۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ضعف در ولایت‌پذیری عامل تغییر مواضع برخی شخصیت‌های انقلابی است/ ما در اسلام بازی برد - برد نداریم
کد خبر: ۲۰۸۱۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۳ ساعت: ۱۳:۵۴ ↗ لینک کوتاه

تحلیلگر مسائل تاریخی:

ضعف در ولایت‌پذیری عامل تغییر مواضع برخی شخصیت‌های انقلابی است/ ما در اسلام بازی برد - برد نداریم

محمدحسین رجبی دوانی با اشاره به علل ریزش‌های انقلابی گفت: تغییر مواضع برخی شخصیت‌های انقلابی را باید در میزان اعتقاد و باور آنها به اصل ولایت جستجو کرد.

  ضعف در ولایت‌پذیری عامل تغییر مواضع برخی شخصیت‌های انقلابی است/  ما در اسلام بازی برد - برد نداریم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، نشست خبری استاد محمدحسین رجبی‌دوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) به مناسبت برگزاری طرح ولایت دانشجویی استان پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در سالن جلسات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.
وی در این نشست با اشاره به علل ریزش‌های انقلابی اظهار کرد: اگر این افراد را شخصیت‌هایی مسلمان و دارای اشتراک با سایر چهره‌های مثبت و ارزشمند تاریخ اسلام بدانیم دلیل تغییر مواضع آنها را باید در میزان اعتقاد و باور این افراد به اصل ولایت جستجو کرد.
وی افزود: اگر ولایت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به درستی پذیرفته و اعتقاد شکل گرفته شده باشد کسی دچار تلون مواضع و رنگ به رنگ شدن نخواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر برخی رسالت پیامبری ایشان را قبول کرده اما ولایت ایشان را نپذیرفتند درحالیکه لازمه ولایت پذیری، اطاعت کردن است که عدم پذیرش این مسئله موجب انحرافات در اعتقادات آنها شد.
نرمش قهرمانانه ریشه در فرهنگ دینی دارد
وی تصریح کرد: در صورتی که فردی مطیع محض ولی نباشد در نتیجه مطابق نظر خود عمل می‌کند که در این صورت نظر وی چیزی نخواهد بود که با رای و نظر خدا و اهل بیت و پیامبر یکسان باشد.
رجبی دوانی عنوان کرد: چنین شخصی چون خود را صاحب نظر دانسته و معتقد است که دارای رای است در نتیجه نظر اولیای الهی را کنار گذاشته بر اساس نظر خویش عمل می‌کند.
وی در ادامه بیان کرد: در زمان امام راحل شاهد بودیم افرادی‌که از شاگردان و نزدیکان امام بودند اما ولایت ایشان را آنگونه که شایسته است قبول نداشتند و همین مسئله باعث ظهور و بروز ریزش‌های انقلابی شد.
کارشناس تاریخ اسلام در ادامه گفت: عدم ایستادگی کسانیکه گذشته خوب و مثبتی داشتند در مقابل ولایت و جانشین برحق امام راحل، باعث شد تا در طول تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تکرار عرصه‌های تلخ از صدر اسلام باشیم این در حالی است که برخلاف صدر اسلام، توده‌های مختلف مردم پیش روتر از خواص به ولایت اعتقاد و آن را قبول داشتند.
وی در ادامه با اشاره به نرمش قهرمانانه گفت: نرمش قهرمانانه مورد نظر مقام معظم رهبری، ریشه در فرهنگ دینی دارد و به عنوان یک تاکتیک مطرح است نه به یک برد استراتژیک.
رجبی دوانی در ادامه بیان کرد: منظور آن است که اگر در شرایطی قرار گرفتیم که دارای موقعیتی ضعیف در مقابل دشمن بودیم در اینجا دین اجازه نرمش قهرمانانه به ما داده است که در این صورت باید در مقابل دشمن با هوشیاری عمل کرد به طوریکه اگر امتیاز کوچکی به آنها دادیم در نهایت نتیجه کلی به نفع ما باشد.
وی در پایان گفت: ما در اسلام بازی برد - برد نداریم بلکه در هر موضوعی بحث برد - باخت مطرح است که در نهایت برد باید با ما باشد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان