۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۳۶۹ گلزار شهدای استان در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود
کد خبر: ۲۰۸۱۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۳ ساعت: ۱۵:۵۰ ↗ لینک کوتاه

با پیگیری بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین:

۳۶۹ گلزار شهدای استان در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود

با پیگیری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، ۳۶۹ گلزار شهدای استان قزوین که دو هزار و ۷۲۹ شهید در آن آرمیده‌اند، در فهرست آثار ملی، ثبت می‌شوند.

 ۳۶۹ گلزار شهدای استان در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، از آنجایی که گلزارهای شهدا از جایگاه و اهمیت بسزایی برخوردارند، ثبت ملی آنها با هدف محافظت از گلزارها و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته است.
به گفته‌ عبدالحسین وحیدی، رئیس اداره مسکن و گلزارهای بنیاد، ثبت ملی گلزارها در چند مرحله اجرایی می‌شود که در فاز اول آن و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، مقدمات ثبت چهار گلزار، شامل: آبیک با 68 شهید، رزجرد با 6 شهید، الوند با 52 شهید و آرشت قزوین با یک شهید انجام شده است.
وی می‌گوید: در ثبت ملی گلزارهای شهدا، اقداماتی مانند تهیه‌ی نقشه‌‌ معماری دقیق گلزار شهدا، تعیین موقعیت گلزار شهدا در نقشه، تهیه‌ی اطلاعات گلزارهای شهدا، تهیه‌ی عکس هوایی، تهیه‌ی وصیت‌نامه‌ها و اطلاعات کلی شهدا و نقشه‌برداری و برداشت gps انجام می‌شود.
مشاور عمرانی مدیرکل بنیاد گفت: همه‌ی اطلاعات این اقدامات در قالب یک دفترچه‌ آماده و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می‌شود، سپس کارگروهی در این سازمان، دفترچه‌ را بررسی کرده و اگر نکات فنی رعایت شده، مدارک کامل و مورد خاصی وجود نداشته باشد برای ثبت نهایی به تهران ارسال می‌کند تا بعد از بررسی‌های لازم ثبت ملی شود و جزو آثار ملی کشور به شمار آید.
مهندس وحیدی، ارزیابی خوبی از روند ثبت ملی گلزارهای شهدای استان قزوین دارد و می‌گوید: اکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران اطلاعات 4 گلزار شهدای آبیک، رزجرد، الوند و آرشت را در یک دفترچه‌ آماده کرده و در حال ارسال به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، جهت تکمیل اقدامات انجام شده می‌باشد.
محمدرضا علی‌اکبربیک، معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار واحد قزوین گفت: ساماندهی گلزارهای شهدا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری مجدانه ایشان و اعتقادی که مسئولین ارشد بنیاد در این خصوص دارند، در اولویت امور ما قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه گلزارهای شهدا بعد از ساماندهی براساس تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت کشور، تحویل شهرداری، بخشداری و دهیاری می‌شود، افزود: قزوین جزو دو استانی‌ست که توانسته 100 درصد ساماندهی گلزارهای شهدا را انجام بدهد که تاکنون 97 درصد از گلزارها به نهادهای ذیربط تحویل داده شده است.
علی‌اکبربیک گفت: از دیگر فعالیت‌های بنیاد استان قزوین به دلیل جایگاه والای شهدا، ثبت ملی گلزارهاست، که اکنون اجرای این طرح در 4 گلزار به صورت پایلوت آغاز شده تا بعد از بررسی نقاط ضعف و قوت، در مابقی گلزارها نیز انجام شود.
این مسئول با بیان اینکه همه‌ی مراحل اجرایی ثبت ملی 4 گلزار شهدا توسط بنیاد به اتمام رسیده و برای ثبت نهایی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده است، افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین تلاش می‌کند تا پایان سال 96، ثبت ملی مابقی گلزارها را به پایان برساند.
غلامرضا حقایق‌پور، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین نیز پیرامون اهمیت ثبت ملی گلزارهای شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار واحد قزوین گفت: طبق آموزه‌های دینی، قبور علما و شهدا که صاحب کرامتند، جایگاه ویژه‌ای دارند، به همین دلیل باید تلاش کنیم، مزارشان با گذشت زمان به فراموشی سپرده نشود.
وی افزود: طبق شرع، قبر انسان‌، در یک بازه‌ی زمانی مشخص شده از بین می‌رود و فرد دیگری را می‌توان در آن دفن کرد، برای اینکه این اتفاق برای گلزار شهدا نیافتد، بنیاد شهید و امور ایثارگران تصمیم گرفته گلزارها را ثبت ملی کند تا جایگاه و مختصات مزار شهید حفظ شود.
حقایق‌پور با بیان اینکه گلزارهای شهدا طبق بیانات امام خمینی(س) زیارتگاه عاشقان است و همانند امامزاده‌ها از ارزش معنوی برخوردارند، گفت: بسیاری از افراد جامعه با متوسل شدن به شهیدان حاجات دنیوی خود را می‌گیرند، به همین دلیل محافظت از مزار شهدا در راستای ارج نهادن به مقام آنها ضروری است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: گلزارهای شهدا همانند آثار باستانی سرمایه کشور محسوب می‌شوند، که باید در حفظ و نگهداری آنها اهتمام بورزیم تا آیندگان که بر سر مزار شهید می‌آیند، بدانند که شهدا در اعتلای انقلاب اسلامی چه کار کردند.
این مسئول با اشاره به بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله در کشور گفت: گلزارهای شهدا از این بلایا مستثنی نیستند و دچار آسیب و تخریب می‌شوند به همین دلیل این گلزارها با هدف جلوگیری از تخریب و مرمت و بازسازی آنها، ثبت ملی می‌شوند.
وی با بیان اینکه استفاده بین‌المللی از گلزار شهدا، از دیگر اهداف ما در ثبت ملی گلزارهای شهداست تا گردشگران خارجی و داخلی نیز از این مکان‌ها بهره‌های معنوی را ببرند، گفت: همچنین تحقق این موضوع موجب حساس‌سازی جامعه و مسئولین در حفظ و نگهداری گلزارها می‌شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با اشاره به اینکه دشمنان تلاش دارند، تهاجم فرهنگی را در جامعه ترویج بدهند، گفت: با اشاعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت می‌توان با این توطئه دشمن مبارزه کرد.
حقایق‌پور با بیان اینکه مهمترین رسالت بنیاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، افزود: ساماندهی، حفظ و نگهداری گلزار شهدا به عنوان یک عنصر معنوی در اشاعه‌ی این فرهنگ است، فرهنگی که باید آن را حفظ کرد و به آیندگان انتقال داد.
انتهای پیام/7003

منبع: روابط عمومی بنیاد شهید استان قزوین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان