۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سایه «لاریجانی»!/ضرب فیلسوف در مثلث بهارستان
کد خبر: ۲۰۸۱۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۳ ساعت: ۱۰:۴۹ ↗ لینک کوتاه

تاثیر رئیس پارلمان بر سه فراکسیون سیاسی مجلس؛

سایه «لاریجانی»!/ضرب فیلسوف در مثلث بهارستان

حضور و غیبت در سایه علی لاریجانی در سه فراکسیون مجلس سه معنی متفاوت دارد.

سایه «لاریجانی»!/ضرب فیلسوف در مثلث بهارستان
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، سعید ابراهیمی- بهارستان، تابستان گرمی در پیش دارد. میوه قدرت جناح‌های مجلس دهم رفته رفته می رسد و زمان برداشت دور نیست؛ برداشتی که دست بلند سیاست ورز می‌خواهد و علی لاریجانی با تکیه بر ریاست مجلس دهم، دستش به شاخه‌های قدرت می رسد.

پله اول

فصل جدید سیاست ورزی اصولگریان و اصلاح‌طلبان در پارلمان، اگرچه در ابتدا با گام‌های آرامی آغاز شد، اما در ادامه جریان‌های اصلی مجلس خود را در رقابتی نفس‌گیر یافتند.

این درحالی است که اصولگرایان نمایش وحدت خود را نخست با تشکیل فراکسیون ولایت و بحث برروی ریاست علی لاریجانی در مجلس کلید زدند.

 اصولگرایان با حمایت از فیلسوف بهارستان و انتخاب وی برای ریاست فراکسیون ولایت بیمی نداشتند که رئیس مجلس را در کنار خود خواهند داشت و البته در این مسیر از جذب مستقلین به رای فراکسیون نگذشتند و تا توانستند به جذب نیروهای مستقل پرداختند.

شبح «لاریجانی»

دست چپ

اما آنطرف تر اصلاح طلبان هم مشغول تست دست پخت پارلمانی خود با نام فراکسیون «امید» و بحث بر روی ریاست عارف در مجلس بودند.

اصلاح طلبان به دور از هر آمار و ارقامی، پیروزی خود در انتخابات تهران را گامی بلند در عرصه سیاست ورزیشان قلمداد می کردند، گامی‌هایی که رفته رفته بر روی زمین سبز بهارستان پاورچین پاورچین شد و این جریان سیاسی را در میدانی قرار داد که رقبای تیزپایی را در مقابل خود ببیند.

البته اصلاح طلبان با سرمایه گذاری بروی فهرست امید، در حالی مسیر سیاست ورزی خود در پارلمان دهم را آغاز کردند که در ادامه ساز سمفونی امید ناکوک شد و  برخی از اعضا اعلام استقلال خود را علنی کردند؛ برخی نیروهای این جریان سیاسی، نظیر بهروز نعمتی و کاظم جلالی از ابتدا هم بیمی نداشتند که فاصله خود را با اصلاح طلبان حفظ کنند و البته علی لاریجانی هم وقتی در مقام پاسخ درباره حضورش در لیست امید قم قرار گرفت، رودربایستی را کنار گذاشت و گفت:«من تقاضایی نکردم که کسی من را در لیست قرار دهد نه از لیست امید نه غیر امید. من مستقل وارد انتخابات شدم، آقایان من را به میل خودشان در لیست گذاشته بودند، من حسابی با کسی ندارم.»


شبح «لاریجانی»

دیکته غلط

با این حال اصلاح طلبان هم همچون اصولگرایان تکیه ای از پازل مستقیلن را رفته رفته به دست آورند تا از این طریق بتوانند در بزنگاه ها، همه آن چیزی که دارند را فدای ریاست گزینه خود «محمدرضا عارف» کنند.

با این وجود وسعت پایگاه علی لاریجانی در مجلس و همچنین در فراکسیون رقیب، حکایتی نبود که اصلاح طلبان بویی از آن نبرده باشند.

اما گذشت و گذشت تا اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس دهم شد و اصلاح طلبانی که پس از حادثه یکشنبه معروف در مجلس نهم، برای جبهه گیری مقابل رئیس دولت وقت، فریاد وااعتدال و والاریجانی شان، گوش فلک را بی تاب کرده بود و به زور بازوی سیاست ورزی، نامشان را به نام فیلسوف اصولگرا منگنه کرده بودند، پایانی بهتر از جدایی اعتدالگرایان حامی دولت در انتخابات ریاست مجلس دهم برایشان مقدر نشد. آنجا که علی رغم همه تعهداتی که حامیان دولت در فراکسیون امید به ریاست عارف داده بودند، دست شان ناغافل لرزید و نام لاریجانی را بر کاغذ رای گیری نوشتند.

این درحالی بود که ریاست علی لاریجانی در مجلس دهم پیش از هرگونه شوک در اردوگاه اصلاح طلبی، این جریان را متوجه شوک دیگری کرد.


امید به لاریجانی

«با ما عکس یادگاری گرفتند؛ زنبیل را جای دیگری بردند» این بخشی از اظهارت مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و از اعضای فراکسیون امید در مجلس است.

وی پس از ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست مجلس گفت: واقعیت (انتخابات هیئت رئیسه) چیز دیگری بود. بعضاً اشخاصی با ما «عکس یادگاری گرفتند و زنبیل خودشان را جای دیگر بردند». گرفتاری ما این است که این اشخاص از لیست امید، میثاق‌نامه را امضا کردند اما به لاریجانی رأی دادند.

کواکبیان با تأکید بر "واقعاً برای دوستان خودم متأسفم که مسیر را چنین پیش‌ بردند"، خاطرنشان کرد: اگر آن عده پای کار فراکسیون می‌ایستادند، قطعاً نتیجه به‌عکس می‌شد. مطمئنم 50 نفر از لیست امید به‌ آقای لاریجانی رأی دادند.

با این حال نفوذ بالای علی لاریجانی در فراکسیون‌های مجلس و قدرت مثال‌زدنی وی در همراه‌کردن نمایندگان با خود، آنجایی معنادار شد که حتی اصلاح‌طلبان فراکسیون امید، در روز رأی‌گیری هیئت‌رئیسه دائم، به لاریجانی رأی دادند. روزنامه «آفتاب یزد» در شماره 1 تیر خود، طی مقاله‌ای با تیتر «فرمانده بی لشکر» نوشت:«محمدرضا عارف امروز بسان فرمانده‌ای است که سربازانش به لشکر حریف پیوسته‌اند و به سنگر آن‌ها پناه برده‌اند. سربازانی که زمانی برای پیروزی در کارزار انتخابات مجلس دهم، پشت سر فرمانده‌شان به صف شدند و با او عکس یادگاری گرفتند و برای برافراشتن پرچم پیروزی بر سر در خانه ملت، از شانه‌های فرمانده بالا رفتند اما به محض فتح بهارستان و تصاحب کرسی‌های مجلس، دل به وعده‌های حریف دادند و عارف، فرمانده لشکر امید را رها کردند.» 



شبح «لاریجانی»

مطبخ رئیس ! / بارگذاری ضلع سوم

اما گذشت و گذشت تا اینکه چهره های نزدیک به علی لاریجانی که به مجلس دهم راه پیدا کرده بودند،  پخت و پز جدیدی راه انداختند، پخت و پزی که پیش تر بهروز نعمتی آدرس مطبخش را داده بود.

« فرصت دهید، غبارها می خوابد!» این اظهارات بهروز نعمتی یکی از چهره های نزدیک به علی لاریجانی کمی بعد از منتخب شدنش در مجلس دهم است، درست زمانی که دو جریان اصلی مجلس هرگونه ضلع سوم در مجلس را انکار می کردند تا اینکه به گفته نعمتی غبارها خوابید و فراکسیون سوم با زمزمه برخی چهره های نزدیک به فیلسوف مجلس بار گذاری شد.

جریان چندم مجلس اگرچه در ابتدا نامی چون فراکسیون«امید» و« ولایت» نداشت اما کمی بعد برخی آن را به فراکسیون مستقلین، برخی به اعتدال و برخی هم رهروان ولایت نام گذاری کردند. فراکسیونی که پیش از هر چیز، تولدش، سیاسیون را به یاد خط و ربط رهروانی‌های مجلس نهم می اندازد. فراکسیونی که ریاستش را کاظم جلالی یکی از نزدیک ترین چهره‌ها به علی لاریجانی هدایت می کرد.

اما رفته رفته تشکیل فراکسیون سوم از حدس و گمان به واقعیت تبدیل شد وضلع سوم مجلس پیش نویس اساسنامه فراکسیونی خود را هم تهیه کرد.

این درحالی بود که همچنان برخی از اعضای دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب مجلس از تشکیل فراکسیون سوم اظهار بی اطلاعی می کردند، تا اینکه در ادامه همین افراد واکنش های دیگری درباره تشکیل فراکسیون سوم در مجلس از خود نشان دادند.

شبح «لاریجانی»

حلقه نزدیک 

نقوی حسینی یکی از اعضای فراکسیون ولایت در این زمینه می گوید: کسانی که تلاش می‌کنند تا  فراکسیون سوم تشکیل شود، از حلقه نزدیک به علی لاریجانی هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آقای لاریجانی نیم نگاهی به این فراکسیون دارد و یا خیر؟ گفت: قطعا اعضای این فراکسیون با آقای لاریجانی مشورت و دلایل تشکیل این فراکسیون را برای وی تشریح کرده‌اند.

شبح «لاریجانی»

هدایت«ولایتی‌ها»

 این در حالی است که یکی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم که به مجلس دهم راه پیدا کرد درباره تشکیل فراکسیون سوم در مجلس نظری دیگری دارد.

«اصولگرایانی که اشکالاتی در هدایت فراکسیون ولایت می‌بینند،‌ به دنبال تشکیل فراکسیون سوم هستند» این اظهارات جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در رابطه با تشکیل فراکسیون سوم در مجلس دهم است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تشکیل فراکسیون سوم از قدرت دو فراکسیون اصلی مجلس می کاهد یا خیر؟ تأکید کرد: معتقدم فراکسیون سوم می‌تواند فراکسیون ولایت مجلس را به طور دقیق هدایت کند.

کوچکی‌نژاد همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه نظر آقای لاریجانی درباره تشکیل فراکسیون سوم در مجلس چیست، بیان داشت: آقای لاریجانی شاید مخالف تشکیل این فراکسیون باشد اما ما معتقد به این هستیم که برخی از نمایندگان می‌توانند در این فراکسیون اقدامات سازنده‌ای داشته باشند.

شبح «لاریجانی»
رونمایی از اعتدال


اما گذشت و گذشت تا اینکه  فراکسیون سوم در تاریخ  30تیرماه نخستین جلسه رسمی خود را با حضور 40 عضو تشکیل داد.

مهرداد با ئوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود از تشکیل نخستین جلسه رسمی فراکسیون مستقلین (اعتدال) در مجلس خبر داد.

وی افزود: این فراکسیون با حضور 40 نفر از اعضای هیئت موسس نخستین جلسه خود را برگزار کرد.

لاهوتی با اشاره به تصویب اساسنامه فراکسیون مستقلین در جلسه فوق تأکید کرد: همچنین در این جلسه هیئت رئیسه موقت فراکسیون به ترتیب ذیل انتخاب شدند: 

کاظم جلالی؛ رئیس/غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و سید مهدی فرشادان؛ نواب رئیس /مهرداد لاهوتی؛ سخنگو /عبدالرضا عزیزی و سمیه محمودی؛ دبیران /سیدمحسن علوی؛ کارپرداز

لاهوتی در ادامه با بیان اینکه به محض اعلام موجودیت این فراکسیون نمایندگان استقبال خوبی از تشکیل این فراکسیون داشتند، بیان داشت: این در حالی است که بیش از 80 نماینده پای برگه حضور در این فراکسیون را امضا کرده‌اند.

نماینده مردم لنگرود افزود: معتقدم تعداد نمایندگان در این فراکسیون از صد نفر بیشتر خواهد بود.

شبح «لاریجانی» ! / ضرب فیلسوف در مثلث بهارستان

اما در حالی فراکسیون سوم (اعتدال) در مجلس آغاز به کار می‌کند که غیبت در سایه علی لاریجانی در فراکسیون سوم می تواند معنای متفاوتی داشته باشد.

لاهوتی درباره دیدگاه لاریجانی درباره فراکسیون سوم می گوید: در پی گفت و گویی که با آقای لاریجانی داشتیم ایشان مانعی برای تشکیل فراکسیون سوم نمی دیدند چراکه مشی آقای لاریجانی مشی اعتدال است و امیدواریم بتوانیم از تجربه ایشان همچون فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم بهره ببریم.

این درحالی است که جعفر زاده ایمن آبادی درباره حمایت فراکسیون سوم از علی لاریجانی برای انتخابات های آتی ریاست مجلس به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: ما هم اقای لاریجانی را دوست داریم و هم آقای عارف را و طبیعتا کسی که به دیدگاه ما احترام بگذارد مزد احترام خود را خواهد گرفت.

با همه این تفاسیر حضور و غیبت در سایه علی لاریجانی در سه فراکسیون مجلس می‌تواند حائز تاثیراتی باشد، تاثیراتی که بر گفتمان مجلس حاکم بوده و به نظر می رسد در بزنگاه های مجلس دست برتر را دارد.


شبح «لاریجانی»

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان