با او حرف زده باشیم .
او مطمئنا خود را مجاب می کند.

اگر از خردسالی با او کار شده باشد که دیدن هر چیزی درست نیست، شنیدن هر چیزی درست نیست.
این بچه در آینده خودش یاد می گیرد که چه کار باید کند.

زهرا صلواتی در پاسخ به خبرنگار ما در مورد ارائه راهکار برای حل این مشکلات اظهار داشت: هر چیزی برای خودش باید ها و نبایدها و هنجارها و ناهنجارهایی دارد.
آزادی کلمه خوبی است اما آزادی با بی بند و باری تفاوت دارد.
هر تکنولوژی و هر مسیری که ما بخواهیم طی کنیم یک محدودیت های برای خودش دارد.

 ما بنا نیست افسار گریخته وارد هر چیزی شویم.
اگر بدانیم یک چیزی برای ما ضرر دارد نباید وارد آن شویم.
اینکه ما می آئیم در مورد یک چیز فقط محاسنش را می گوئیم بعدا  به مشکل خواهیم خورد.

چرا مضراتش را نمی گوئیم؟ ما مدیون این جامعه می شویم.
به طور مثال الان می گویند این گوشی علاوه بر کارکرد های خوبش از نظر تششع امواج برای انسان ضرر دارد.
حال ما بیائیم این را پررنگ کنیم.
چرا بچه های دبستانی ما گوشی همراه دارند؟

 اگر ما این مسائل را جا بیندازیم هیچ مادری قبول نمی کند فرزندش وسیله ای داشته باشد که برای سلامتی اش مضر است.
ما فقط داریم تبلیغ می کنیم به هر قیمتی شده بخرید.
الان مردم ما فقط به سمت و سوی داشتن پیش می روند.
قیمت این ضرر را کی می پردازد؟ خود مردم!

پس در هر جریانی باید آموزش داشته باشیم.

مشاور خانواده حوزه علمیه خواهران، به پر رنگ شدن بی هویتی جوانان در جامعه امروزی پرداخت و تاکید کرد:دلیل اصلی این مسئله این است که  من از وجود خودم راضی نیستم.

چرا؟ چون فقط به دیگران نگاه می کنم.
اصلش این است که جوان از وجود خودش راضی باشد و الا دنبال این می رود که هر شکلی به خود بگیرد
.

چرا بعضی از جوانان از هویت خودشان راضی نیستند که در مدل پوشش و ظاهر غربی ظاهر می شوند؟ چون به این بچه مسلمان ایرانی یاد نداده ایم که هویت تو را خیلی از دنیا در آرزویش هستند.
شما نگاه کنید آن هایی که به هر نوع از ایران رفتند در آرزوی بوی خاک ایران هستند.
چرا؟ چون آنها از هویت خودشان در این جا اطلاع نداشتند وقتی به خارج می روند تازه می فهمند چه چیز با ارزشی  را از دست داده اند.

من اگر به جوانم یاد بدهم هویت تو با اصالت تر از هر هویت دیگری است باید به هویت خود ببالی، برای جوان من اتفاق نمی افتد که از وجود و جایگاه خودش ناراضی باشد و بخواهد سراغ هویت های پوشالی غربی برود.

زهرا صلواتی در پایان گفت: حال اگر خانواده ای در این زمینه ها کوتاهی داشته است چه باید بکند؟

بنظرم هیچ وقت دیر نیست.
می توان با دلیل و منطق و با زبان نرم جوان را به طور زیر پوستی به راه آورد.
البته در این بین همه وظیفه ها گردن خانواده ها نیست.
خانواده اولین جایگاه آموزش است.
در مراحل بعدی این مدارس، رسانه ها، سینما و تلویزیون و دانشگاه ها هستند که باید در ادامه کارکرد های خانواده وارد میدان شوند.

در حال حاضر همه داریم کوتاهی می کنیم.
بعضی فیلم ها وسریال های ما دارند فرزندان ما را دچار مشکل می کنند.
روابط ناصحیح دختر و پسر را رواج و آموزش می دهند.
این یعنی آموزش بدرفتاری دینی!

بچه هایی که از طریق خانواده برای آموزش صحیح آن ها  کم کاری شده است باید از طروق دیگر آموزش ببینند.
یکی از راه ها که برای جوان هم جذاب است همین فیلم هاهستند.

 باید هنجار ها و هنجارشکنی ها را به آن ها آموزش بدهد.
اگر همه کوتاهی کنیم همین بد اخلاقی در خانه، در جامعه هم پیاده می شود.
یکی از راه ها کمک رسانه به خانواده ها است که باید جدی تر گرفته شود.

زهرا صلواتی دارای مدرک کارشناسی در رشته معارف اسلامی  می باشد که در سال 57 به استخدام آموزش و پرورش در آوج و بوئین زهرا در آمد.
 به علت علاقه ای که به تحصیل در حوزه های علمیه داشت،  برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه خواهران شد.

به علت موفق بودن در زمینه تحصیل و لیاقت هایی که از خود نشان داد در سال پنجم حوزه با معرفی اساتیدش همراه تحصیل به تدریس در حوزه پرداخت.

وی در این مدت  در سمت هایی چون: مشاوره در کمیته امداد، رئیس شعبه 25 شورای حل اختلاف قزوین، تدریس در حوزه دانشجویی دانشگاه بین الملل قزوین، تدریس و مشاوره خانواده در حوزه علمیه خواهران کوثر قزوین خدمت کرده اند.

به علت نبود مشاور مذهبی در استان و احساس نیاز برای خدمت رسانی به مردم در این زمینه، ایشان به همراه یکی دیگر از مدرسین حوزه خواهران- طاهره ستوده- در آزمون مشاور اسلامی شرکت کردند و در این رشته به صورت نیمه حضوری به تحصیل پرداختند.
که تا به امروز این تحصیلات ادامه دارد.

انتهای پیام/2002/ی

 

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان