۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ١٠ ميليون ايرانی مبتلا به سردردهای ميگرنی/ تلفن همراه و رايانه عامل اصلی سردردهای جوانان
کد خبر: ۲۰۷۶۸۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۳۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

١٠ ميليون ايرانی مبتلا به سردردهای ميگرنی/ تلفن همراه و رايانه عامل اصلی سردردهای جوانان

رييس انجمن سردرد ايران گفت: ١٠ ميليون ايراني به سردردهاي ميگرني مبتلا بوده و افزايش استفاده از تلفن همراه عامل اصلی سردردهای جوانان است .

١٠ ميليون ايرانی مبتلا به سردردهای ميگرنی/ تلفن همراه و رايانه عامل اصلی سردردهای جوانان
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ منصوره تقا رييس انجمن سردرد ايران در جلسه مردمی انجمن سردرد باموضوع سردرد در خانم‌ها با بیان اینکه مطالعه هاي انجام شده در مناطق مختلف کشور نشان می دهد که آمار سردردهای میگرنی در ایرانی ها بالاتر از میانگین جهانی است،افزود: آمارها نشان می دهند که حدود 10 میلیون نفر در ایران به سردرد میگرنی و شمار زيادي نیز به سردردهای تنشی مبتلا بوده و در اين بين 18 درصد زنان و شش درصد مردان به سردرد های میگرنی دچار می شوند .

رييس انجمن سردرد ايران  با بیان اینکه سردرد بیشترین دلیل مراجعه بیماران به متخصصان مغز و اعصاب است،افزود :سردرد زنان مبحث مهمی است که باید مورد توجه و بررسی زيادي قرار گیرد بروز سردرد در زنان شایع تر از مردان بوده و زنان سه تا چهار برابر  بیش از مردان دچار سردرد می شوند .

وی گفت:در مواردي ممکن است سردردها براثر لخته در سیاهرگ جمجمه رخ دهد كه اين امر می تواند منجر به افزایش فشار در داخل جمجمه، کاهش بینایی، نقایص عصبی ، ضعف و اختلال حرکتی  شود.

رييس انجمن سردرد با اشاره به اينكه برخی دیگر از سردرد ها ارتباط به آرتروز گردن یا گرفتگی عضلات آن دارد، بیان کرد:  در بسياري موارد منشا اصلی سردرد مشکلات گردني است نه سردرد های میگرنی و تنشی که با معاینه وعکس برداری قابل تشخیص است  اين سردردها در حال حاضر به دليل افزايش استفاده از موبايل ، رايانه و درست نگه نداشتن كتاب و طرز نادرست ايستادن و نشستن پشت ميز مطالعه به خصوص در جوانان بسيار شايع شده است. 

تقا با بيان تاثير بارداري در سردرد های میگرنی گفت: اغلب اين سردردها در دوران بارداری کاهش پیدا می کند اما اگر فردی برای اولین بار در دوران بارداری به خصوص شش هفته اول با سردردهاي ميگرني مواجه شد باید برای بررسی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بيان اينكه قرص هاي ضد بارداري نيز با سردردهاي ميگرني در ارتباط هستند،گفت: یکی دیگر از سردردهایی که زنان نباید آن را نادیده بگیرند، سردرد های است که با مصرف قرص های ضد بارداری ايجاد يا تشديد مي شوند.

رييس انجمن سردرد ايران افزود:مصرف قرص ضد بارداری بيش از حد معمول در افراد مبتلا به سردرد های میگرنی احتمال لخته شدن خون در مغز را افزایش می دهد.

تقا گفت : برخی از سردرد ها میگرنی در زنان  در دو يا سه سال قبل و بعد  از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی رخ داده و در افراد با سابقه ميگرني با تشدید سردردها همراه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بيان اينكه گاهی موارد بروز سردرد های تنشی در زنان ارتباط به شرایط روحی آن ها دارد، افزود: بیماری های افسردگی ، وسواس، اضطراب، استرس و اختلالات خواب موجب افزایش سردردهاي ميگرني مي شود.

رييس انجمن سردرد با بيان اينكه پيشگيري از بروز سردردهاي ميگرني مهمتر و بهتر از درمان است، گفت: ما به بيماران توصيه مي كنيم  تا علل و محرك هاي سردردهاي  ميگرني  خود را پيدا كنند اين امر بسيار مهم بوده زيرا با حذف عوامل ايجاد كننده بيمار كمتر دچار آن مي شود .

وي در مورد مصرف مسكن ها و درمان سردرهاي ميگرني گفت: در صورتي كه با وجود پيشگيري بيمار بازهم گرفتار سردرد شد، بهتر است كه در همان ساعت هاي اوليه از مسكن هايي مانند استامينوفن بدون كدئين تا  ١٠٠٠ ميلي گرم و ايبوپروفن تا ٨٠٠ ميلي گرم  و فقط دو روز در هفته استفاده كند اما اين مسكن هانبايد بيش از دو روز در هفته مصرف شود و بيمار در صورت اينكه بيش از دو روز در هفته به سردرد مبتلا مي شود بايد به پزشك مراجعه کند.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان